Sabiedrība pirms vēlēšanām grib ticēt «Saulvežiem»

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: «Reuters»/«Scanpix»

Lai iekļūtu Saeimā, nākamajās vēlēšanās liela nozīme būs personībām — ļoti nopietns arguments būs katra saraksta pirmā numura personībai, uzskata PR aģentūras «Tēls PR» valdes priekšsēdētājs Ainars Vladimirovs.

«Specifika gan būs tā, ka paši deputātu kandidāti varēs startēt tikai vienā vēlēšanu apgabalā, tāpēc uzsvars varētu būt uz premjera amata kandidātiem. Jo svarīgāk tas būs tāpēc, ka sabiedrība vēlas redzēt cilvēku, kurš grib un var izvest valsti no krīzes. Domāju, sacensība starp Andri Šķēli (TP), Aināru Šleseru (LPP/LC), Aivaru Lembergu (ZZS) un varbūt vēl kādu «smagsvaru» noteikti būs ļoti intriģējoša,» portālam «Apollo» norāda PR eksperts.

No tā, kā vēlētājs tiks uzrunāts, respektīvi, jaunām idejām un jauniem risinājumiem kampaņu organizēšanā būs atkarīgs ļoti daudz. Bet pašlaik prognozēt to būtu pāragri. Ainars Vladimirovs ir pārliecināts, ka partijas savu kampaņu stratēģiju un taktiku rūpīgi slēps līdz pašam kampaņas sākumam.

Pēc eksperta domām, reklāmas kampaņu organizētājiem vajadzēs ļoti novatoriskas idejas, «piedāvājot preci» potenciālajiem pircējiem — vēlētājiem. Turklāt laikā, kad politisko partiju reitingi ir katastrofāli zemi, uzticība partijām un politiķiem krīt, šādos apstākļos atrast pieeju vēlētāju sirdij ir grūti.

Runājot par finansējumu reklāmas kampaņām, Vladimirovs uzskata, ka šajā ziņā nekādu izmaiņu nebūs un tie, kuri spēs nodrošināt pietiekami apjomīgas kampaņas, noteikti iegūs zināmu handikapu.

«Taču tas var izrādīties nepietiekams, ja sabiedrībai netiks pieteikts kāds ļoti spēcīgs cilvēks līdera lomā. Mūsu sabiedrībai ir raksturīga uzticēšanās «Saulvežiem». Vienalga, vai tas būtu Zīgerista tipa banānu dalītājs, vai arī monumentālais Šlesers, kas uzbrauc debesīs. Jautājums, protams, ko konkrētu spēs likt priekšā «vecās» varas partijas. Un te es pat nedomāju kādus programmatiskus risinājumus vai piedāvājumus. Drīzāk runa ir par vadoņa kandidātu, kuram ir četri pieci skaidri risinājumi, kas saprotami ikvienam un pasniegti pietiekami pārliecinoši vai agresīvi. Piemēram, neaiztiksim pensijas, palielināsim algas,» spriež Vladimirovs.

Viņš nešaubās, ka pirms vēlēšanām socioloģisko pētījumu aģentūras būs sīki un smalki izpētījušas cilvēku noskaņojumu, atradušas tēmas un jūtīgos punktus, ar kuriem iespējams manipulēt ar cilvēkiem.

«Tas nozīmē, ka katra partija vai partiju apvienība noteikti orientēsies uz savu potenciālo vēlētāju loku — šoreiz runa noteikti nebūs par kampaņām, kas orientētas uz visu sabiedrību vai vismaz lielāko tās daļu. Drīzāk darbosies princips: man nospļauties, ko par mani domā 95% vēlētāju, galvenais, ka atlikušie pieci par mani nobalso…» spriež eksperts.

«Tēls PR» valdes priekšsēdētājs ir pārliecināts, ka jau tagad pamanāmas reklāmas kampaņas gaidāmajām vēlēšanām, kā piemēru minot Šķēles kārts izvilkšanu Tautas partijā vai arī plašā publiskā diskusija par iespējamo triju partiju — «Jaunā laika», «Pilsoniskās savienības» un «Sabiedrības citai politikai» — apvienības premjera amata kandidātu.

«Bet šīs kampaņas pagaidām vairāk uzlūkojamas kā tāda izlūkošana — kā uz vienu vai otru darbību reaģē sabiedrība, kāda «publiska atbalss» ir kādam izteiktam vārdam vai izdarītajai darbībai. Pašlaik ļoti aktīvi noris darbs pie kampaņu plānošanas, tostarp kampaņu saturiskās un idejiskās daļas. Un šeit ir ļoti svarīgi nekļūdīties kampaņas intonācijā un uzbūvē. Neviena partija patlaban nevar atļauties nokaitināt vēlētāju vēl vairāk, īpaši jau tāpēc, ka pašlaik pieņemamie lēmumi nav ļoti populāri tautā,» uzskata reklāmas eksperts.

Savukārt sabiedrisko attiecību aģentūras «PR Studio» vadītājs Kaspars Līcītis uzskata, ka partijas neko labāku par tradicionālo debesmannas solīšanu un politisko konkurentu kļūdu izmantošanu savā labā uz nākamajām vēlēšanām neizdomās.

Viņaprāt, arī svarīgākās vērtības, ko politiķi piedāvās vēlētājiem, daudz neatšķirsies no iepriekšējo gadu kampaņās aģitētajām. Tās būs: labklājība, zemāki nodokļi, iespēja uzņēmējiem strādāt brīvāk. Taču gaidāmi arī jauninājumi — viena no redzamākajām iniciatīvām ir tautas vēlēts prezidents. Savukārt saistībā ar partiju kreisā spārna panākumiem tiks aktualizētas arī nacionālās vērtības.

Līcītis prognozē, ka partijas gaidāmajās vēlēšanās vairāk koncentrēsies uz kampaņām, kas prasa salīdzinoši nelielus ieguldījumus. Mazāk tiks izmantoti sižeti televīzijā, vairāk interneta un sociālo tīklu radītās iespējas. Protams, tiks izmantoti radoši paņēmieni, kā maskēt aģitācijas pasākumus, lai Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam būtu pēc iespējas grūtāk izsekot partiju patiesajiem tēriņiem.

Lasi vairāk:

Stendzenieks: līderim ar saukli «Būs šitā, mutes ciet!» ir izredzes

Liepnieks: politiķi vēlētājiem turpinās pārdot cerības

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu