Repšes pamatojums Jakāna atbrīvošanai no amata

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Evija Trifanova/LETA

Pēc tam, kad sabiedrībā un plašsaziņas līdzekļos plašu rezonansi guvusi VID šefa atstādināšana no amata, Finanšu ministrs Einars Repše (JL), lai norobežotos no spekulācijām par to, ka Jakāna atbrīvošanai no amata bijusi politiska ietekme, apkopojis tos pārkāpumus, kuru dēļ Jakāns atstādināts.

Jakāna rīcība 2009.gada 15. un 19. oktobrī pēc savas iniciatīvas, ieceļot VID pārvalžu vadītāju un to vietnieku amatos 15 ierēdņus, kas netika saskaņoti ar finanšu ministru ir pirmais pārkāpums, ko min Finanšu ministrs Einars Repše (JL). To portālam «Apollo» pavēstīja FM pārstāvis Aleksis Jarockis.

Šādi rīkojoties, Jakāns pārkāpis ierēdņa pamatpienākumus - neatkarīgi no politiskās pārliecības būt lojālam likumīgajai valdībai, ministra tiesības izmantot devolūcijas pārkāpšanu.

Dienesta reorganizācijas laikā finanšu ministrs vairāku mēnešu garumā vairākkārtīgi izdeva VID un Jakānam adresētus rīkojumus, ar kuriem ministrs izmantoja tam Valsts pārvaldes iekārtas likumā paredzētās pilnvaru pārņemšanas tiesības saistībā ar VID reorganizācijas ieviešanas gaitu, proti, ministrs bija pārņēmis kontroli par VID reorganizācijas ieviešanas gaitu.

Nav vērtēta VID rīcība vairāku mēnešu garumā izpildot ministra rīkojumus un rezolūcijas, kuri pēc sava satura (dotā uzdevuma) ietilpa VID vai VID ģenerāldirektora kompetencē atbilstoši likuma noteiktajam. Šajā sakarā komisijas vienā atzinumā konstatēts, ka VID varēja saprast, ka ministram ir tiesības precizēt atsevišķos jautājumos saistību ar personālijām, kā arī VID pildīja ministra rīkojumus un rezolūcijas, ciktāl tie nebija pretrunā ar likumu, pauda Repše.

Iepriekšminētais komisijas atzinums ir pretrunā ar VID faktiskajām darbībām (kas savukārt ir konstatēts citā atzinumā), proti, precīzi izpildot ministra rezolūcijas un rīkojumus ilgstošā laika periodā (personāla atlases kritēriju izstrāde,  izmaiņu veikšana dienesta struktūrā, informācijas iesniegšana par VID reorganizācijas gaitu, VID struktūrvienību vadītāju un vietnieku atlases kritēriju saskaņošana, VID ģenerāldirektora vietnieku amata aprakstu, atlases kritēriju un konkursa komisijas sastāva saskaņošana).

Konkrētajā gadījumā VID darbības liecināja, ka VID ģenerāldirektors ir sapratis ministra devolūcijas tiesību pārņemšanu, līdz ar to detalizēti norādīt pamatojumu un lietderību būtu nepieciešams tikai gadījumā, ja šāda izpratne no VID puses netiktu konstatēta.

Jakāns ir rīkojies apzināti pretēji ministra rīkojumiem, savukārt šāda rīcība apliecina, ka Jakānam ministrs nevar turpmāk uzticēties kā valsts amatpersonai, kurai ir jānodrošina ne tikai VID darbības tiesiskums, ministra rīkojumu izpilde, bet arī jāspēj apzināties valsts pārvaldes procesus, to kopsakarības un tiesību principus, Repšes motivāciju skaidro Jarockis.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu