/nginx/o/2018/07/17/10286090t1h0da5.jpg)
Kaut arī cilvēki baidās nonākt situācijās, kad noticis negadījums ar tuviniekiem un īpašumu, bet ar viņiem nav iespējams sazināties, līdz šim vien 2% mobilo telefonu īpašnieku ir publiskojuši savu mobilā telefona numuru Uzziņu dienesta 1188 datu bāzē. Gandrīz visi (99% aptaujāto) atzinuši, ka vēlētos, lai izšķirošās dzīves situācijas viņus var sazvanīt tieši pa mobilo telefonu, liecina Uzziņu dienesta 1188 veiktais pētījums, portālu «Apollo» informēja «Lattelecom» Komunikācijas daļas projektu vadītāja Līga Bite.
Par negadījumiem cilvēki grib uzzināt pēc iespējas ātrāk un atzīst, ka privātais mobilais tālrunis ir operatīvākais veids, kā sazināties ar tā īpašnieku. Kā liecina 1188 pētījuma rezultāti, būtiskākās situācijas, kurās cilvēki vēlētos būt sasniedzami, ir negadījumi ar mīļiem un tuviem cilvēkiem, piemēram, kāds pēkšņi nonācis slimnīcā vai kādam akūti nepieciešama viņu palīdzība. Savukārt, kā būtiskākos negadījumus ar mantu, vairāk nekā puse (53%) respondentu minējuši dzīvokļa apzagšanu vai appludināšanu, negadījumus ar automašīnām, kā arī dokumentu vai personīgo mantu pazaudēšanu.
Mobilā telefona numura pieejamība pozitīvos dzīves gadījumos, piemēram, darba piedāvājumi vai senu paziņu atrašana, pētījuma respondentiem šķiet mazāk svarīga. Atrast sen nesatiktus cilvēkus būtiski šķiet katram ceturtajam vecāka gada gājuma respondentam. Savukārt par aktuāliem darba jautājumiem vai jaunas karjeras iespējām informāciju gribētu saņemt gandrīz 40% respondentu visās vecuma grupās.
«Cilvēki ikdienā neaizdomājas, cik izšķiroša var būt sava mobilā telefona numura pieejamība saziņai dažādās dzīves situācijās. Uzziņu dienesta 1188 pakalpojuma operatori bieži saņem zvanus, ar lūgumu palīdzēt atrast pazaudētu mantu īpašnieku, nodot informāciju par skolas salidojumiem vai paziņot, ja tuvinieks nonācis nelaimē. Ja šīs personas kontaktinformācija nav pieejama datu bāzē, mēs diemžēl nevaram palīdzēt,» stāsta «Lattelecom» BPO valdes priekšsēdētāja Ilze Zoltnere.
Kā liecina mobilo operatoru publiskotā informācija, šobrīd Latvijā ir vairāk nekā 2 miljonu aktīvu mobilo telefonu numuru, no kuriem tikai nedaudz vairāk kā 16 tūkstoši (jeb mazāk par 1%) sava mobilā operatora abonenta līgumā ir devuši piekrišanu kontaktinfomācijas iekļaušanai tālruņu uzziņu universālajā datubāzē, kuru uztur «Lattelecom». Uzziņu dienests 1188 kopš pērnā gada ir uzņēmies iniciatīvu papildināt Latvijas iedzīvotāju mobilo tālruņu kontaktinformācijas datu bāzi, kurā šobrīd ir pieejami vairāk nekā 45 000 lietotāju kontakti (t.i. apmēram 2% no kopējā numuru skaita). Uzziņu dienests 1188 neizpauž datubāzē pieejamos tālruņa numurus, bet saskaņā ar tālruņa lietotāja atļauju – veic tikai zvanītāja savienošanu ar attiecīgo numuru vai nosūta zvanītāja ziņu SMS veidā. Kā liecina 1188 veiktā pētījuma rezultāti, iemesli, kāpēc tikai 2% no Latvijas iedzīvotājiem ir reģistrējuši savu mobilo telefonu datu bāze, ir bažas par privāto datu aizsardzību, kā arī pieredze, ka atstājot informāciju par sevi internetā, tiks saņemtas reklāmas vēstules, tā saucamais spams.
Jau šobrīd lielai daļai mobilo telefonu dabu bāzes lietotāju šis pakalpojums ir bijis noderīgs dažādās dzīves situācijās. Ikvienam ir iespēja iekļaut savu mobilā telefona numuru 1188 datu bāzē, reģistrējoties uzziņu dienesta mājas lapā 1188.lv vai zvanot operatoram, kā arī tikpat vienkāršā veidā var mainīt datu bāzē esošo informāciju par sevi vai to dzēst.
Uzziņu dienesta 1188 mobilo telefonu datu bāzē cilvēku personīgā informācija ir pasargāta, tā netiek publiskota un izpausta, ja vien pats lietotājs reģistrējoties nav izteicis šādu vēlmi. «Tāpat neviens datu bāzē reģistrētais lietotājs nesaņems reklāmas materiālus, kā arī viņa numurs netiks nodots trešo personu lietošanai. Pat ja kāds ir atradis dokumentus, kuru īpašnieks ir reģistrējies mobilo telefonu datu bāzē, numurs atradējam netiks izpausts. 1188 pakalpojuma operators ir kā starpnieks starp abiem cilvēkiem un nosūtīs īsziņu dokumentu īpašniekam ar detalizētu informāciju, kā sazināties ar atradēju,» stāsta Ilze Zoltnere.
Lielākā daļa Eiropas uzziņu dienestu asociācijas biedru personas datus neatklāj. Taču ir valstis, kur, kļūstot par mobilā telefona lietotāju, ja vien tā īpašnieks nav to aizliedzis, numurs automātiski nokļūst mobilo telefonu datu bāzē. Piemēram, Somijā, kur jau 70% iedzīvotāju mobilo telefonu numuri ir brīvi pieejami ikvienam.
Arī Latvijā arvien vairāk cilvēku uzskata, ka mobilā telefona numurs nav konfidenciāla informācija, 1188 pētījumā to atzinis katrs ceturtais respondents. Gandrīz 35% atzīst, ka tieši mobilais telefons ir ērtākais un ātrākais veids, kā ar viņu sazināties. Savukārt gandrīz puse no aptaujātajiem vēlējušies laikus nodrošināties, ja gadītos situācija, kurā kāds vēlētos ar viņu sazināties.