Sešgadīga bērna zināšanas neliecina par viņa gatavību skolai

FOTO: APOLLO

Sešus gadus veca bērna prasme lasīt, rakstīt un rēķināt vēl neliecina par viņa gatavību sākt skolas gaitas, šodien pilotprojekta «Sešgadīgo izglītojamo mācību programmas ieviešanas aprobācija» rezultātu izplatīšanas konferencē «Pamatkompetenču attīstība bērnu sagatavošanā skolai» teica Valsts izglītības satura centra (VISC) Vispārējās izglītības satura nodrošinājuma nodaļas vadītājs Imants Vasmanis.

Gan viņš, gan Grobiņas pamatskolas pirmsskolas un sākumskolas skolotāja Liene Rancāne, kura mācīja pilotprojekta sešgadniekus, uzsvēra, ka ir svarīgi ņemt vērā bērna attīstību, jo gada otrajā pusē dzimušie bērni iemācās lasīt, rakstīt, rēķināt, bet viņi vienkārši vēl nav izauguši, lai varētu sākt skolas gaitas. Tādēļ skolotājiem ir ļoti rūpīgi jānovērtē katra bērna attīstība.

Vasmanis solīja, ka līdz gada beigām VISC mājaslapā tiks publicēts paraugs, pēc kādiem kritērijiem jānovērtē bērnu zināšanas, prasmes un attieksmes, lai vecākiem būtu skaidrs, kā gada laikā ir attīstījies viņu bērns, un viņi varētu pieņemt objektīvu lēmumu laist bērnu 1.klasē vai tomēr vēl gadu atstāt bērnudārzā.

«Neatkarīgi no tā, vai sešus gadus veco bērnu izglītošanu iekļaus pamatizglītības posmā vai nē, mums ir jāpatur prātā tas, ka sešu gadu vecumā bērniem piemērotākā mācību metode ir rotaļnodarbība, nevis klasiska sēdēšana skolas solā. Tāpat ļoti svarīgi, lai bērniem tiktu attīstīts radošums. Ir jau glītas šablonu eglītes un vienādi plastilīna ezīši, bet nevajadzētu bērniem aizliegt zīmēt, piemēram, melnu ābolu, ja bērns to ābolu tādu ir iedomājies,» teica Vasmanis.

Viņš aicināja pirmsskolas skolotājus domāt par savu valodu un lietot pareizus jēdzienus, lai turpmāk neradītu skolēniem grūtības apgūt matemātiku, ģeometriju.

VISC šoruden no valsts budžeta līdzekļiem pirmo reizi pirmsskolas izglītības iestādēm pārskaitīja 510 000 latu mācību līdzekļu iegādei. Vasmanis ieteica pirmsskolas izglītības iestādēm iegādāties tādus mācību līdzekļus, kurus varētu izmantot vairākus gadus pēc kārtas, jo, visticamāk, tuvākajos gados šāda dotācija pirmsskolas izglītības iestādēm no valsts budžeta nebūs pieejama.

VISC līdz šī gada beigām būs pilnveidojis integrēto mācību programmu sešgadīgiem bērniem un publicēs to VISC mājaslapā.

Runājot par pilotprojekta ieguvumiem, Grobiņas pamatskolas pirmsskolas un sākumskolas skolotāja Rancāne uzsvēra, ka integrētā programma neierobežo ne bērnus, ne skolēnus laikā, tādēļ ir mazāk stresa. Skolotāja atzinīgi vērtēja arī mācību līdzekļus, kā arī iespēju, ka daudzas no nodarbībām var mērķtiecīgi plānot un īstenot ārā.

Bērnus mācībām motivējusi arī iespēja strādāt ar interaktīvajām tāfelēm, tikai žēl, ka tās nonākušas izglītības iestādēs vien mācību gada beigās, nevis sākumā vai vidū.

Rancāne stāstīja, ka tie bērni, kuri neapmeklē pirmsskolas izglītības iestādes, pat piecu gadu vecumā neprot pareizi turēt šķēres, griezt papīru, turēt zīmuli, tāpat skolotājiem šiem bērniem ir jāiemāca arī pašapkalpošanās iemaņas - pašiem apģērbties, uzvilkt apavus un sasiet kurpju šņores.

«Tie bērni, kuri piedalījās pilotprojektā, lieliski palīdz apgūt nepieciešamās prasmes tiem bērniem, kuri nepiedalījās projektā,» sacīja Rancāne.

Ķekavas novada pirmsskolas izglītības iestādes «Avotiņš» vadītāja Baiba Jurisone VISC pārstāvjiem norādīja, ka pilotprojekta laikā secināts, ka bērniem pietrūcis laika tēlotājmākslas nodarbībām, kā arī laika rotaļām. Šajā vecumā bērni vēl grib rotaļāties arī savā nodabā, bet intensīvo nodarbību dēļ tām tikpat kā neatlicis laika.

«Avotiņā» arī šogad skolotāji ar sešgadīgajiem bērniem strādā, izmantojot integrēto mācību programmu.

Uz augšu
Back