Elektrotransporta ieviešanai Latvijā jāizmanto starptautiska pieredze (8)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Elektrotransporta attīstības iespējas Latvijā ir plašākas par tikai elektromobiļu pielietojumu. Lai veicinātu šīs jomas attīstību, jāizvērtē tehnoloģiju izaugsme, jāņem vērā citu valstu pieredze un iespējamie attīstības scenāriji. Tādējādi teorētiski jau 2020.gadā Latvijā varētu būt viens elektromobilis uz 400 cilvēkiem, to īpatsvaram palielinoties 500 reizes.

«Latvenergo» koncerns aktīvi izvērtē dažādus inovatīvos risinājumus, tai skaitā arī elektrotransporta attīstībā, sekojot līdzi galvenajām tendencēm un prasībām visā pasaulē. Runa nav tikai par elektromobiļu, bet arī cita transporta veida elektrifikācijas vērtējumu un to infrastruktūras attīstību - piemēram, kopā ar citām institūcijām «Latvenergo» ir piedalījies iespējamo uzlādes risinājumu izvērtēšanā.

Būtiski, ka Latvijā lielākie CO2 izmešu apjomi ir tieši transporta sektorā, līdz ar to elektrotransporta attīstība var palīdzēt tos būtiski samazināt. Taču tā ir atkarīga ne tikai no tehnoloģiju pilnveidošanas un attīstības, elektromobiļiem kļūstot arvien vairāk lietotājiem draudzīgiem un efektīvākiem, bet arī no iespējamās valsts ieinteresētības.

Ja Latvijā šobrīd viens elektromobilis ir uz 250 000 iedzīvotāju, tad Igaunijā, kur tika veikts bartera darījums, mainot CO2 kvotas pret elektrotransporta nodrošinājumu atsevišķās valstiskās struktūrās, šī attiecība ir viens uz 2600 iedzīvotājiem. Salīdzinot ar pasauli - Nagasaki pilsētā šī attiecība ir 1:400, savukārt netālajās ziemeļu pilsētās - Helsinkos un Stokholmā aptuveni 1:8000.

Latvijā pastāv vairāki scenāriji elektrotransporta attīstībai, no kuriem optimistiskākās prognozes paredz pieaugumu pat līdz 4500 elektromobiļiem jau 2020.gadā jeb vienu elektromobili uz aptuveni 400 cilvēkiem. Taču, lai tuvotos šādiem rādītājiem, būtu jāveicina komersantu ieinteresētība elektrotransporta izmantošanā. Tas gan nav viennozīmīgs faktors, jo jāņem vērā, ka šo automašīnu cena ir augstāka, akumulatoru tehnoloģijas joprojām attīstās un pastāv dažādi uzlādes pieslēgumu standarti. Daļa no pasaulē uzsāktajiem e-mobilitātes projektiem kavējas, vai ir saskārušies ar vairākām problēmām, kas ir raksturīgi inovatīvo projektu ieviešanas sākuma fāzē.

Starptautiska, arī Igaunijas, jaunākā pieredze var palīdzēt lietderīgi attīstīt elektrotransporta jomu, kurā risinājumi arvien tiek pilnveidoti, analizējot pieļautās kļūdas, nepilnības tirgus novērtēšanā un tehnisko saderību.

Komentāri (8)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu