Asa kritika par Ceļu policijas īstenotajiem reidiem (149)

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Apollo

Ja pašreizējā Ceļu policijā kaut kas ir palicis no tā sauktajiem «Zivtiņa laikiem», tad tā acīmredzami ir pārliecība - iespējami spilgtāka un skaļāka «zīmēšanās» aizēnos jebkuras reālās dzīves neveiksmes. Tā sacīt - PR pāri visam.

Zināmā mērā Ceļu policijas vadību var saprast. Lai cik lielā mērā mūsdienu sabiedrība kopumā ticētu tam, ka atliek kādā jomā pielikt kaut nelielas koncentrētas pūles un tiks iegūts vērā ņemams rezultāts, satiksmes negadījumu asiņainākajiem «pīķiem» ar šo pārliecību nav nekā kopēja. Tie pierāda ko pilnīgi citu.

Ko tieši? Pēdējos gados man laiku pa laikam ir gadījies pārrunāt šo tēmu ar kādu Ceļu policijas darbinieku, un mani sarunu biedri visi kā viens ir bijuši pārliecināti - kopējo gada avāriju statistiku, protams, reāli var uzlabot, bet vairāku asiņainu avāriju sagadīšanās dažu dienu laikā nav un nekad nebūs novēršama.

Viņu fatālistiskā noskaņa ir apmēram šāda: tā tur augšā kāds nolemj - un neko nepadarīt, kārtējie asiņainie Jāņi (vai Ziemassvētki, vai Jaunais gads, vai pirmās vasarīgās dienas, vai vēl kaut kas) ik pa dažiem gadiem ir garantēti. Darba var ieguldīt aizvien vairāk, kopējā statistika var uzlaboties, bet asiņaini «pīķi» būs vienmēr, kamēr vien pastāvēs automašīnas un tās vadīs cilvēki.

Tas, protams, nav skaidrojums, ar kuru sabiedrībai un savai iekšlietu priekšniecībai var uzstāties Ceļu policijas vadība. Bet kur izeja? Kā mēs pirms un pēc šāgada Līgo svētkiem uzskatāmi varējām novērot, šīs struktūras augstāko ierēdņu risinājums ir izteikti ierēdnieciskā garā - koncentrēti izsakoties, PR ir atzīts par svarīgāku nekā reālu darbu.

Kā tas izskatās? Noteikti vēl atceraties, kā pirms Līgo svētkiem mums dažnedažādos veidos tika vēstīts par iespaidīgiem, vērienīgiem, inovatīviem reidiem, kuru rezultātā dzērājšoferi nevarēšot justies droši pat uz sīkākā reģionālās nozīmes celiņa.

Neviens no maniem paziņām Līgo dienā nevienu ceļu policistu gan nebija manījis, un arī Jāņu dienas rītā, nobraucot diezgan iespaidīgu maršrutu Vidzemē, nebija redzams neviens pats mundrs ceļu policists. Savukārt Jāņu dienas pēcpusdiena parādīja, ka iespaidīgie, inovatīvie reidi - tā ir totālā autovadītāju kontrole, iebraucot Rīgā, labā mērķa vārdā sarīkojot iespaidīgus sastrēgumus.

Jā, neapšaubāmi, šie tā saucamie «reidi» bija uzskatāmi un iespaidīgi, visai priekšniecībai glīti atrādāmi, arī televīzijas kamerām ērti pamanāmi un atspoguļojami. Bet kāda tiem bija reālā jēga?

Tātad, ja kāds ir piemirsis: Ceļu policijas mērķis bija panākt, lai cilvēki reibumā vai uz paģirām (kad «nepieciešamās» promiles vēl nekur nav izgaisušas) nesēstos pie auto stūres, un noķert tos, kas tomēr ir sēdušies. Nevis izrādīties priekšniecībai vai televīzijai.

Vai šis mērķis tika sasniegts? No jebkāda veselā saprāta viedokļa - viennozīmīgi ne. Baidīšana šogad nebija neko baisāka vai biedējošāka kā citus gadus, savukārt CSDD rīkotā reklāmas kampaņa bija reti bāla un nepamanāma. Savukārt Ceļu policijas «reidi» to šāgada veidolā drīzāk deva lielisku iespēju dzērājšoferiem izglābties no draudošā soda.

Kā tā? Vienkārši: ceļu policistu radītais daudzus simtus metru garais sastrēgums, piemēram, pirms Berģiem deva lielisku iespēju visiem «šaubīgajiem» laikus saprast, kas notiek, un izvēlēties vienu no diviem - vai nu izmantot pāris pagriezienus, kas bija pa ceļam (jau sastrēgumā, bet vēl krietni pirms ceļu policistu atrašanās vietas), vai arī gluži vienkārši novietot auto pie apmales un tālāk doties kājām.

Mani pašas paziņas bija manījuši ne mazums kā vienus, tā otrus, līdz ar ko var pietiekami droši apgalvot: šāgada «inovatīvajiem reidiem» labākajā gadījumā reālais mērķis bija - apliecināt Darvina teorijas patiesīgumu un izskaust visstulbākos un visneapķērīgākos autovadītājus.

Bet, ja nopietni, ļoti nepatīkami, ka reāla, pārdomāta, profesionāla reida vietā nāk nevis reāls, pārdomāts, profesionāls reids ar pārdomātu PR atbalstu, kas tikai pastiprina tā efektu, bet pliks PR pasākums, kura vienīgais rezultāts - nokaitināti autovadītāju tūkstoši, iztērēti valsts resursi un vēl arī dzērājšoferiem dota pārliecība- dzeriet un droši sēdieties pie stūres, paši ceļu policisti jūs laikus pabrīdinās, ja nu kas.

Komentāri (149)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu