Lemānas 24 stundas savām acīm (2)

Normunds Avotiņš
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AP/Scanpix

Porsche metis izaicinājuma cimdu Audi un Toyota planētas saistošākajās izturības sacīkstēs. Normunds Avotiņš kļūst par motoru drāmas aculiecinieku.

 

Dzīve konteinerā

Boksu zonas nosacīti klusākajā daļā, t.i., otrpus celiņa gids rāda uz parastiem konteineriem, kas veido saliekamās celtnes otro stāvu. Pēc noteikumiem neviens no trim pilotiem nedrīkst braukt ilgāk par četrām stundām, bet visā sacīkstē nobraukt vairāk par četrpadsmit. Pat ja katru vestu uz viesnīcu ar helikopteru (jo ar automašīnu vai pat moci tas ir bezcerīgi sastrēgumu dēļ), tas būtu pārāk ilgi un neefektīvi. Tāpēc Lemānas džedaji guļ īpašos, izolētos konteineros. Piespiest sevi aizmigt pēc kārtējās «vakts» adrenalīna dēļ ir grūti, tāpēc izturības sacīkšu braucēji pat speciāli trenējas... aizmigšanā. Mazo komandu braucēji šoreiz ir privileģētā stāvoklī, jo viņu atpūtai paredzētās šikās «motormājas» atrodas krietni tālāk no motoru atbalsīs dārdošā «grand stand». Pag, bet kas tad tas? Uz viena konteinera durvīm rakstīts «Timo & Romain», tie tad būtu Romēns Dimā (tas pats, kurš šogad uzvarēja Pikes Peak) un Timo Bernhards. «Brendon & Mark» ir jaunzēlandiešu jaunais talants Brendons Hārtlijs, kuram jādala «kojas» ar Vēberu, bet «Marc & Neel» ir pilots – inženieris Marks Lībs un Nīls Jani. Bet kas, pie visiem svētajiem hibrīdiem, ir «Anna & Helge»?! «Tās ir fizioterapeites,» nesamulst attapīgais gids. Kad grasāmies atgriezties pie sacīkšu vērošanas, viens no kolēģiem attopas pajautāt, cik laika nepieciešams LMP1 prototipa samontēšanai «no nulles». «Kādas trīs dienas,» informē pavadonis.

- «Bet force majeure apstākļos?»

- «8 stundas.»

Jāatzīst, ka Anna un Helge strādā ļoti labā komandā.

Jautājums par force majeure situāciju nav nejaušs. Šogad Lemānas drāma sākās vēl pirms pašām sacīkstēm, jo Liks Divāls burtiski iznīcināja Audi prototipu #1 jau treniņbraucienos, ar 270 km/h ietriecoties Porsche Curves līkumu sasaistes nožogojumā. No automobiļa palika pāri tikai drošības kapsula, (kas ļāva Divālam izsprukt sveikā ar pāris sasitumiem), čupa kūpošu vadu un divi līki riteņi. Audi komanda saņēma atļauju uzbūvēt mašīnu no jauna, kas arī pa nakti tika izdarīts, un otrajā kvalifikācijā atkal piedalījās E-tron ar 1. starta numuru. Pilnai regulēšanai laika neatlika, tāpēc deviņkārtējā Lemānas uzvarētāja Toma Kristensena mašīna izrādījās lēnāka par citām.

Ņemot vērā masīvos Toyota ātrumus un no tā izrietošo pole – position, lēnais #1 izskatījās pēc negatīva faktora, bet kļuva par īstu problēmu, kamēr mēs sēdējām tunelī, bet Marko Bonanomi augšā norāva trešā Audi sānus nelaimīgajā lietusgāzē. Sliktākais, ka Toyota #8 pilotam pēc pelēkā kofera viesošanās izdevās aizdabūt savu mašīnu līdz boksiem, un galu galā šī ekipāža izcīnīja trešo vietu. Audi #3 iedarbināt neizdevās, kas Lemānā automātiski nozīmē izstāšanos. Bonanomi reakcijas stipri vien atgādināja alžīriešu vārtsargu pēc zaudējuma Vācijas izlasei Brazīlijā, jo pirmā Toyota uzvara Lemānas hibrīdu ērā kļuva par reālu perspektīvu. Tomēr Lemāna tāpēc ir Lemāna, ka nekas nenotiek kā plānots. Kādā mirklī abas Toyota «sagura» un vadību pārņēma Audi #2, bet pēc tam arī #1. 11 no rīta, kad reportieri jau sāka apsvērt, kā pēc iespējas krāšņāk aprakstīt Kristensena desmito uzvaru, arī viņa R-18 atgadījās tehniska ķibele.

Tad arī pienāca Porsche zvaigžņu stunda. 20 stundas turējis līdzi grandiem, 919 Hybrid #20 izvirzījās Lemānas vadībā. Vai tiešām vēsturiskā uzvara tiktu izcīnīta jau pirmajā gadā? Tomēr nē – divas stundas pirms finiša baltais prototips piepeši kļuva pavisam lēns un aizkliboja līdz boksiem tikai ar elektromotoru vien. 500 zirgspēku V4 benzīna turbodzinējam garā sacīkste izrādījās par smagu, savukārt otru bolīdu apturēja ātrumkārbas defekts. Porsche atgriešanās uz pjedestāla tika atlikta uz nākamo gadu, un atkal uzvarēja Audi. Ne velti VW grupas uzraudzības padomes priekšsēdētājs Ferdinands Pihs savulaik uzstāja, ka Audi komandā jābūt trīs mašīnām. Ja viena salūst, bet otru sasit, trešā vēl var uzvarēt. Kā Toyota, tā Porsche pietrūka trešās mašīnas – un mazliet veiksmes.

Spriežot pēc visa, 2015. gada Lemānas izlaidums būs vēl neparedzamāks un aizraujošāks par šo - kaut vai tāpēc vien, ka nākamgad trīs rūpnīcas komandām LMP1 elitē pievienosies Nissan, un ne jau ar papīra lidmašīnai līdzīgo DeltaWing alias ZEOD, bet gan ar GT-R. Liberālie tehniskie noteikumi nereglamentē dzinēju tipu, tāpēc katrai komandai ir citāds motors. Audi tas ir 4 litru dīzelis, Toyotai 3,7 litru benzīna V8, bet Porsche salīdzinoši mazs divlitru turbodzinējs, plus atšķirīgas rekuperācijas sistēmas un elektropiedziņas. Porsche, piemēram, iemācījis 919 Hybrid atgūt enerģiju pat no izplūdes gāzēm. Dievs vien zina, ko izgudros Nissan. Katrā ziņā jau tagad izmisīga cīņa par katru kilovatu un gramu. LMP1 prototipa minimālais svars ir 870 kilogrami. Lai tie tiktu izmantoti pēc iespējas efektīvāk, lielās komandas pat strīdoties ar sponsoriem par uzlīmju izmēriem un daudzumu...

Šogad Sartē ticis pārspēts apmeklētības rekords – 263 tūkstoši. Kamēr trases iekšpusē strādā komandas un prese, ārpusē norit nemitīga fiesta. Kā intervijā stāstīja Brendons Hārtlijs, nakts stundās mašīnā pat varot sajust bārbekjū smaržu, kas plūst no neskaitāmajiem griliem nometnēs turpat trases malā. Tā kā Lemāna ir maza un viesnīcu tajā arī ir maz, vairums fanu dzīvo teltīs un treileros, cep gaļu, būvē piramīdas no iztukšotajām alus pudelēm un pa tīro izpērk suvenīru bodes. Franči publikā ir gandrīz minoritāte, jo Lemāna izsenis pievelk angļus, kas Gulf krāsās pervēto Aston Martin sumināšanu apvieno ar vecpuišu ballītēm. Lemānas 24 stundas laikam ir vienīgās šāda mēroga sacīkstes, kurās ir tik daudz dāņu. Kristensens ir viņu Šūmis, un starta sarakstā parasti ir vēl pāris dāņu pilotu. Tas ir labs iemesls atkratīties no sievas, sakāpt ar draugiem busā un jauki pavadīt laiku Francijā, jaucot šņabi ar alu 40 grādu karstumā. Tikai Lemānā var pamanīt pilotus ar tik moljēriskiem vārdiem kā Vinsents Kapilārs vai Spensers Pumpelijs, un, ja palaimējas, burzmā uzkāpt uz kājas Lemānas veterāniem. Hermans, Štuks, Ikss, Bells, Rērls un citi – viņi visi tur parasti ir. Piektdienā Lemānas centrā notiek dalībnieku parāde, kas tautai par prieku gadu gaitā pārvērtusies frīkšovā ar čoperiem, oldtaimeriem, pusplikām sambas dejotājām un skotu dūdu orķestriem. Lai gan ātrumaplis ir pārtaisīts 14 reizes un slāpētāju dēļ Mulzānas taisnē vairs nevar dabūt 400 km/h kā deviņdesmitajos, ātrumi tik un tā ir baisi - no paša starta līdz pat finiša karogam svētdienas pēcpusdienā. Ne velti katrs sevi cienošs autobraucējs vēlas ierakstīt Lemānu biogrāfijā, bet benzīngalvas no visas pasaules – ielikt feisbukā selfiju ar sevi un sevi cienošā autobraucēja smaidu fonā.

Komentāri (2)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu