Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis
Iesūti ziņu!

Braukšana naktī: mīti, problēmas un to risinājumi (22)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Fuschia Foot, CC BY-NC-ND 2.0

Gada aukstajā laikā dienas ir īsas, tāpēc izvairīties no braukšanas tumsā ir kā neiespējamā misija. Kādi ir šīs braukšanas galvenie izaicinājumi un pastāvošie mīti, un kādā veidā palīdzēt sev, sniedz padomus «Fielmann» optometrists Antons Stepanovs.

Kādas ir biežāk sastopamās autovadītāju sūdzības un kādi ir risinājumi, braucot krēslas vai nakts laikā?

Es gribētu sākt ar to, ka jau daudzus gadu desmitus redzes asums ir viens no galvenajiem kritērijiem autovadītāja apliecības iegūšanai. Katrs topošais autovadītājs iziet medicīnisko apskati, kurā tiek pārbaudīts redzes asums, un katrai auto vadītāju kategorijai ir piemērotas stingras redzes normas. Redze tiek pārbaudīta pirms autovadītāja apliecības izdošanas, bet laika gaitā tā var mainīties.

Manuprāt, autovadītāju biežākā sūdzība ir par miglainu redzi tālumā.

Redzes asums ir svarīgs ne tikai, lai laikus saskatītu ceļa zīmes, bet tas ļoti būtiski ietekmē arī autovadītāja reakcijas laiku un neizbēgami arī bremzēšanas ceļa garumu. Autovadītājiem, kas neiztur noteiktās autovadītāju kategorijas redzes asuma normas, ir obligāti jālieto redzi koriģējošās brilles.

Lietojot koriģējošās brilles, mēs redzam asāk. Tomēr pēc redzes asuma ne vienmēr var izvērtēt, cik droši autovadītājs jutīsies uz ceļa zema apgaismojuma apstākļos. Jebkura lēca, kas novietota acs priekšā ir arī uzskatāma par gaismas šķērsli un, atkarībā no lēcas īpašībām, samazināsies uz tīklenes nonākošais gaismas daudzums, proti, pasliktinās autovadītāja kontrastredze - cik labi vadītājs tumšā diennakts laikā izšķirs, piemēram, tumšas krāsas automašīnas siluetu. Nakts un krēslas laikā ir svarīga gan lēcas gaismas caurlaidība, gan no lēcas virsmas atstarotās gaismas daudzums.

Populāra ir arī sūdzība, kad tumšā diennakts laikā, aizmugurē braucošās automašīnas lukturu gaisma, atstaroties no briļļu lēcas iekšējās virsmas, īslaicīgi apžilbina autovadītāju. Vadītājs briļļu lēcās redzēs ko līdzīgu traucējošam «saules zaķītim».

Šī problēma ir vienkārši atrisināma, pasūtot jaunās brilles autovadītājiem jāpievērš uzmanība lēcas dzidrinājuma jeb anti-refleksa apstrādei. Vēlos īpaši uzsvērt, ka uzmanība nav jāpievērš faktam Ir vai Nav dzidrināta lēca, bet tieši dzidrinājuma paaudzei. Jaunās paaudzes lēcas pilnīgi novērš atspulgu veidošanos, ir ar palielinātu gaismas caurlaidību un būtiski uzlabo kontrastredzi.

Bieži autovadītāji izjūt diskomfortu no pretim braucošo automašīnu tuvajām gaismām. Pretī braucošo automašīnu gaismas ne tikai žilbina, bet arī to radītā gaismas izkliede automašīnas logā traucē saskatīt ceļu.

Ir pierādīts, ka apžilbinājumu var būtiski samazināt ar kvalitatīvu logu tīrītāju slotiņu uzstādīšanu, proti, vējstiklam ir jābūt tīram. Es vēl ieteiktu parūpēties ne tikai par vējstikla ārpusi, bet arī par iekšpusi. Te labi noderēs briļļu kopšanas līdzeklis. Ar to var ne tikai sakopt brilles, bet arī kvalitatīvi notīrīt vējstikla iekšējo virsmu. Tad logs arī mazāk aizsvīdīs.

Sezonāla sūdzība, kas raksturīga tieši ziemas periodam ir salona sildītāja sausā gaisa radītais acu sausums. Automašīnas vadīšana tumšā diennakts laikā prasa lielu uzmanību un koncentrēšanos. Vadītājs praktiski nemirkšķina acis un sausais gaiss izteikti sausina acis radot apsārtumu un subjektīvas sūdzības. Labi palīdz mitrinošie pilieni.

Vai brilles ar dzeltenām lēcām uzlabo redzamību tumsā?

Ir veikts liels skaits pētījumu ar dzelteno krāsu filtriem, lai rastu atbildi uz šo jautājumu. Interesantākais slēpjas faktā, ka jebkurai tonētai lēcai ir jāsamazina acī nonākošās gaismas daudzums un rezultātā ir jāpasliktinās kontrastredzei, bet pētījumu rezultāti parāda, ka dzeltenais filtrs kontrastredzi nepasliktina, dažos pētījumos pat uzlabo. Lietojot dzeltenas krāsas brilles apžilbinājums viennozīmīgi būs mazāks, jo tonēta lēca samazinās caurizgājušās gaismas daudzumu, bet ir jābūt uzmanīgiem ar tonējuma intensitātes izvēli. Tonējumam ir jābūt nelielam par 30% (gaismas absorbcija), jo tumšas dzeltenas lēcas apgrūtinās acs spēju izšķirt slikti apgaismotos objektus.

Praksē var lietot ne tikai dzeltenas krāsas koriģējošās brilles, bet arī Clip-On saulesbrilles, kas ir īpaši populāras Skandināvijas valstīs un tagad ir pieejamas arī pie mums.

Komentāri (22)
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu