Vēl vairākos ēdināšanas uzņēmumos atklāj manipulācijas ar kases aparātu datiem (96)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Attila con la cámara, CC BY-NC 2.0

Pēdējo mēnešu laikā Valsts ieņēmuma dienests (VID) ir atklājis vēl vairākus gadījumus, kad sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumos tiek veiktas manipulācijas ar kases aparātu datiem, kā rezultātā netiek veikta nodokļu nomaksa valsts budžetā pilnā apjomā, taču klientiem, saņemot čekus, rodas maldīgs iespaids par darījuma likumību.  

VID amatpersonas laikā no septembra līdz novembrim, veicot kontroles pasākumus vairākos sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumos, konstatēja, ka pircējiem par saņemto ēdināšanas pakalpojumu tiek izsniegts pirmčeks (starprēķins jeb klienta rēķins), bet pēc norēķinu saņemšanas netiek izsniegts fiskālais čeks.

Atšķirībā no fiskālā čeka, kas ir patiesais darījumu apliecinošais dokuments, pirmčeks kalpo tikai kā rēķins samaksai, taču tajā norādītā summa netiek uzrādīta uzņēmuma ienākumos.

Kā informē VID, vienā no uzņēmumiem, analizējot elektroniskās kases sistēmas kontrollentēs norādīto informāciju, amatpersonas konstatēja, ka viena mēneša laikā šādi pirmčeki ir izdrukāti par kopējo summu 68 371,98 eiro un nav noslēgti ar fiskālo čeku, kas nozīmē, ka šī summa nav uzrādīta uzņēmuma ienākumos, un par to netiek veikti nodokļu maksājumi.

Kādā citā ēdināšanas uzņēmumā (vienā no tā struktūrvienībām) tikai viena mēneša laikā vien izdrukāti pirmčeki par kopējo summu 21 204,19 eiro, kas tāpat nav noslēgti ar fiskālajiem čekiem un attiecīgi nav uzrādīti uzņēmuma ienākumos.

Uzņēmuma amatpersonas pirmčeku izsniegšanu skaidroja ar klientu atteikumiem no veiktā pasūtījuma, degustācijām un prezentācijām, kā arī ar to izmantošanu darbinieku apmācībās. Tomēr kases aparātu kontrollentās un pirmčekos uzrādītā informācija liecina, ka pirmčeki ir izsniegti par reāliem pasūtījumiem, jo šādas darbības veiktas regulāri katru dienu un visas dienas garumā, kā arī šādas darbības kontrollentās atspoguļojas arī par iepriekšējo periodu. Tas norāda uz to, ka šajos uzņēmumos netiek pilnībā reģistrēti un uzskaitīti visi gūtie ieņēmumi, tādējādi arī netiek veikta nodokļu nomaksa valsts budžetā pilnā apjomā.

Par konstatētajiem pārkāpumiem grāmatvedības uzskaitē un izvairīšanos no pievienotās vērtības nodokļa nomaksas valsts budžetā divu uzņēmumu amatpersonām jau piemēroti administratīvie sodi.

VID aicina iedzīvotājus pievērst uzmanību izsniegtajam darījumu apliecinošajam dokumentam, jo tikai fiskālais čeks apliecina, ka tajā norādītā summa ir uzrādīta arī uzņēmuma grāmatvedībā, un tikai šāds čeks kalpo patērētāju tiesību aizsardzības nodrošināšanai.

VID uzskata, ka ir īstais brīdis noteikt izmaiņas elektronisko kases aparātu sistēmas lietošanā un tehniskajās prasībās, jo jaunās kases aparātu prasības ievērojami sekmētu nodokļu ieņēmumu pieaugumu un tādējādi palielinātos valsts iespējas atbalstīt dažādas sabiedrībai būtiskas jomas.

Jau šobrīd Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 156.1 panta piektajā daļā ir paredzēta atbildība par kases aparāta, kases sistēmas, specializētās ierīces un iekārtas lietošanu, ja ir mainīta tās konstrukcija vai programma, ar ko tādējādi radīta iespēja slēpt vai samazināt ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu.

Par šādu pārkāpumu uzliek naudas sodu fiziskajām personām no 210 līdz 1400 eiro, bet juridiskajām personām — no 430 līdz 4300 eiro, konfiscējot pārkāpuma izdarīšanas rīkus vai bez konfiskācijas.

Komentāri (96)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu