«Pa sētas» durvīm ienāk propagandas medijs; vervē Latvijas žurnālistus (341)

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: A. Germain, CC BY-SA 2.0

Jauna Krievijas propagandas medija «Sputnik» pārstāvji aptuveni pirms divām nedēļām apmeklēja Latviju. Viņi piedāvājuši sadarbību vairākiem krieviski rakstošiem žurnālistiem un mediju vadītājiem, vēsta Latvijas televīzijas raidījums «de facto.

Latvijā propagandas medijs plāno atvērt interneta portālu divās valodās – krieviski un latviski. Projekta galvenā mērķauditorija ir jaunieši. Kaut gan daļai no potenciālo darbinieku «Sputnik» pārstāvji skaidroja, ka ar propagandu nenodarbosies, citiem atklāti teica - vēlās prezentēt Krievijas skatījumu uz pasaules notikumiem. No iepriekš pieteiktās «Sputnik» koncepcijas izriet, kas tas plāno izvērst darbību arī radio viļņos – gan FM diapazonā, gan internetā.

«Sputnik» ir daļa no Krievijas valsts informācijas aģentūras «Rossija segodņa», kuru vada skandalozais žurnālists Dmitrijs Kiseļovs. Par savu propagandista darbību Kiseļovs ir iekļauts Eiropas Savienības sankciju sarakstā.

«De facto» ziņo, ka «Sputnik» plāni ir tālejoši – šogad medijam jāsāk darbu 34 pasaules valstīs 30 valodās. Ir izpildīta jau trešā daļa no šī plāna – «Sputnik» strādā 14 valodās un desmit valstīs, tostarp reģionos, kur Krievijas intereses ir īpaši svarīgas, piemēram starptautiski neatzītajā Abhāzijas republikā.

«Sputnik» ir jaunākais Krievijas valsts informācijas aģentūras «Rossija segodņa» projekts. Pati «Rossija segodņa» dzima 2013.gada nogalē pēc ziņu aģentūras «RIA Novosti» reformēšanas. Krievijas prezidenta administrācija tad nolēma, valsts līdzekļi jātērē nevis neitrālās informācijas ražošanai, bet valsts oficiālās pozīcijas aktīvākai tiražēšanai ārvalstīs. Šī mērķa sasniegšanai «Rossija segodņa» ir vairāki rīki. Izņemot ziņu aģentūru, tai ir ārzemēs raidošais televīzijas kanāls «RT», vairāki jauni projekti, ieskaitot Ukrainas notikumiem veltītu «Ukraina.ru», un arī «Sputnik» - uz ārzemju auditoriju vērsts interneta medijs un radio.

Latvijas televīzijas aptaujātie eksperti norāda, ka «Sputnik» tomēr ir mazas izredzes iekarot Latvijas mediju vidi. Rīgā bāzēta Krievijas medija «Meduza» redaktore Gaļina Timčenko norāda – nevienam Krievijas valsts medijam nav izdevies iekarot internetu un popularitātē pārspēt kādu no ziņu portāliem.

Rīgas Stradiņa universitātes profesors Sergejs Kruks uzskata, ka «Sputnik» neizdosies iesaistīt jauniešu auditoriju, jo Krievijas sludinātais antiamerikānisms tiem nav saistošs. Turklāt diez vai kāds no krieviski runājošajiem žurnālistiem vēlēsies sadarboties ar «Sputnik», jo tas atstātu nopietnu traipu uz reputācijas.

Jaunais Krievijas valsts informācijas aģentūras «Rossija Segodņa» projekts «Sputnik» jau ienācis Latvijas mediju tirgū. Kā ziņo LTV raidījums «de facto», vakaros un brīvdienu rītos «Sputnik» programmas pārraida «Autoradio».

Raidījums vēstī, ka radio «Sputnik» ienācis Latvijas tirgū, apejot licences iegūšanas kārtību. Likums atļauj radiostacijām atvēlēt daļu raidlaika pašu neražotam saturam. Nākamgad gan stāsies spējā jauni likuma grozījumi, kas ierobežos ārpus radiostacijas veidotā satura apjomu.

«Autoradio» īpašnieks ir Igaunijā reģistrētā sabiedrība «Radio N», bet iepriekš tas piederējis vairākiem īpašniekiem, tajā skaitā bijušajam eiroparlamentārietim Aleksandram Mirskim un Rīgas mēra padomniekam Ērikam Teilānam.

Pēc TNS datiem «Autoradio» auditorija nedēļas laikā ir vairāk nekā septiņdesmit tūkstoši cilvēku.

«de facto» avoti norāda, ka konkrētus darba piedāvājumus «Sputnik» nav izteicis, taču var secināt, ka tie varētu būt diezgan vilinoši. Daudz lielāka alga nekā spēj piedāvāt vietējie mediji, turklāt par darbiniekiem maksās visus nodokļus.

Komentāri (341)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu