P 8.03.2021.

Padomi tiem, kuriem uzstāšanās publikas priekšā rada šaušalīgu stresu

FOTO: Thomas Hawk, CC BY-NC 2.0

Tie, kuriem nācies uzstāties publikas priekšā, piemēram, studiju darba aizstāvēšanā, zina, cik ļoti daudz nervu tas var prasīt. Uztraukums rodas pēkšņi, negaidīti, un ir grūti ar to tikt galā. Tomēr ir daži padomi, kas var palīdzēt neuztraukties, uzstājoties lielākas auditorijas priekšā. 

1. Necenties nomierināties. Pētījumā pierādīts, ka mēģinājums sevi nomierināt rada tikai vēl lielāku stresu un mazina pārliecību par sevi. Tā vietā, lai nemitīgi pie sevis atkārtotu: «Esmu mierīgs. Esmu mierīgs. Esmu mierīgs.», drīzāk saki: «Esmu sajūsmināts.» Kāpēc tā? Psiholoģijā ir divas – ej un apstājies sistēmas. Pirmā liek just satraukumu, bet otra – stop sistēma, kas padara tevi piesardzīgu. Nemiers ir ļoti spēcīga emocija, un ir ļoti grūti panākt, ka tas ātri pazūd. Tāpēc labāk pārvērt to kādā citā spēcīgā emocijā, piemēram, priecīgā satraukumā. 

2. Trenējies. Bet dari to citu cilvēku klātbūtnē, nevis vienatnē. Videi jābūt tādai, kas maksimāli līdzinātos tai auditorijai, kuras priekšā tev plānots uzstāties. Pamēģini uzstāties sākumā mazākas grupas priekšā, jo tad tu labāk pamanīsi katra klausītāja sejas izteiksmi. Kad ievēro kāda sejas izteiksmi, mēģini uz to koncentrēties. Tas var radīt vēl lielāku satraukumu, taču treniņa rezultātā, vēlāk uzstājoties lielas auditorijas priekšā, kur cilvēku būs ļoti daudz, uzstāšanās var izdoties daudz vieglāk. 

3. Izslēdz gaismu. Mazākā apgaismojumā klausītāju sejas būs redzamas mazliet sliktāk. Pustumsā cilvēki jutīsies mazāk nomākti, bet tu – ne tik uztraucies, un šķitīs, ka visa uzmanība nav gluži pievērsta tieši tev. 

4. Uzdod jautājumus. Sākot savu uzstāšanos, vari uzdot jautājumus, kas it kā saistoši noved pie tavas prezentācijas. Uzdodot cilvēkiem jautājumus, tu viņus it kā neviļus «apmāni». Viņu prāts sāk domāt atbildi uz jautājumu, nevis pozicionējas uz jautājumu uzdošanu vai kritizēšanu. Tāpat savu prezentāciju vari sākt ar kādu stāstu, kas novirzīs skatītāju domas no paša galvenā un tev dos laiku mazliet nomierināties.