Kā neslimot ziemā! jeb Septiņi pamatbaušļi imunitātes stiprināšanai

FOTO: PantherMedia/Scanpix

Aukstais laiks mums liek padomāt par veselības stiprināšanu. Kāds dodas uz aptieku, lai nopirktu imunitāti stiprinošus līdzekļus - vitamīnus, eļļas un citus uztura bagātinātājus, bet kāds cits atvērs ledusskapi, lai pārliecinātos, kādi produkti tajā atrodas. Imunitāti ir iespējams stiprināt  izvēloties veselīgu dzīvesveidu un ievērojot dažus uztura pamatbaušļus - tas noteikti izmaksās mazāk, nekā aptiekā nopērkamās pudelītes! 

 

Skābpiena produkti

Kefīrs, rūgušpiens, jogurts - tie satur mikroorganismus, kas stimulē imūno sistēmu. Baktērijas, kas atrodas skābpiena produktos, savas darbības rezultātā veido ne tikai pienskābi, bet arī daudz bioloģiski aktīvu vielu, kas stimulē imunitāti un stiprina zarnu gļotādas aizsargspējas.

Neaizraujies ar saldajiem jogurtiem, tur ir daudz cukura un cietes. Labāk izvēlies bezpiedevu jogurtu, pievieno tam karotīti medus un svaigas vai saldētas ogas. Lielisku dzērienus var pagatavot no paniņām, pievienojot augļus, ogas, zaļumus un citas piedevas pēc izvēles.

 

Skābēti kāposti

Skābēti kāposti, tāpat kā jebkurš cits skābēts produkts, satur baktērijas, kas veido askorbīnskābi jeb vitamīnu C, tāpēc skābētos kāpostos šī vitamīna ir vairāk nekā svaigos, īpaši daudz C vitamīna ir skābētu kāpostu sulā.

Taču atceries, ka marinēšana nav tas pats, kas skābēšana, - vitamīnu koncentrācija marinādē mazinās.

 

Ķiploki

Ķiploki satur vitamīnus C, B1, B2, E, PP, jodu, sēru. Ķiploks ir atzīts par vienu no visu laiku efektīgākajiem pretvīrusu līdzekļiem. Jaunākie zinātnieku atklājumi liecina, ka no ķiplokiem iespējams iegūt vielu, kas nonāvē pat tādus mikroorganismus, ar kuriem cīnīties nespēj neviena antibiotika.

Ķiploks satur daudzus antioksidantus un fitoncīdus, kas aizsargā no vīrusu infekcijām. (Fitoncīdus satur arī mārrutki, paprika, citroni un sīpoli.) Ķiploka eļļa kapsulās satur 5 g aktīvās vielas, bet, ja šo devu vēlaties uzņemt, ēdot ķiplokus, būs jānotiesā vismaz 5 ķiploku galviņas.

Lai pēc ķiploku ēšanas izvairītos no sliktas elpas, speciālisti iesaka tos ēst kopā ar biezpienu vai arī pēc ēšanas pakošļāt pētersīļu lapiņu.

 

Kāpostveidīgie

Brokoļi, puķkāposti un galviņkāposti satur daudz vielu, kas stiprina organismu un pat novērš risku saslimt ar vēzi.

Pēc tā, ko vērtīgu kāposti spēj dot cilvēka organismam, var izveidot TOP3:

  • 1. Briseles kāposti un brokoļi.
  • 2. Savojas kāposti.
  • 3. Galviņkāposti.

Apkopo visas labākās kāpostu ēdienu receptes, izmēģini jaunas un kāposti tev neapniks.

 

Izvēlies taukvielas

Centieties ievērot pareizu piesātināto un nepiesātināto taukskābju attiecību. Piesātinātajām taukskābēm no dzīvnieku valsts jābūt trešdaļai no patērētajām taukvielām, pārējām divām trešdaļām – nepiesātinātajiem taukiem, kas ir augu eļļās.

Atceries, ka taukvielas ir ļoti daudzos produktos - tajā ļoti mazajā cepumiņā, ar kuru tu šodien našķojies vai maizē, desās, gaļā un citos. Sāc ar to, ka izvēlies labu eļļu, tad uzmanīgi lasi produktu sastāvdaļu aprakstu uz iepakojuma.

 

Zāļu tējas un svaigas sulas

Organisma stiprināšanai ieteicams lietot pēc iespējas vairāk zāļu tēju, svaigas augļu un dārzeņu sulas. Neizvēlies kafiju, bet no rīta lielā krūzē aplej kādu zāļu tēju un dienas laikā to izdzer. Reizi dienā palutini sevi ar svaigi spiestām sulām no dažādiem augļiem un dārzeņiem. Eksperimentē! Tas būs garšīgi un veselīgi.

 

Svaigs gaiss

Fiziskas aktivitātes svaigā gaisā ir neatņemama veselības sastāvdaļa.Tādā veidā organisma šūnas tiks pabarotas ar skābekli, un uzlabosies pašsajūta un darba spējas.

Mēģini atrast vismaz 30 minūtes pastaigai svaigā gaisā katru dienu - no rīta izej ātrāk un pāris pieturas ej kājām, arī vakarā pēc darba pāris pieturas ej kājām, tas tevi uzmundrinās.

Brīvdienās izvēlies aktivitātes svaigā gaisā. Ja nevēlies slēpot vai slidot, izvēlies ilgāku pastaigu pilsētas parkā vai aizbrauc uz jūrmalu vai mežu.

Uz augšu