Ekskluzīvs ieskats «FlyDubai» darba ikdienā: Katrs reiss var būt pēdējais (49)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Sputnik/Scanpix

Liecības no vairākiem simtiem lidojuma ierakstu liecina, ka aviokompānijas «FlyDubai» pilotiem ir jāstrādā ļoti smagos apstākļos - bieži vien jālido, esot pārgurušiem. Britu medijs «The Guardian» ir piekļuvis vairākiem nopludinātiem ierakstiem un dokumentiem, kas atmasko aviokompānijas pilotu darba apstākļus, kas attiecīgi ietekmē arī lidojumu drošību.

Aviokompānijas piloti norāda, ka viņi bieži ir pārguruši un tas savukārt atstāj būtisku ietekmi uz lidojumu drošību. Nopludinātie dokumenti ļauj gūt unikālu ieskatu aviācijas nozarē.

aviokatastrofa 19.martā

Terorakta draudi 11 kilometru augstumā, putni debesīs, lāzeru gaismas, piedzērušies pasažieri, pilots, kurš aizmirsis atslēgt rokas bremzi, kā arī cita veida problēmas – kopumā ir saņemti vismaz 400 ziņojumi par drošības apdraudējumiem «FlyDubai» aviokompānijas lidmašīnās šī gada martā un aprīlī.

Viens pilots, kuram regulāri jālido uz Eiropu, Āziju un Āfriku, paziņoja: «Kompānija zaudē pilotu pārliecību par sevi un uzticību – es to redzu, kad satiekos ar kolēģiem».

Savukārt kāds cits «FlyDubai» pilots norādīja, ka strādājamo stundu skaits ir bīstami liels, līdz ar to šāda strādāšana bieži vien ir nelegāla. Savukārt pati aviokompānija norādījusi, ka pilotiem ir «noteikts stundu skaits , kas dienā jānolido, taču, ja tiek lidots virs atļauto stundu skaita, tas ir pret jebkādiem noteikumiem, un tas, savukārt, apdraud lidojumu drošību».

«FlyDubai» uzsver, ka tās galvenā prioritāte ir drošība, un tā tiek garantēta augstākajā līmenī.

«The Guardian» žurnālistiem bija iespēja redzēt 413 drošības pārkāpumu atskaites, kas notikuši «FlyDubai» reisos divu mēnešu periodā. Vairāk nekā 40 atskaitēs teikts, ka piloti sūdzējušies par pārgurumu un to, ka viņiem darbinieku trūkuma dēļ bija jāstrādā virsstundas, tādējādi riskējot ar lidojumu drošību.

Gaisa drošības atskaites atsaucas uz dažādiem incidentiem, kurus pieļāvuši piloti.

  • Viens pilots saņēmis kolēģu kritiku, jo viņa lidojuma tehnika bijusi pārāk «bīstama», un nosēšanās bijusi tāda, ka lidmašīna praktiski «lēkājusi» pa skrejceļu.
  • Brīdī, kad lidmašīna ielidojusi spēcīgas turbulences zonā, pilots strauji palielinājis ātrumu, un lidaparāts kļuvis nekontrolējams.
  • Pilots sūdzējies, ka nepareizajā lidmašīnas nodalījumā novietota krava, kas ir gandrīz trīs tonnas smaga, līdz ar to ietekmēta lidmašīnas stabilitāte.

Martā «FlyDubai» lidmašīna no Dubaijas uz Krievijas pilsētu Rostovu pie Donas nogāzās netālu no skrejceļa, nogalinot 55 pasažierus un septiņus apkalpes locekļus. Šis kļuva par pirmo aviokompānijas negadījumu, kurā gājuši bojā cilvēki. Pēc tam radās daudz jautājumu par to, kādā kondīcijā bijuši piloti, vai viņi nav bijuši pārguruši.

Lidmašīna lidoja tumsā, spēcīgas vētras laikā, un tādēļ lidmašīna divas stundas riņķoja virs Rostovas lidostas, un tad pieņēma lēmumu nosēsties, un tas, savukārt, beidzās ar katastrofu.

Nopludinātajos dokumentos teikts, ka vairāki piloti izjūt spiedienu no priekšniecības un ir spiesti strādāt līdz pārgurumam, lidojot visu dienu, pēc tam arī nakti. Pēc tam arī brīvā laika ir pārāk maz, lai pilnībā atpūstos nākamajiem lidojumiem.

Viens pilots rakstīja: «Šādos apstākļos lidot ir nedroši, taču ir arī bezjēdzīgi kaut ko teikt priekšniecībai. Daudzi jūtas nedroši un baidās, ka katrs reiss var būt pēdējais. Neviens nevēlas atcelt reisus, tāpēc ir jālido. Ja mēs justos droši, diez vai par to sūdzētos. Ir nepieņemami ,ka priekšniecība pret mums izturas ar lielu spiedienu, jo nav citiem, kam strādāt. Viņi nesaprot, ka tas ir nedroši, neprofesionāli un ārkārtīgi bīstami!»

Daudzi citi aviokompānijas piloti un apkalpes locekļi ir norādījuši par bīstamajiem darba apstākļiem, taču «FlyDubai» šādas apsūdzības noraida sakot, ka «visiem darbiniekiem tiek dots pietiekami daudz laika, lai atpūstos un būtu gatavi jauniem lidojumiem».

Dažas dienas pēc martā notikušās katastrofas kāds lidmašīnas apkalpes loceklis norāda, ka «šādos brīžos mēs jūtam šausmīgu spiedienu, un ir zināma bezspēcīga. Ir viegli aizmirst par ierobežojumiem, un mēs šeit tomēr esam. Mēs strādājam pāri saviem spēkiem, un arī prasības no priekšniecības ir ļoti augstas, neraugoties ne uz ko».

Ir bijuši gadījumi, kad pilotiem ir jātiek galā pašu spēkiem ar dažādiem nopietniem apdraudējumiem. Tā, piemēram, martā notika incidents Kijevā, kad kāds pasažieris paziņoja, ka lidmašīnā atrodas spridzeklis.

Pilots rakstīja: «Viņš bija krievs, mēs tikko bijām ielidojuši Ukrainā. Pasažieris skaļi pauda atbalstu Vladimiram Putinam, līdz ar to – saprotiet paši. Lidmašīna nosēdās un apkārt bija ap 200 specvienības vīru, kā arī militāristi, kuri gaidīja manu pavēli, lai uzsāktu evakuāciju. Es to nedarīju, jo tas būtu bijis smieklīgi. Savu rīcību pamatoju ar to, ka mēs šeit atrodamies jau 30 minūtes, un nekas nav sprādzis. Ja tur būtu bijusi bumba, tā noteikti būtu sprāgusi. Tādēļ es pavēlēju uzsākt pasažieru izkāpšanu no lidmašīnas «štata režīmā». Bumbu tā arī neatrada».

Eiropas aviācijas drošības eksperti, paziņojuši, ka marta katastrofa pierāda to, ka ļoti nozīmīga uzmanība jāpievērš tam, cik piloti ir atpūtušies.

«Ziņojumi par pārlieku lielu nogurumu ir satraucoši pieauguši – starp dienas un nakts maiņām ir jābūt kā minimums 24 stundu brīvajam laikam, lai cilvēks spētu atpūsties, taču šajā gadījumā bieži vien atpūtas stundu skaits ir daudz mazāks – cilvēkam, kurš nostrādājis nakts maiņu, nākas jau nākamajā dienā strādāt dienas maiņu, lai arī tam vajadzētu notikt vēl dienu vēlāk, līdz ar to šī ir pārlieku bīstama tendence,» teikts ekspertu ziņojumā par «FlyDubai» pilotu situāciju.

Ko par to saka «FlyDubai»?

Aviokompānijā norāda, ka viss notiek tā, kā pieprasa starptautiskās aviācijas normas un noteikumi, un arī pret pilotiem netiek virzīts nekāds spiediens, par ko runā paši darbinieki.

«Mūsu kompānijā ir caurspīdīguma princips – visas problēmas tiek risinātas, un mēs izmeklējam ikvienu notikumu un incidentu, ja par to ienāk kāda sūdzība. Sūdzības par pārgurumu nav daudz, un, ja pilots vēlas atpūsties, viņš to drīkst darīt, un nekāda disciplinārsoda nesekos,» teikts kompānijas paziņojumā.

«Ja kādam no mūsu pilotiem ir kādas problēmas, uztraukums, mums ir vairāki forumi un pasākumi, kuros var runāt par problēmām. Mūsu apkalpes locekļu veselības stāvoklis ir pats svarīgākais, tādējādi kompānijā darbojas dažādi atbalsta mehānismi. Mūsu kompānijai drošība ir pirmajā vietā,» norādījis «FlyDubai» pārstāvis.

«FlyDubai» ir Apvienoto Arābu Emirātu aviokompānija, kas ir bāzēta Dubaijā. Tā ir zemo cenu aviokompānija, un apkalpo vairāk nekā 90 atrašanās vietas. Līdz martam tai bija nevainojams drošības vērtējums.

Komentāri (49)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu