Bērns ir beidzis pirmsskolas izglītības iestādi un gatavojas sākt skolas gaitas, kāds būtu zināšanu, prasmju un attieksmju apjoms fiziskajā un psihiskajā attīstībā un sociālajā jomā.
Kas jāzina un jāprot bērnam, kurš sāks mācības pirmajā klasē (56)
Vecākiem ir jāatceras, ka bērni ir dažādi. Ir pavisam normāli, ja bērns, beidzot pirmsskolas mācību iestādi, nezina un neprot kaut ko no zemāk minētā. Tas nekas. Bērni ir dažādi, viņu intereses un attīstības ātrums ir dažāds. Ja vecākiem ir bažas par bērna attīstību, tad jāmeklē speciālista padoms.
Ko par zināšanu un prasmju līmeni saka likums? Ko bērnam jāzina un jāprot, sākot skolas gaitas?
Pirmsskolas izglītības apguves plānotie rezultāti
Fiziskās attīstības jomā bērns apgūst šādas zināšanas, prasmes un attieksmes:
- izpilda pamatkustības un orientējas telpā;
- notur līdzsvaru;
- attīsta roku sīko muskulatūru, mērķtiecīgi veic darbības ar sīkiem priekšmetiem;
- sev un apkārtējiem drošā veidā un tvērienā tur un lieto rakstāmpiederumus un darba rīkus;
- darbojas noteikta laukuma robežās;
- ir pozitīva attieksme pret fiziskām aktivitātēm.
Psihiskās attīstības jomā bērns apgūst šādas zināšanas, prasmes un attieksmes:
- klausās, uztver, stāsta, pauž attieksmi pret dzirdēto;
- saklausa, pareizi izrunā un diferencē skaņas vārdos;
- saprot saikni starp skaņu un burtu;
- pazīst iespiestos un rakstītos burtus, raksta burtus, vārdus un vienkāršus teikumus atbilstoši savām spējām;
- lasa vārdus un vienkāršus teikumus atbilstoši savām spējām;
- saprot lasīto, atbild uz jautājumiem un pauž attieksmi pret to;
- iejūtas dažādos tēlos, attēlo ar kustībām, žestiem, mīmiku un runu, skandē tautasdziesmas un runā dzejoļus;
- saprot saikni starp skaitli un ciparu, raksta ciparus;
- saprot saskaitīšanas un atņemšanas darbības, prot iegūt rezultātu praktiskās situācijās skaitļa 10 apjomā;
- pazīst ģeometrijas pamatelementus (punkts, līnija, riņķis, trijstūris, četrstūris);
- novēro pārmaiņas cilvēkā, dabā un sabiedriskās dzīves norisēs, stāsta par saviem novērojumiem, orientējas tuvākajā apkārtnē;
- saprot darbību loģisko secību un stāsta par to;
- raksturo, salīdzina un grupē objektus pēc dažādām pazīmēm;
- klausās mūziku, dzied, dejo, muzicē un ritmizē;
- radoši izmanto dažādus materiālus, tehnikas un paņēmienus tēlotājdarbībā un rokdarbos;
- pazīst un pauž emocijas mijiedarbībā ar apkārtējo pasauli;
- pieņem sevi un citus, jūt līdzi, lūdz un sniedz palīdzību;
- ir motivēts turpmākās izglītības apguvei.
Sociālajā jomā bērns apgūst šādas zināšanas, prasmes un attieksmes:
- nosauc savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi, valsti, kurā dzīvo;
- izsaka lūgumu, prot pateikties, jautā un atbild uz jautājumiem, stāsta par to, ko prot;
- sadarbojas ar vienaudžiem un pieaugušajiem, pieņem vai noraida ieteikumus, pamato savu viedokli;
- vērtē savu un citu rīcību, pauž attieksmi pret to;
- izrāda cieņu pret cilvēkiem, savu un citu darbu, saudzīgi izturas pret apkārtējo vidi;
- veic vienkāršus pašapkalpošanās darbus, ievērojot apgūtos ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumus;
- zina, kā rīkoties dažādās situācijās, ja ir apdraudēta personīgā drošība mājās, uz ielas (ceļa) un dabā (pie ūdenskrātuvēm, saskarē ar dzīvniekiem, nezināmām vielām un augiem);
- ievēro personīgo higiēnu, lieto veselīgus pārtikas produktus un veic fiziskās aktivitātes;
- ir atbildīgs par uzticētajiem pienākumiem un personīgajām lietām.
Atkāpes no plānotajiem rezultātiem ir pieļaujamas atbilstoši bērna funkcionālo traucējumu veidam, kā arī ievērojot konkrēto funkcionālo traucējumu un tā apjomu.