Lētie solījumi jeb tukša muca tālu skan
Ideālā gadījumā automašīnas remonts būtu jāveic licencētā servisā, taču, kā zināms, dzīvē viss notiek citādi - kāds paziņa iesaka it kā kvalitatīvu un pārbaudītu autoservisu vai privātpersonu, kas sola ātri un lēti spēkratu salabot. Lai auto remonts neizvērstos par sāpīgu pieredzi, Tarkšs iesaka nepadoties šādam vilinājumam: «Šajos servisos detaļas mēdz nevis salabot, bet vienkārši atvienot. Apsola, ka būs ātri un lēti, taču rezultāts var izrādīties pilnīgi pretējs.»
«Klientam pirmajā acu uzmetienā šķiet – it kā ļoti labi, meistars daudz neprasīja, viss notika ātri. Piemēram, gadījums ar kādas automašīnas lambda zondi. Klients atbrauc un sūdzas, ka automašīnas dzinējs strādā nevienmērīgi un degvielas patēriņš ir augsts. Sākot remontu, mūsu meistari atklāja, ka lambdu zondes vietā ir ieskrūvēta aizdedzes svece,» atceras Tarkšs.
Kaktu servisos automašīnu problēmu novēršanai bieži izmanto izolācijas lenti, klientu par to, saprotams, neinformējot. Tarkšs stāsta: «Esmu redzējis šādu brīnumu – lai samazinātu automašīnas balstiekārtas brīvkustību, viena no izdilušajām daļām bija aptīta ar izolācijas lenti. Pareizi, protams, būtu bijis konkrēto gumijas buksi nomainīt.»
Kādam klientam pēc kaktu servisa apmeklējuma nācies šķirties no prāvas naudas summas, jo tajā veiktais remonts nebija tas, kas automašīnai nepieciešams.
«Kāda klienta spēkratam nenotika DPF* filtru pašattīrīšanās. Grasījāmies veikt DPF filtru piespiedu tīrīšanu, taču arī tas nebija iespējams. Noņemot šo filtru pavisam nost, tapa skaidrs, ka automašīnai ir izņemts ārā katalizators ar izpūtēju, kas veic filtra attīrīšanu. Tātad katalizators bija aizsērējis. Kaktu servisā katalizators tika atgriezts vaļā un izņemts ārā. Pēc tam izplūdes sistēma atkal tika salikta kopā. Uzreiz pēc tam klients tiek aicināts spēkratu izmantot. Cilvēks brauc nepilnu gadu, kamēr aizsērē DPF filtrs, jo tas netika izdedzināts. Tas uzreiz izmaksā vismaz divas reizes dārgāk nekā laicīga attiecīgo filtru apkope, kuru pelēkajā kantorī klientam veikt nepiedāvāja,» pieredzē dalās Tarkšs.
Zināms arī gadījums, kas saistīts ar dīzeļdegvielas tiešās iesmidzināšanas sistēmu: «Veicot spēkrata pārbaudi, atklājās, ka ir bojāta viena sprausla. Tāpēc degvielas sistēmā zūd spiediens un automašīnu nav iespējams iedarbināt. Sprausla būtu jāmaina vai jāremontē specializētā dīzeļsistēmu servisā. Kādā nomales iestādē klientam tika solīts, ka pietiks, ja atplūdes šļauka tiks aizspiesta ciet, aizsienot ar drāti, jo, vienkārši esot jānobloķē degvielas atpakaļgaitas plūsma, lai automašīnas motors pilnvērtīgi darbotos. Taču iesmidzināšanas sistēmā spiediens ir no 250 līdz pat 3000 bāriem jaunākām sistēmām. Ar šāda spiediena strūklu ir iespējams griezt metālu, bet cilvēku tā var nopietni traumēt. Šāda veida remonti ne tikai apdraud automašīnas ekspluatācijas iespējas, bet arī, iespējams, cilvēku veselību.»
Autovadītājs bieži vien paša spēkiem cenšas nomainīt automašīnas riteņus, taču jāatceras, ka tam nepieciešami atbilstoši instrumenti. Katrai skrūvei ir attiecīgs stiprības un cietības koeficients, tāpēc tās ir jāpievelk ar dažādiem spēkiem, kas norādīti automašīnas remonta specifikācijā, tāpēc tās tiek pievilktas ar dinamometriskajām atslēgām, tātad ar remonta instrukcijā noteikto spēku.