Kas notiek, ja lidmašīna saduras ar putniem?

FOTO: Public Domain

Gadījumi, kad lidmašīna saduras ar putnu vai putnu baru ir salīdzinoši bieža parādība, piemēram, nesen Japānas komerciālais lidaparāts, kurš bija ceļā uz Ņujorku, pēc sadursmes ar putniem bija spiests veikt avārijas nosēšanos, kamēr kāds cits reiss Lielbritānijā bija spiests atgriezties lidostā pēc tam, kad tās dzinējā iekļuva putns. Tomēr, cik bīstamas patiesībā ir šādas sadursmes un, vai lidmašīnu pasažieriem vajadzētu par to satraukties?

Kā vēsta izdevums «The Conversation», 2016. gadā Lielbritānijā vien reģistrēti 1835 gadījumi, kad lidaparāta ceļā gadījušies putni. Šādi gadījumi ļoti negatīvi ietekmē aviokompānijas finanses un organizāciju, jo katra lidmašīna pēc sadursmes ar putniem, ir rūpīgi jāizmeklē, lai pārliecinātos, ka lidmašīnai nav nodarīti tehniski bojājumi. Tomēr tikai 5% gadījumu, lidmašīna pēc sadursmes ar putniem piedzīvo tehniskas problēmas.

Zināms, ka putni nemēdz lidot lielos augstumos. 2006. gadā veikts pētījums liecina, ka trīs ceturtdaļas no negadījumiem, kas saistīti ar putniem, norisinājušies augstumā, kas ir mazāks par 150 metriem. Tas ir brīdis, kad lidmašīna tikko ir pacēlusies no skrejceļa vai īsu brīdi pirms nosēšanās.

Lidaparāta ātrums šādos brīžos ir salīdzinoši mazs, kā arī lidmašīnai ir ierobežota manevrētspēja. Savukārt bojājumu apmērs ir atkarīgs no tā, kurā lidmašīnas daļā putns ir ietriecies. Tomēr inženieri skaidro, ka lidaparāta korpuss ir īpaši radīts, lai varētu izturēt spēcīgus triecienus, tāpēc pasažieriem nevajadzētu pārlieku satraukties.

Lielākas problēmas var rasties, ja putns iekļūst lidmašīnas dzinējā, tomēr arī tika tad, ja putni sabojā abus lidmašīnas dzinējus, kas ir ļoti reta parādība. Ja bojāts ir viens dzinējs, tad satraukumam nav pamata, jo lidaparāts var mierīgi darboties arī tādā stāvoklī. Turklāt lielākā daļa lidaparātu, ar vienu dzinēju mierīgi var šķērsot pat okeānu.

Tomēr dzinēji nav vienīgie, ko var apdraudēt sadursme ar putniem. Trieciens var bojāt arī pilotu kabīnes logus, kas, tiesa, ir veidots no trīs laminēta stikla kārtām un var izturēt ārkārtīgi lielu spiedienu, tāpēc putns nav pārāk liela problēma.

Lai novērstu lidaparātu un putnu sadursmes, lidostas ievēro dažādus piesardzības pasākumus, lai putni pat netuvotos skrejceļiem, piemēram, tiek atskaņotas dabisko putnu ienaidnieku izdotās skaņas, skaļi trokšņi vai zibšņi. Tāpat arī tiek lietoti mehāniski vai pat dzīvi vanagi un droni.

Neskatoties uz to, putni ātri pielāgojas jaunajiem apstākļiem, un redzot, ka reālas briesmas tiem nedraud, sāk ignorēt visus brīdinājumus. Lidostas putniem ir ļoti iekārojams uzturēšanās vietas, jo tur ir plaši, apzaļumoti līdzenumi, kurus parasti iekļauj meži, kā arī putnus bieži pievilina atkritumu konteineri.

Vēl viens no veidiem, kā aizsargāt lidaparāta dzinējus no putniem, ir aprīkot tos ar metāla sietiem, tomēr, ņemot vērā, ka sadursme ar putnu var būt ārkārtīgi spēcīga, šiem sietiem jābūt pietiekami bieziem un smagiem, kas savukārt var traucēt gaisa plūsmu dzinējā.

Pašlaik tiek strādāts gan pie dažādu drošības tehniku izstrādes, gan sistēmas, kas brīdinātu pilotus par bojājumu nopietnību sadursmes gadījumā, ļaujot pilotiem pieņemt saprātīgus lēmumus.

Uz augšu