B-pušu valdzinājums. "Satellites LV" izlases "Ego uguņo" apskats

Satellites LV (2013. gads)

FOTO: Ģirts Raģelis

Grupas, kas darbojas jau ne pirmo gadu un pat ne pirmo gadu desmitu apaug ar dziesmām. Turklāt ne tikai tādām, kas tiek izdotas albumos, bet arī tādām, kas aizķeras plauktos gaišākai nākotnei vai arī tapušas atsevišķu projektu ietvaros. “Satellites LV” nav izņēmums, ko arī pierāda, izdodot gana aizraujošu tā saukto b-pušu izlasi “Ego uguņo”. Tā no 1. oktobra pieejama visās digitālajās mūzikas platformās ("Spotify, iTunes u.c.).

Par b-pusēm viena konkrēta mākslinieka šāda veida izdotajās izlasēs iekļautās dziesmas pasaulē ierasts dēvēt tādēļ, ka bieži vien tās ir singlos iekļautās papildu kompozīcijas, kas nav atradušas savu vietu albumos. Hits singla A pusē, papildgabals B pusē. Mūsdienās tā, protams, kļūst par arvien retāku parādību, jo singli biežāk tiek izdoti tikai digitāli un parādās kā viena konkrēta jaunā dziesma straumēšanas servisos, kur nekāda B puse vairs nav nepieciešama, taču apzīmējums ir saglabājies.

Kāda tad ir “Satelītu” B puse? Desmit gadu laikā (no 2007. līdz 2017. gadam) grupai uzkrājušies dažādi retumi un agrāk neizdoti ieraksti, kas joprojām uzrāda “Satellites LV” skanējumu un labākās kvalitātes, taču ļāvuši grupai arī muzikāli padauzīties. Attiecīgi

rezultāts ik pēc brīža ir diezgan pārsteidzošs un ļauj secināt, ka šī tik tiešām ir viena no kolorītākajām pašmāju alternatīvās rokmūzikas grupām.

Ne velti pērn saņemta arī “Austras” balva par mūzikas kritiķu prāt kvalitatīvāko gada albumu, kas grupai ar tik lielu stāžu ir pat ļoti ievērojams sasniegums.

Satellites LV "Ego uguņo"

FOTO: publicitātes

Iesākas “Ego uguņo” ar tituldziesmu, kas ierakstīta vēl 2013. gadā, lai arī pilnībā pabeigta tikai pērn. Tas ir labākajās, muzikāli atsperīgajās “satelītu” tradīcijās tapis skaņdarbs ar ievelkošu taustiņu motīvu, mainīgu ritmu un saksofonista Kārļa Vanaga iespēlēm. Tumšā, pamazām kāpjošā noskaņa nedaudz atgādina Latvijā populārāko baltkrievu “Super Besse” daiļradi, kas nozīmē, ka pie “Ego uguņo”, “sirdij asiņojot un acīm žilbstot”, var arī uzdejot.

“Vēlos, lai tu zini” ir 2008. gada dziesma ar izteikti uzstājīgu modernā disko bītu, kas turpina “satelītu” piedāvāto ballīti. “Es vēlos, lai tu zinātu, viss bija kārtībā pirms atnāci tu,” ne pārāk uz deju aicinoši gan dzied Jānis Žilde, taču tas ir diezgan raksturīgs “Satellites LV” vēstījums par to, ka ne viss šajā sadzīvē ir tā, kā domājošiem ļaudīm gribētos. Bieži vien garākos tekstos arī nav jāizplūst ar domu, ka savējie sapratīs tāpat.

2010. gadā tapušo “Fetišistu” pat var uzskatīt par šās izlases hitu. Tā ir leģendārās grupas “Aurora” dziesmas kaverversija, kas ieguvusi jaunu jaudu un liek par dziesmā daudz pieminēto bizi bļaut līdzi vēl daudz sirsnīgāk. “Satelīti” arī neaizraujas ar kompozīciju vilkšanu garumā, liekot uzsvaru uz koda kodolu, nevis cenšoties to apcakināt ar liekām ārišķībām.

Tiktāl retumu izlase pat izklausās pēc vienota albuma, taču “Vienā pārī” tomēr apliecina, ka tas IR dažādu laiku un arī sadarbību dziesmu apkopojums. Šajā gadījumā ir runa par 2008. gadā tapušu kopdarbu ar vietējo shoegaze stila grupu “Tribes Of The City”.

Īpašā pērle šeit ir Ksenijas Zaķes, toreiz vēl Sundejevas, liegais dziedājums latviešu valodā.

Retumu izlasēs bieži vien nonāk arī albumos iekļautu dziesmu citas, parasti demo vai remiksa versijas. Skaņdarbs “Dienas gaismas detaļas” no “Bezvadu” albuma šeit dzirdams tā oriģinālajā 2007. gada versijā, kas ir krietni piezemētāka un vienkāršāka par jau ierasto. Un salīdzinoši arī izklausās pēc demo versijas, kas b-pušu izlasē iederas perfekti.

Albuma “Pagrīdē” hits “Pievienojies!” šeit atrodams grupas “Kasetes” remiksa versijā, kas attiecīgi nozīmē, ka roķīgi lēkājamais hits pārtapis par nedaudz lēnprātīgāku sintpopa skaņdarbu ar kosmosīgākā izplatījumā peldošu skanējumu.

Nākamie trīs izlases treki uztverami kā 2013. gadā tapusi triloģija. “Mākslas darbs (Intro)” ir instrumentāls, intensīvs un ievelkošs... intro, kas iederētos kā muzikāla iespēle kādā asa sižeta kinofilmā. “Mākslas darbs (Automāts)” pēkšņi ir lēnīgs un nedaudz robotisks regejs ar kāpinājumu tā izskaņā. Tam gan nav tieša sakara ar Konstruktoriņa jeb Jāņa Žildes un Laboranta jeb Arņa Račinska kopprojekta “Raadio” hitu “Automāts”. Savukārt “Mākslas darbs” ir diezgan elektronisks un ironisks veltījums vispārējai mākslas pasaulei ar piesātinātu skanējumu un acīmredzamu vēlmi paeksperimentēt ar dažādām muzikālajām noskaņām. Tas gan rada tādu kā iepauzējumu izlases straujajā ritējumā, jo nesteidzas ar “pareizu” kompozīcijas virzību un ātru, dinamisku nobeigumu, tā vietā piedāvājot attālinātu reverbrāciju kokteili.

“Barbari” ir vēl viens izlases hits, ja vien tādi vispār jāmeklē retumu apkopojumā. Tapis 2015. gadā, piedaloties arī jaunās paaudzes atslēgas vīram pašmāju džezā – saksofonistam Tomam Rudzinskim. Masīvā ritma sekcija brīžiem atgādina par “Muse” labākajām kvalitātēm, kas tiek veikli atšķaidītas ar ierastākām “satelītu” intonācijām un frīdžezu. Neparasts salikums, bet tas varbūt tāpēc, ka “katrā no mums mīt barbari, kurus neuztrauc, ja sētas durvis ciet”.

“Cilvēks tik uz pus’” ir grupas “Baložu pilni pagalmi” stūrētāja Māra Šverna daiļradei veltītajā 2014. gada izlasē “Brāļi un māsas” iekļautā “Satellites LV” kaverversija, kas izklausās lēnīgāk un dziļdomīgāk par 1996. gada oriģinālu “Cilvēks tā uz pus’”. Iespējams, ka “Satelītiem” vajadzētu caur savu prizmu izlaist vēl kādas Šverna dziesmas, tādējādi padarot tās saprotamākas plašākam klausītāju lokam.

“Sastrēgumi. Te vēl kāds dzīvo” ir gluži svaigs un attiecīgi arī izteikti atsvaidzinoši skanošs 2017. gada skaņdarbs, kas tapis jau grupas darba vides sienās – “Lokomotiv Room” studijā Ķengaragā. Vokāls tajā izpaliek, toties neizpaliek padauzīšanās ar Jāņa Lūsēna leģendārā “Zodiac” albuma “Disco Alliance” cienīgām sintezatornoskaņām.

Noslēdzas izlase ar vēl vienu instrumentālo kompozīciju “Uz jahtas”, kas atstāj mūzikas mīļa apziņā saulainu sajūtu un derētu kā muzikāla skice kādai reklāmai. Tādai, kurā tiek reklamēti bezbēdu izbraucieni ar jahtu saules pielietajā Rīgas jūras līcī, protams.

Ja noskaņa pēc albuma noklausīšanās šķiet “satelītiem” tomēr pārāk neatbilstoša, atliek vēlreiz aplūkot albuma vāka foto, kurā Ervings, Jānis, Mareks, Toms un Edgars redzami ievīkstījušies ziemas drēbēs daudzstāveņu rajona tīkamajā tumsā 2013. gadā un viss ar kopnoskaņu atkal būs kārtībā. Viņu ego turpina uguņot.

Noklausies albumu.

Uz augšu