Mistiskā galaktikas nostūrī atklātas trīs milzīgas planētas

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: PantherMedia/Scanpix

Jaunā, intriģējošā pētījumā astronomi identificējuši trīs milzīgas gāzu planētas, kas atrodas jaunas zvaigznes orbītā. Jau iepriekš bija zināms, ka zvaigznes orbītā atrodas viens cits gāzu gigants, tātad kopumā šīs zvaigznes “aprūpē” ir četras milzu pasaules.

Pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā “Astrophysical Journal Letters”, zinātnieki pirmo reizi tik jaunas zvaigznes orbītā atklājuši tik daudzas un masīvas planētas. Šī zvaigznes sistēma ir arī unikāla ar orbītu attālumu. Kopumā šie atklājumi izraisa virkni jautājumu par to, kā šāda veida sistēmas ir veidojušās.

Zvaigzne, kas zināma kā “CI Tau”, ir vien divus miljonus gadu veca, kas nozīmē, ka tā joprojām ir sava attīstības cikla sākumā. Līdzīgi kā citas jaunas zvaigznes, to ieskauj putekļu un ledus disks, kurā veidojas planētas, mēneši, asteroīdi un citi astronomiski objekti.

“CI Tau” zvaigznes sistēma atrodas 500 gaismas gadu attālumā, ārkārtīgi produktīvā “zvaigžņu audzētavā”.

Izmantojot radioteleskopu “ALMA”, astronomu komanda protoplanetārajā diskā identificēja trīs spraugas, ko teorētiski var izraisīt planētas zvaigznes orbītā.

Nākamais pētnieku solis būs izmeklēt šo sistēmu ar dažādu viļņu garumu radioteleskopu, lai atklātu vēl kādus noslēpumus.