Mašīna atkal "nelec"! Kas bojā auto akumulatoru?

FOTO: Reuters / Scanpix

Straujiem soļiem tuvojas ziema un pavisam drīz termometra stabiņš noslīdēs zem nulles grādu atzīmes. Par ziemas riepām daudzi ir jau parūpējušies, bet ko darīt ar automašīnas akumulatoru? 

Ja ir pazīmes, kas liecina, ka akumulatora kalpošanas mūžs iet uz beigām, tad tas noteikti jāpaspēj nomainīt pirms ziemas. Rudens tam ir piemērotākais laiks. Kas tad ir jāņem vērā, lai akumulatora pirkums būtu veiksmīgs?

Ne vienmēr "aķis" pie vainas

Vietnē autobatteries.com speciālisti uzsver, ka ne vienmēr pie akumulatora problēmām vainīgs ir slikts vai nolietots akumulators. Bieži vien problēma meklējama kur citur. Jāpārliecinās, ka pareizi darbojas automašīnas ventilācijas sistēma, radio, klimata kontrole, sēdekļu un spoguļu apsilde utt. Tāpat svarīgi pārliecināties, ka darba kārtībā ir automašīnas starta iekārta, motors, degvielas sistēma, bet visi strāvas patērētāji ir labā tehniskā kārtībā.

Biežākie nepareizas akumulatora lietošanas gadījumi:

  • katru reizi motora iedarbināšanas laikā akumulators tiek izlādēts, bet sekojošā brauciena laikā ģenerators nepaspēj akumulatoru pilnībā uzlādēt. Rezultātā akumulators tiek pārmērīgi izlādēts vai arī vispār vairs nav iespējama motora iedarbināšana;
  • stāvot, akumulatora baterija pakāpeniski pati izlādējas. Ja šādu akumulatoru izmanto auksta motora iedarbināšanai (īpaši vēsajā gadalaikā), ir iespējama akumulatora pārmērīga izlāde, kas savukārt izraisa neatgriezeniskus bojājumus;
  • nedrīkst pieļaut gadījumus, kad izlādes laikā akumulatora spriegums pazeminās zem 10,5 V +25C temperatūrā vai zemāk par 8,4 V +18C temperatūrā. Tādā gadījumā obligāti uzreiz jāveic akumulatora uzlāde;
  • bieži vien akumulatoru izlādes iemesls ir meklējams pārmērīgi ilgā startera darbināšanā, ko izraisa slikts motora vispārējais stāvoklis, slikts aizdedzes sistēmas tehniskais stāvoklis, slikts degvielas sistēmas tehniskais stāvoklis vai sezonai neatbilstošas degvielas izmantošana;
  • akumulatoru ļoti viegli ir izlādēt pie zemiem motora apgriezieniem (stāvot krustojumos, sastrēgumos, lēni pārvietojoties), jo īpaši tad, ja vienlaikus autovadītājs lieto dažādus strāvas patērētājus - logu un spoguļu apsildi, logu tīrītājus utt;
  • neapdomīga strāvas patērētāju izmantošana pie zemiem motora apgriezieniem.

Latvijā lielākā daļa lietotās automašīnas tiek ievestas no valstīm, kurās gaisa temperatūra ir augstāka, tātad tās arī tiek aprīkotas ar siltākam klimatam paredzētiem akumulatoriem. Parasti daudzi iegādājas tādus pašus akumulatorus, kādi jau atrodas auto, tomēr mūsu klimata joslā vislabāk izvēlēties akumulatoru ar lielāku aukstā starta strāvu. 

Noteikti nevajadzētu aizmirst izvēlētajam akumulatora modelim salīdzināt cenu pie dažādiem tirgotājiem. Tā var būtiski atšķirties. Vajadzētu paskatīties, ko piedāvā specializētajos veikalos un arī internetā. Tiesa, šajā gadījumā ir precīzi jāzina - kāds akumulators ir nepieciešams.

Skopais maksā divreiz

Izvēloties akumulatoru, vismazāk vajadzētu pievērts uzmanību cenai. Jā, ne vienmēr dārgākais ir labākais, jo daudzos gadījumos ir jāpiemaksā par zīmolu. Tomēr ir jāatceras, ka, piemēram, jaudīgāks akumulators būs ne tikai dārgāks, bet arī kalpos ilgāk. Jo jaudīgāks ir automašīnas akumulators, jo izlādes laikā tas salīdzinoši mazāk izlādējas un mazāk samazinās tā spriegums, tāpēc ģenerators to spēj ātrāk uzlādēt. Akumulatora jaudu raksturo abi iepriekš minētie parametri - auksta motora iedarbināšanas strāva un akumulatora ietilpība ampērstundās.

Izvēloties akumulatoru nevajadzētu taupīt ne tikai uz tā cenu, bet arī nomaiņu. Ja zināšanas nav pietiekamas, tad labāk ir konsultēties ar speciālistiem vai doties uz kādu no auto servisiem, kuros zinoši darbinieki ne tikai ieteiks labāko, bet arī nomainīs veco akumulatoru pret jaunu. Tas, protams, sadārdzinās kopējās izmaksas, bet vadītājs var būt drošs, ka viss būs izdarīts pareizi. 

Kam jāpievērš uzmanība izvēloties akumulatoru?

  • Auksta motora iedarbināšanas strāvas lielumam.
  • Akumulatora ietilpībai ampērstundās.  
  • Akumulatora izmēram (tiesa gan, šeit būs nepieciešami vēl daži specifiskāki parametri).
  • Automašīnas vai akumulatora ražotāja ieteikumiem.
  • Auto tehniskajai specifikācijai, piemēram, markai, modelim un izlaiduma gadam.

Svarīgi atcerēties, ka brīdī, kad akumulatori salūzt vai ir novecojuši, tie kļūst par bīstamu atkritumu, kuru nekādā ziņā nevajadzētu vienkārši izmest atkritumu konteinerā. Nolietotos akumulatorus var ne tikai nodot akumulatoru pārstrādes un nodošanas punktos, kur to pārstrāde notiek drošā un uzraudzītā vidē, bet bieži vien atstāt arī auto servisos vai veikalos, kuros tiek iegādāti jauni akumulatori.

Uz augšu