Vai tu arī pārmaksā par autostāvvietu Rīgā? VK revīzija atklāj pārsteidzošus faktus

Apsnigusi zīme "Stāvvieta". Ilustratīvs attēls.

FOTO: Edijs Pālens/LETA

Valsts kontrole (VK) veikusi revīziju un secinājusi, ka autostāvvietu lietotāji, kuri apmaksai izmanto īsziņas vai mobilo aplikāciju, trīs gadu laikā "Rīgas satiksmei" samaksājuši ap 165 tūkstošiem eiro par stāvvietas lietošanas laiku līdz 5 minūtēm. Taču Rīgas dome noteikusi, ka līdz 5 minūtēm autostāvvietu atļauts izmantot bez maksas.

Lai gan Rīgas pašvaldība ir noteikusi mērķi samazināt automašīnu skaitu pilsētas centrā, tā transporta plūsmas radītās problēmas pēc būtības nerisina.

Revīzijā konstatēts, ka jaunu stāvvietu ierīkošana nepalielina iespējas novietot automašīnu, bet maksas stāvvietu cenu politika neveicina pilsētas centra atbrīvošanu no automašīnām.

Pašlaik vienīgais Park&Ride stāvlaukums faktiski netiek izmantots.

Savukārt par maksas stāvvietām iekasētās naudas izlietojums vairāk nekā 9 miljonu eiro apmērā nonāk SIA "Rīgas satiksme" kopējā budžetā un grāmatvedībā nav izsekojams.

Stāvvietu problēmu risināšanai mikrorajonos tiek veidotas bezmaksas autostāvvietas, un trīs gadu laikā izlietots vairāk nekā viens miljons eiro.

Šādas stāvvietas lielākoties tika izveidotas vietās, kur jau iepriekš bija iespēja novietot automašīnas. 

Pašvaldībai kopā ar SIA "Rīgas satiksme" ir jāprecizē maksas piemērošanas kārtība, lai autostāvvietu lietotāji varētu ērti izmantot paredzēto iespēju maksas autostāvvietas īslaicīgi lietot bez maksas.

Pētījumi un rekomendācijas rāda, ka stāvparku izveide ārpus pilsētas centra var mazināt autotransporta plūsmu dziļāk pilsētā, taču līdz šim "novieto un brauc" jeb Park&Ride sistēma galvaspilsētā nav attīstīta.

2016. un 2017. SIA "Rīgas satiksme" ieņēmumi no maksas stāvvietām bijuši vairāk nekā 23 miljoni eiro.

Šie līdzekļi saskaņā ar pašvaldības deleģējumu ir izlietojami autostāvvietu attīstībai. Taču tā kā SIA "Rīgas satiksme" visi ieņēmumi no maksas autostāvvietām nonāk kapitālsabiedrības kopējā budžetā, tad nenodalītās grāmatvedības uzskaites dēļ revidenti nevarēja pārliecināties, vai vairāk nekā 9 miljoni eiro patiešām izlietoti paredzētajam mērķim – stāvvietu attīstīšanai.

Uz augšu