Vidusskolēniem piedāvās padziļināti apgūt tiem interesējošus mācību priekšmetus

Tāfele un krīts. Ilustratīvs attēls.

FOTO: Pexels

Jaunajā vidējās izglītības mācību saturā vidusskolēniem tiks piedāvāta iespēja izvēlēties sev interesējošus mācību priekšmetus padziļinātai apguvei, šodien, 18. februāŗi, žurnālistiem pastāstīja projekta "Skola 2030" vadītāja Zane Oliņa.

Oliņa pauda, ka, domājot par risinājumiem vidusskolas mācību satura pilnveidei, ļoti rūpīgi izvērtēta citu valstu pieredze. 

Lielākajā daļā valstu vidējā izglītības pakāpē skolēnam ir iespēja izvēlēties apgūstamos mācību priekšmetus.

Īpaši padziļināti pētīts Igaunijas un Somijas vidējās izglītības modelis, kur skolēni aptuveni trešdaļu pavada, mācoties priekšmetus, kas tos interesē vairāk. Tāpat mācību priekšmetu struktūrā ir ietverti arī obligātās izvēles priekšmetu kursi. Izvērtēti arī Latvijā esošie izglītības modeļi.

Jaunajā mācību saturā iekļauts līdz šim Latvijā neīstenots princips - iespēja skolēnam mācīties vairāk savām interesēm atbilstošu mācību saturu.

Tas nozīmē, ka 60-70% laika skolēni mācītos vispārīgu pamatu, bet 30% laika skolēni mācītos viņu interesēm atbilstošus mācību priekšmetus, to darot padziļinātāk un vairāk, teica Oliņa. Viņa pastāstīja, ka sasniedzamie rezultāti izstrādāti trīs mācību satura apguves līmeņos: vispārīgais, optimālais un augstākais.

Skolēni vidusskolā mācīsies kursus, kam būs noteikts sasniedzamo rezultātu kopas.

Saturs būs strukturēts septiņās mācību jomās, tās saglabājot no pamatskolas. 10.-11. klasē skolēni mācīsies pamatkursus, lai visiem vidusskolēniem būtu vispusīga izglītība.

Skolēni mācīsies visu mācību jomu pamatkursus. Apgūstot pamatkursus, vēlāk skolēniem būs iespēja izvēlēties padziļinātos kursus atsevišķās jomās. Padziļinātajā kursā būs augstākā līmeņa sasniedzamie rezultāti. Skolām tāpat būs iespēja piedāvāt dažādus specializētos kursus, lai varētu par kādu lietu mācīties īpaši fokusēti.

Padziļināto kursu mērķis - patstāvīgi saskatīt likumsakarības, nostiprināt caurviju prasmes, izzināt, kā rodas, uzkrājas, mainās zināšanas. Padziļināto kursu nedēļā varēs apgūt sešas stundas, teica Oliņa.

Skolas, izvērtējot savas stiprās puses, izveidos piedāvājumu skolēnu izvēlei. Pirmais skolas lēmums būs, kuras padziļināto kursu kombinācijas skolēniem tiks piedāvātas, izvēloties trīs padziļinātos kursus, dodot skolēniem iespējas tālākai profesionālai virzībai.

Skolām būs jāpiedāvā vismaz divi izvēļu grozi. Skolai tāpat jāizvēlas specializētie kursi, vienlaikus izveidojot arī stundu plānu trim gadiem, skaidroja Oliņa.

Skolēna mācību plānu veidos pamatkursi katrā mācību jomā, vismaz trīs padziļinātie pamatkursi, padziļinātais kurss "Pētniecības, jaunrades vai sabiedriskā darba īstenošana" un specializētie kursi. Sports un veselība būs visiem obligāti apgūstamais kurss optimālā līmenī.

Kā ziņots, Valsts izglītības satura centrs ir ierosinājis pārmaiņas izglītībā Latvijā, lai vienotā sistēmā un pēctecīgi visos izglītības posmos pārskatītu mācību saturu un pieeju, kādā skolotāji sadarbojoties organizē un vada skolēnu mācīšanos ikdienā.

Vidusskolas satura modelis ir trešais izglītības posms, kuram tiek izstrādāts pilnveidots saturs un pieeja.

Pērn apstiprinātās Pirmsskolas vadlīnijas stāsies spēkā šā gada septembrī, savukārt saskaņā ar Valsts pamatizglītības standartu skolas sāks strādāt no 2020. gada septembra.

Uz augšu