Raidījums: Liela daļa aptiekās nopērkamo vitamīnu ir nevērtīgi

FOTO: Pexels

Tuvojoties pavasarim, daudzi ārsti mudina cilvēkus lietot vitamīnus un atjaunot organisma imunitāti pēc garā ziemas perioda. Aptiekās vitamīnu klāsts ir ļoti plašs, taču kā zināt, ko izvēlēties? Un vai tos vispār ir vērts lietot? 

Lai mēģinātu viest skaidrību, kā orientēties vitamīnu pārbagātībā, LTV raidījums "Aizliegtais paņēmiens" iegādājās dažādus vitamīnus - gan lētākus, gan dārgākus, kurus izpētīja imunologs Lauris Līcītis. Imunologs secina - no aplūkotajiem vitamīniem daži ir tādi, kurus tiešām ir vērts lietot, bet ir arī parodijas par vitamīniem. 

Imunologs Līcītis uzsver, ka, vislabāk uzņemt vitamīnus iespējams, ēdot produktus, kuros ir daudz vitamīnu.

Savukārt, lietojot vitamīnus kā "atsevišķas ķīmiskās formulas", kuras jau radījušas farmācijas nozare, var būt visādi: "Tas ir pamatīgi jāizvērtē, jo labākajā gadījumā varbūt mēs šos vitamīnus, vienkārši sakot, izčurājam ārā. Varbūt sliktākajā gadījumā mums ir grūti pateikt, kādas arī šīs kombinācijas var būt ar citiem medikamentiem. Ja runā par vitamīnu C, dārzeņu izvēle ir daudz labāka."

» Danilāns: C vitamīnu cilvēks izčurā - nekāda labuma nav un naudiņa patērēta

Imunologs norāda, ka B vitamīnu var uzņemt ar ēdienu un sintētiskās tabletes lietot nevajag. Tiesa, viņš pieļauj, ka uzturu var papildināt ar dabīgajiem vitamīniem, piemēram, rauga tabletēm. Pie D vitamīna var tikt, ēdot zivis, garneles, un, piemēram, arī sēnes, taču tā vienalga var trūkt.

Imunologa ieteikumi vitamīnu iegādei:

  • uzmanība jāpievērš aktīvās vielas koncentrācijas līmenim - jo augstāks, jo labāk;
  • labāk izvēlēties ne sintezētos C vitamīnus, bet gan dažādus variantus, kuros dominē, piemēram, mežrozītes un citi augi;
  • izvēlēties nevis dažādus vitamīnu kompleksus, kur katra no tā devām varētu būt niecīga, bet gan konkrētu vitamīnu ar pienācīgu tā devu;
  • vitamīnu lietošanas laikā pārbaudīt, vai pēc to lietošanas analīzes uzrāda kādu efektu - var būt tā, ka konkrēto preparāta veidu organisms nepieņem.

No "Aizliegtā paņēmiena" pētītajiem vitamīniem, C vitamīna deva vislielākā bija trīs preparātos, kuros tā koncentrācijas līmenis ir 1000 mg. Pārējos, kur C vitamīns bija mazāk, tablete vēl sastāvēja no cukura, glikozes un kartupeļu cietes, tātad, principā bija nevērtīga.

Arī preparātu, kur vitamīna B12 koncentrācija ir zemāka par 20 mg pirkt un dzert nav vērts. Tāpat ar D vitamīnu - ja koncentrācija ir mazāka par 20 mg, pirkt to nav vērts.

LTV raidījumā gan norāda - ir dažas lietas, ko vērts zināt, pērkot vitamīnus aptiekā. Proti, atšķirībā no recepšu zālēm un bezrecepšu medikamentiem, kuriem valsts regulē uzcenojuma griestus, vitamīni lielākoties ir uztura bagātinātāju kategorijā.

Tas nozīmē, ka aptieka pati liek uzcenojumu. 

Cenas aptiekās var atšķirties, un, pirms ko pirkt, vērts apskatīties, vai blakus aptiekā nav lētāk.

Kāds aptiekas farmaceits, neatklājot savu identitāti, LTV raidījumā "Aizliegtais paņēmiens" stāsta:

"Zāles kā tādas ar savu mazo 12% uzcenojumu, mazo PVN, tā teikt, nes mazu peļņu, lielākoties peļņu nes tieši vitamīni un uztura bagātinātāji, vai medicīnas preces."

"Ir šīs holdinga grupas, ir Latvijas pārstāvniecība, vienmēr tur tie visi direktori ir no ārvalstīm un tad viņi brauc un tad prasa, kāpēc jums tur reitings tāds. Protams, ka mēs vienmēr gribam uz to pārējo valstu fona būt tādi labākie, foršākie, tāpēc mēs arī cenšamies. Tas notiek tā, atnāk tas mūsu firmas menedžeris - viņš, kāpēc tā, kāpēc tā (..) liek arī parunāt ar saviem kolēģiem, kāpēc tas reitings ir tik mazs, kāpēc grozs ir tik mazs, ka tur var arvien vairāk un vairāk viss kaut ko stutēt iekšā."

"Par pārdoto "x" kastīšu skaitu nāk tāda un tāda naudiņa, tad tu sasniedz šo "x" skaitli un attiecīgi no šīs summas nāk klāt naudiņa pie algas. Tas ir praktiski tiem farmaceitiem, kas strādā aptiekās – farmaceitiem un farmaceitu asistentiem."

Uz augšu