Kopš portāla "draugiem.lv" pirmsākumiem 2004. gadā daudz kas ir mainījies - nu tā dibinātāju "Draugiem Group" paspārnē ir 12 dažādi uzņēmumi, lielākais un skaļāk izskanējušais no tiem - apdrukas uzņēmums "Printful", kas pēdējo gadu laikā savā darbībā aptvēris gandrīz vai lielāko daļu pasaules. Kā no viena printera guļamistabā uzņēmums nonācis līdz vairākām ražotnēm pasaulē? To portālam "Apollo" atklāj "Draugiem Group" runasvīrs Jānis Palkavnieks.

"Pirms aptuveni 10 gadiem ap portālu "draugiem.lv" sāka rasties dažādi blakusprojekti. Tas notika organiski, pie mums strādā cilvēki ar dažādām kompetencēm, dažādiem talantiem - ja darbiniekam ir laba ideja, vadībai ir interese to atbalstīt. Šādā veidā radušies apmēram 100 projekti, taču no tiem izdzīvojuši vien 12, viens no tiem - "Printful"," stāsta "Draugiem Group" runasvīrs.

Aptuveni pirms sešiem gadiem radusies jauna ideja - Interneta lapa, kurā iespējams pasūtīt plakātus ar motivējošiem saukļiem "start-up" kompāniju birojiem. Skaidrs, ka šāda veida birojā Purvīša glezna nebūs gluži labākā izvēle!

Tātad, lapa bijusi gatava, Interneta veikals izveidots, tad atlicis atrast kādu, kas to visu varētu arī drukāt. Uzņēmums ātri vien sapratis, ka pašreizējā kārtība, kur katru pasūtījumu jāsaskaņo ar e-pastu un zvanu palīdzību, nav ērta - daudz labāk būtu, ja to būtu iespējams automatizēt. 

FOTO: No "Printful" arhīva

"Draugiem Group" līdzīpašnieks un viņa sieva iegādājušies industriālo printeri, lai varētu plakātus drukāt savā guļamistabā, taču drīz nākusi apjausma - ja reiz tas nepieciešams pašiem, tas noteikti būs nepieciešams arī kādam citam!

Viss sākās ar plakātiem un krekliem, tiem pievienojās zeķes, cepures... Pašlaik uzņēmums piedāvā aptuveni 150 dažādu produktu apdruku un izšūšanu.

Precēm, kuras nav tik viegli apdrukāt, ir piemērots risinājums - apdrukā audumu un preci uzšuj no jauna. Šādi top ļoti daudzas lietas - no legingiem un peldkostīmiem līdz pat sporta apaviem.

Uzņēmuma mērķis ir maksimāli automatizēt un atvieglot klientu iespējas ražot preces ar savu dizainu. Daudziem bieži vien prātā ienāk doma - "es taču šo varētu nodrukāt uz krekla"!

Daudzi, sākot no influenceriem un beidzot ar mājsaimniecēm, kuras zīmē kaķīšus, tā arī dara.

Tiesa, uzņēmuma galvenie klienti ir nevis privātpersonas, bet gan uzņēmumi. Uzņēmējs atver interneta veikalu, sakārto maksājuma formas, taču tad jāsāk nodarboties ar pasūtījumu pieņemšanu, druku, piegādi, tas viss prasa papildus resursus. "Printful" darbojas pēc principa, ka jāizvēlas tikai savu dizainu, pārējo izdara dators un pēcāk - uzņēmums. Klientiem nav pat jāmeklē modeļi, lai parādītu, kā prece izskatās dzīvē - Rīgas ražotnē ir pašiem sava fotostudija.

Foto: Ikdiena "Printful" ražotnē

Uzņēmums sācis ar ražotni Losandželosā, taču drīz bijis saprotams, ka ar to nebūs gana – tam sekojusi ražotnes atvēršana Ziemeļkarolīnā un arī Rīgā, kā arī ražotne Meksikā.

"Šajā biznesā svarīgs ātrums.

Pircēju neinteresē, no kurienes nāk viņa pasūtījums, pircējs to vēlas ātri saņemt uz sava sliekšņa," teic Jānis Palkavnieks. 

Nākotnē plānots atvērt ražotni arī Ķīnā, lai nosegtu arī Ķīnas un Āzijas tirgus. "Visi importē no Ķīnas, bet mēs gatavojamies uz to eksportēt", viņš piebilst. 

Pavisam drīz portālā "Apollo" būs iespējams lasīt par šī tehnoloģiju uzņēmuma tehnisko "mugurkaulu" - dāmām no IT nodaļas, kas ikdienā nodrošina raitu darba gaitu, kā arī uzzināt interesantus faktus par "Printful" vēsturi un ikdienu.