Grūtnieču kursu ABC. Kas ir pirmsdzemdību nodarbības un vai tās ir obligātas?

FOTO: LETA/Pexels

Grūtniecība sievietes dzīvē ir viens no skaistākajiem mūža laikiem. Ir ne mazums topošo māmiņu, kuras vēlas darīt visu iespējamo, lai pienācīgi sagatavotos mazuļa nākšanai pasaulē. Lai gan daudz tiek runāts par dažādiem grūtnieču kursiem, reizēm plašajā piedāvājumā un daudzajos nosaukumos apjūkam, nesaprotot, ko tieši būtu labāk apmeklēt un kādas ir izmaksas. Kas tad īsti ir grūtnieču kursi un vai tie ir obligāti?

Jāsāk jau ar to, ka ārstniecības iestādes piedāvātie grūtnieces, viņas vīra vai citas personas psiholoģiskās sagatavošanas kursi pirms dzemdībām netiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem un tie nav obligāti. Šo kursu neapmeklēšana arī nevar kļūt par iemeslu atteikumam sniegt valsts apmaksātas ģimenes dzemdības. Taču bieži vien grūtnieču kursi labāk palīdz sagatavoties gaidāmajam notikumam, kā arī ļauj relaksēties pašai topošajai māmiņai.

Katra vieta piedāvā savus pakalpojumus – sākot ar ūdens aerobiku, beidzot ar dūlas pakalpojumiem. Tā kā kursi nav obligāti, katra ārstniecības iestāde vai sporta centrs pakalpojumam nosaka savu cenu un piedāvā nodarbības gan grupās, gan individuāli māmiņai vai pārim. 

Topošajām māmiņām atliek iepazīties ar plašo grūtnieču kursu piedāvājumu klāstu un atrast sev nepieciešamāko - kādai dāmai tās var būt lekcijas, savukārt citai vingrošana.

Bezmaksas nodarbības

Lai topošās māmiņas varētu saņemt pēc iespējas vairāk svarīgu padomu un prasmju, kas saistītas ar dzemdībām un pirmajiem bērna dzīves mēnešiem, kā arī dzīvotu veselīgi grūtniecības laikā, katra pašvaldība mēdz piedāvāt bezmaksas nodarbības. 

Piemēram, Rīgas dome bez maksas piedāvā populārākos un būtiskākos kursus, kuros iespējams nodarboties ar sportu, uzzināt par pareizu uzturu un barošanu ar krūti.

Kā "Apollo" norāda projekta “Mēs par veselīgu Rīgu!” vadītāja Ilona Segliņa, topošajiem vecākiem tiek piedāvāti dažādi pakalpojumi, kas palīdz labāk sagatavoties vecāku lomai un apgūt dažādus ar mazuli saistītus tematus. Pavisam drīz papildus jau esošajam bezmaksas piedāvājumu klāstam grūtniecēm tiks piedāvātas mazuļa hendlinga nodarbības, kurās tiks stāstīts par to, kā pareizi aprūpēt mazuli, piemēram, viņu pārģērbt un pabarot.

Tāpat projekta “Mēs par veselīgu Rīgu!” ietvaros iespējams apmeklēt vingrošanas nodarbības grūtniecēm, kuras nodrošina fizioterapeitu vadītu nodarbību ciklu zālē un baseinā. Nodarbības ir individuāli piemērotas intensitātes un sarežģītības ziņā; palīdz grūtniecei uzturēt optimālu svaru; nodrošina relaksāciju un muskuļu atbrīvošanu; sekmē pareizas elpošanas tehnikas apguvi; sagatavo sievietes ķermeni izmaiņām grūtniecības laikā un dzemdībām. Sievietēm, kurām mazulis jau ir piedzimis, iespējams apmeklēt vingrošanu kopā ar zīdaini, kura veicina kā māmiņas labklājību, tā mazuļa attīstību. 

Bez maksas iespējams apmeklēt arī krūts zīdīšanas konsultācijas, lai izglītotu topošos un jaunos vecākus par zīdīšanas praktiskajiem jautājumiem un priekšrocībām mātes un bērna veselībai. Nodarbībās tiek apskatīti jautājumi par zīdīšanas sākšanu, ko darīt, ja sāp krūtis, kā noteikt, vai bērniņam pietiek piena, kā rīkoties, ja tā pietrūkst, jautājumi par bērna piebarošanu, kā beigt bērna zīdīšanu un citas tēmas. 

Rīgā iespējams apmeklēt arī nodarbības topošajiem un jaunajiem tētiem un mammām - “Bērns ienāk ģimenē: pārmaiņas pāra attiecībās un tēva loma jaundzimušā bērna dzīvē, tēva ietekme un ieguldījums bērna agrīnajā attīstībā” un “Bērnu gaidot: pārmaiņas pāra attiecībās un topošā tēva loma, grūtniecības ietekme uz pāra attiecībām, topošo tēva un mātes vajadzības, tēva lomas apgūšana”. Nodarbības ietver izglītojošu informāciju par pārmaiņām pāra attiecībās, bērnam ienākot ģimenē, un tēva lomu jaundzimušā bērna dzīvē, tēva un mātes lomām un sadarbību bērna veiksmīgai attīstībai. 

Ko ieteicams ievērot? 

Kā norāda eksperti un ārsti, topošās māmiņas drīkst turpināt nodarboties ar mīļāko sporta veidu, kontrolējot sirdsdarbības ritmu. Taču ir jācenšas izvairīties no tādiem sporta veidiem, kuros ir augsts krišanas un sitienu risks. Drošākā un saudzējošākā aktivitāte ir pastaigas. Ja līdz grūtniecībai sieviete nenodarbojās ar sportu, turklāt ja viņu māc šaubas par intensīvākiem aktivitāšu veidiem, jādod priekšroka pastaigām – tas topošajām māmiņām ir drošākais un saudzējošākais fizisko aktivitāšu veids. 

Vispopulārākais un ieteicamākais treniņu veids ir nodarbības baseinā, it īpaši, pēdējā trimestrī. Peldēšana nostiprina ķermeņa muskulatūru, kas noderēs dzemdību laikā un drīzāk ļauj atgūties pēc dzemdībām. Tāpat ūdens nodarbības uzlabo elpošanas sistēmu, stiprina sirdi un asinsvadu sieniņas, uzlabo asinsriti, kas kalpo par profilaksi asins stagnācijai ekstremitātēs un mazajā iegurnī, novēršot varikozi un hemoroīdus. Turklāt peldēšana veicina labāku izpratni par vidi, kurā šobrīd atrodas bērns, tādā veidā stimulējot vēl lielāku vienotību ar mazuli.

Komentē raidījuma "Māmiņu klubs" vadītāja Kristīne Virsnīte 

Šo būtisko tematu par grūtnieču kursiem komentēja arī eksperte Kristīne Virsnīte, kura norādīja, ka sievietei, paliekot stāvoklī, ir jāturpina kustēties, taču šīm kustībām jābūt specifiskākām un pārdomātākām. 

"Grūtnieču kursus var uzskatīt par gatavošanos bērniņa piedzimšanai. Dzemdības ir fiziski smags darbs. Un mums šim fiziski smagajam darbam ir jāsagatavojas. Mēs nevaram cerēt, ka dzemdībās būsim kā lotosiņš un piedzims bērniņš. 

Tam jābūt ļoti apzinātam notikumam - gatavošanās bērniņam. Un gatavoties ne tikai šim dzemdību notikumam, bet arī tam, ka dzīve būs citādāka. Uzzināt, kāda tā būs, kas notiks. Ka viss nebūs tā skaisti un caur mākonīšiem, saprotot, ar kādām grūtībām var nākties saskarties. Protams, negribas domāt par šīm grūtībām, bet jābūt gatavam tam, ka var būt dažādas situācijas. Ka dzemdību plāns nenotiks tā, kā iecerēts, esot gatavam arī plānam B, C un D. Ka mamma var nejusties pēc bērniņa dzimšanas ļoti laimīga un apgarota. Izzināt šo ceļu un saprast, kas īsti ar sievieti notiks, kas ir šīs pārmaiņas. Man, piemēram, patīk satikt speciālistu klātienē, nevis izlasīt kaut kādu informāciju internetā, jo tad es varu pajautāt tieši savu jautājumu. 

Topošās māmiņas vēlas fiziski un emocionāli labi justies. Un kas šai fiziskajai un emocionālajai labsajūtai varētu nākt par labu? Tā, visticamāk, ir kustēšanās. Te uzreiz var sākt izvērtēt - ja patīk ūdens, var iet uz nodarbībām ūdenī, ja nepatīk ūdens, tad pieejamas dažādas grupu un individuālās nodarbības. Jāsaprot, kurš speciālists uzrunā kā personība, saprotot viņa domu gājienu. Jo vienkārši iet un cilāt kājas un rokas, jo tā dara visi, ir bezjēdzīgi. Ir jāiet pie tā cilvēka, ar kuru saskan vērtības un ir viens dzīves redzējums. Tad sieviete sevi trenē ne vien fiziski, bet bagātina arī emocionāli. Man jau šķiet, ka mammas ir ļoti gudras un saprot, kurā virzienā doties. Un tas ir laiks, kad var izmēģināt! Ja nepatīk viena nodarbība vai speciālists, nav jau teikts, ka jāiet viss kurss, mierīgi var eksperimentēt ar ko citu. 

Sievietei ir iekšēji jābūt tai sajūtai, ka speciālists, pie kura viņa dosies, var sniegt zināšanas un pieredzi. Tieši tāpēc ir jāatrod un jāiet pie forša un zinoša speciālista. Es arī, gaidot otro bērnu, gāju uz elpošanas nodarbībām. Vadītāja man jautāja, ko tad es tur vispār daru, jo man jau būtu viss jāzina par šo tematu, taču man bija sajūta, ka es vēlos šīs nodarbības apmeklēt - un tas nekas, ka es esmu uztaisījusi ļoti daudzus sižetus par elpošanu. Un es vēlējos aiziet tieši pie konkrētās speciālistes, kura ar savu pieredzi un zināšanām var man iedot šo drošības sajūtu.

Topošajām māmiņām, kas ir gaidībās ar otro un trešo bērniņu, viss ir atkarīgs no sajūtām. Man šķiet, ka tās māmiņas, kuras apmeklē dažādus kursus ar jau ne pirmo mazuli puncī, ir noskatījušas savu speciālistu vai arī tieši meklē šo speciālistu, piemēram, īsto vecmāti, kura būs blakus dzemdībās. Tas arī ir veids, kā mēs atrodam cilvēkus, kas būs klāt vienā no svarīgākajiem dzīves mirkļiem," stāsta Virsnīte.

Raksts tapis sadarbībā ar "Magnesium Diasporal Direkt".

Uz augšu