Pētījums: Izklaides televīzijas saturs mazina prāta spējas

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Pixabay

Jaunā pētījumā Itālijā secināts, ka zemas kvalitātes izklaides televīzijas skatīšanās mazina cilvēku prāta spējas, tāpēc viņi vairāk balso par populistiem, un pētījuma autori norāda, ka rezultātus visticamāk var attiecināt arī uz citām valstīm.

Spānijas, Itālijas un Lielbritānijas pētnieki analizējuši plašus datus par privāto televīzijas sabiedrību skatīšanos dažādos Itālijas reģionos. Pētījumā secināts, ka reģionos, kur agrāk kļuva pieejami bijušā premjera Silvio Berluskoni kontrolētie izklaides kanāli, bija lielāka iespējamība, ka skatītāji par viņu balsos, kad viņš pirmo reizi kandidēja 1994. gadā.

Žurnālā "American Economic Journal" publicētā pētījuma autori norāda, ka televīzijā redzētajiem vieglās izklaides raidījumiem, ziepju operām un reklāmām uz vēlētāju uzvedību var būt tikpat liela ietekme kā neobjektīviem televīzijas ziņu raidījumiem, jo tie "atspoguļo noteiktus kultūras modeļus".

Lai gan atbalsts Berluskoni un viņa partijai "Uz priekšu, Itālija!" ("Forza Italia") Itālijā ir gaisis un viņa populisms bija labējāks, tās pašas demogrāfiskās grupas, kas pagājušā gadsimta 90. gados aktīvi balsoja par Berluskoni, tagad balso par populistisko Pieczvaigžņu kustību (M5S). Lai gan M5S sakņojas kreisi noskaņotā politikā, tai ar "Forza Italia" ir kopīga izteikti populistiska retorika, secināts pētījumā.

Tajā atzīts, ka izklaides televīzijas saturs cilvēkus padara kognitīvi un kulturāli seklākus.

Privātie televīzijas kanāli Itālijā savulaik bija aizliegti, bet Berluskoni "Mediaset" bija viena no pirmajām kompānijām, kas izmantoja likuma nepilnības, lai privātie televīzijas kanāli, kas darbojās lokālā līmenī, savu saturu nacionālā līmenī varētu izplatīt ar sindikācijas līgumu starpniecību.

Atšķirībā no Itālijas sabiedriskās raidorganizācijas RAI, kuras saturs bija balstīts uz ziņām un izglītojošām programmām, "Mediaset" kanālos līdz 90. gadiem gandrīz nemaz nebija ziņu pārraižu un tika rādītas lētas izklaides programmas un filmas, kurām kritiķu vērtējumā bija zema kvalitāte.

Pētnieki "Mediaset" satura pieejamību un izplatību salīdzināja ar vēlētāju datiem no visas Itālijas.

Aplūkojot datu kopainu, pētnieki secinājuši, ka "izklaides televīzijas satura patērēšana, jo īpaši agrīnā vecumā, var veicināt cilvēka kognitīvu un kulturālu seklumu, un galu galā padarīt viņu neaizsargātāku pret populistu retoriku".

Pētnieki norāda, ka tas gan neattiecas tikai uz labējo populismu, bet gan politisko spektru, kura viedokļi cilvēkiem biežāk tiek pasniegti.

Tāpat pētījumā secināts, ka bērni un vecāka gadagājuma cilvēki ir vairāk pakļauti populistu vēstījumam un izklaides satura ietekmei uz prāta spējām.

"Cilvēkiem, kas "Mediaset" saturam pirmo reizi bija pakļauti bērnībā, mēs atklājām, ka izklaides televīzija ir negatīvi ietekmējusi viņu kognitīvās spējas jau pieaugušā vecumā," atzinusi pētnieku grupa, piebilstot, ka "šie cilvēki arī būtiski mazākā līmenī iesaistās pilsoniskajās aktivitātēs".

Dati tika analizēti ar "standartizētiem rēķināšanas un lasītprasmes pārbaudījumiem", ka arī ar "interesi par politiku un dalību brīvprātīgās asociācijās".

Pētījumā secināts, ka "tajā atklātais ir pirmie sistemātiskie pierādījumi, ka izklaides televīzijas saturs ietekmē vēlētāju uzvedību" un varētu būt attiecināms ne tikai Itāliju, bet arī citām valstīm.

Pētnieki arī norāda, ka televīzijas radīto iespaidu var mazināt cilvēka individuālās kognitīvās un kulturālās atšķirības.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu