"Draudzenei maksāju piecīti, lai izvadā." Sabiedriskā transporta trūkumu laukos kompensēs ar eksperimentālu projektu (1)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Unsplash

Ne visiem laukos dzīvojošajiem cilvēkiem ir pieejama regulāra sabiedriskā transporta satiksme. Mazsalacas un Alūksnes novados sākts Eiropas Savienības (ES) finansēts eksperimentāls projekts, kura ietvaros būs iespēja uz mājām izsaukt auto, kas personalizēti vedīs turp un atpakaļ, vēsta raidījums "LNT Ziņas".

Skaņkalnes pagastā dzīvojošā pensionētā skolotāja Rasma Cēse līdz šim tikusi uz Mazsalacu tikai tad, ja kāds paziņa aizvedis. 

"Tā es netieku ne uz ambulanci, ne pilsētu, kad man vajag. Maksāju draudzenei piecīti, lai mani izvadā pa pilsētu," saka Rasmas kundze.

Pat, ja tuvumā būtu pietura, kur regulāri kursētu autobusi, pensionāre nespētu tik tālu aiziet. Sieviete stāsta, ka pēc staigāšanas viņai sāp kājas: "Līdz pilsētai nevaru aiziet. Varu aiziet līdz malkas šķūnim, savu dārzu lēnā garā. Tālāk es netieku."

Eksperimentālā projekta mērķis ir palielināt cilvēku mobilitāti attālajos lauku nostūros, viensētu rajonos un pierobežā, taču tās var būt arī apdzīvotas vietas tuvāk novada centram.

Vidzemes plānošanas reģiona projekta "MAMBA" vadītāja Līga Puriņa-Purīte norāda, ka sabiedriskais transports ne vienmēr ir pieejams laikā un virzienā, kurā tas būtu vajadzīgs. "Mēs ar šo pakalpojumu – transports pēc pieprasījuma – piedāvājam iespēju pārvietoties tad, kad viņiem ir nepieciešams."

Transports pēc pieprasījuma piebrauc pie mājas, aizved kur nepieciešams, turpat pagaida un aizved atpakaļ. Gluži kā personalizēts taksometrs. Vienīgi šis transports jāpiesaka 24 stundas iepriekš. Ja pakalpojumu piesaka vairāki cilvēki, tiek norīkots mikroautobuss.

"Agrākais, kad var sākt braukt ar šo transportu, ir četri no rīta, un vēlākais ir vienpadsmit vakarā, jo tas ir pielāgots vairāk vai mazāk tālākiem reisiem, kas ved tālāk uz Rīgu vai cilvēki vēlas nokļūt kādā citā pilsētā,” skaidro Puriņa-Purīte.

Mazsalacas novada domes izpilddirektors Ritvars Sirmais atzīst, ka ar sabiedrisko transportu nokļūt līdz darbam šobrīd īsti nesot iespējams. "Šis transports pēc pieprasījuma varētu risināt arī šo jautājumu normālai nokļūšanai darbā."

Mazsalacas novadā transportu var pieprasīt jebkurā ciemā, jebkurā dienā un laikā. Alūksnes novadā Mārkalnes un Alsviķu iedzīvotāji braukt varēs trešdienās, Ilzenes ļaudis ceturtdienās, bet Jaunlaicenē un Veclaicenē transportu varēs pieprasīt piektdienās. Par šiem pārvadājumiem pašiem pasažieriem nav jāmaksā.

Transporta pēc pieprasījuma izmaksas, ko sedz ES, Alūksnes novadā ir 3,50 eiro par katru nobraukto kilometru, taču Mazsalacas novadā 2,99 eiro.

Pilotprojekts noslēgsies nākamgad septembrī. Ja tiks novērota liela atsaucība un tas risinās cilvēku mobilitātes problēmas, Vidzemes plānošanas reģions iesniegs priekšlikumu Satiksmes ministrijai šādu pārvietošanās veidu iekļaut valsts apmaksātajā pasažieru pārvadājumu sistēmā.

Rasma solās transportu izmantot regulāri. Vēl tikai jāiemācās mobilajā telefonā atvērt īsziņas ar informāciju par transportlīdzekļa tuvošanos. 

Komentāri (1)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu