Atklāts vīruss, kas vairojas zinātniekiem nesaprotamā veidā

Vīruss mikroskopa attēlā. Ilustratīvs attēls.
Vīruss mikroskopa attēlā. Ilustratīvs attēls. Foto: Pixabay

Atklāts jauns vīruss, kas pamatīgi samulsinājis zinātniekus, jo izrādās, ka tam trūkst proteīna, kas nepieciešams, lai vairotos. Par spīti tam, šis vīruss vairojas uz nebēdu.

Kā rakstīts pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā "Infection, Genetics and Evolution", lai atklātu šo mistisko vīrusu, Japānas zinātnieki gandrīz desmit gadus pavadīja, analizējot cūku un govju mēslus. Šīs netīrās vides, ar kurām dzīvnieki nemitīgi saskaras, ir ideāla vieta, kur vīrusiem ātri evolucionēt.

Pētnieki fermās atklāja vairākus jaunus vīrusus, kas bija rekombinējušies jeb pārveidojušies, diviem vai vairāk vīrusiem apmainoties ar ģenētisko materiālu. Tomēr īpašu interesi izraisīja jauns enterovīrusa G tips (EV-G), kas sastāv no vienas ģenētiskā materiāla daļas, proti, tas ir veidojies no enterovīrusa G un tā saucamā torovīrusa.

Dīvainā kārtā, jaunatklātajam vīrusam trūkst īpašības, kas piemīt visiem citiem vīrusiem, - tā saucamā "strukturālā proteīna", kas palīdz parazītam pieķerties un ielauzties vajadzīgajā šūnā, lai tur vairotos. Šim vīrusam vispār trūkst gēna, kas saistīts ar šo strukturālo proteīnu, tomēr tam ir pāris “nezināmi” gēni.

"Tas ir ļoti dīvaini. Bez strukturālajiem proteīniem viņam nevajadzētu spēt inficēt šūnas," sarakstē ar izdevumu "Live Science" atzina pētījuma vecākais autors Tetsuja Mizunati.

Tomēr trīs gadus vēlāk zinātnieki tajā pašā fermā cūku mēslos atrada to pašu vīrusu, kas liecina, ka cūkas ķermenī tas tomēr ir vairojies. Zinātnieki pēc tam savāca mēslus no citām fermām un arī atrada šo pašu vīrusu.

Tātad, kā gan vīruss, ko zinātnieki nosauca par EV-G 2 tipu, spēj izdzīvot? Mizunati ar pētnieku komandu domā, ka šis vīruss aizņemas strukturālos proteīnus no citiem blakus esošajiem vīrusiem, kurus dēvē par "palīgvīrusiem".

Tas nav gluži jaunums. Piemēram, D hepatīta vīrusam ir nepieciešams hepatīta B vīruss, lai tas organismā spētu vairoties. Tiesa, tam ir arī pašam savi strukturālie proteīni.

"Saprašana, kā parādās vīrusu rekombinācijas un kā vīrusos attīstās atkarība no palīgvīrusiem, ir atslēga, lai atrisinātu dažas lielākās vīrusu evolūcijas mistērijas," skaidroja infekciju slimību speciālists, kurš nebija iesaistīts pētījumā, Amešs Adalja.

Pasaulē pašlaik ir vairāk nekā 30 vīrusu ģimeņu, kas, visticamāk, ir evolucionējušas no viena vai dažiem senčiem.