Vienīgais, ko satrauktā meitene varēja darīt mirklī, kad viņas mātes draugs dzērumā sācis kautiņu, bija zvanīt uz ārkārtas numuru. Lai arī šī nebija pirmā reize, kad viņa redzēja, ka vīrietis paceļ roku pret viņas māti, šoreiz situācija izskatījās bīstama. Vienīgā problēma - viņa nevarēja veikt zvanu atklāti, vēsta raidsabiedrība BBC krievu valodā.

Meitene no Ohaio štata ASV nav varējusi pamest telpu, tādēļ pēc īsas apdomāšanās izdomājusi, ka zvanīs numuram 911 un centīsies "pasūtīt picu", vairākas reizes atkārtojot savu adresi. Incidents noticis 13. novembrī.

Kopš meitene ir dalījusies ar savu pieredzi, interneta lietotāji ir aktīvi sākuši apspriest veidus, kā diskrēti izsaukt glābšanas dienestus. Starp tīmekļa lietotājiem klīstot uzskats, ka sazvanot glābšanas dienestus ir jāatkārto parole "peperoni".

Amerikāņu kārtībsargājošās iestādes pagātnē ir izvērsušas veselas informatīvās kampaņas vēstot, ka "picas pasūtīšana pa 911" ir mīts un ka to nevajadzētu darīt, taču arī viņu oficiālais viedoklis ir mainīts pēc tam, kad šāda rīcība ir palīdzējusi novērst potenciāli ļoti smagu noziegumu.

Policisti esot augstu novērtējuši meitas izdomu un spēju reaģēt, kā arī uzteikuši dispečera Tima Teneika darbu.

"Es biju par to lasījis "Facebook", taču apmācībās mums neko par šo nestāstīja. Runāju ar citiem dispečeriem - viņi atklāja, ka, visticamāk, būtu vienkārši nolikuši klausuli," stāstījis dispečers.

Zvana atšifrējums

Dispečers: Oregona, 911.

Meitene: Es gribētu pasūtīt picu uz adresi...

Dispečers: Jūs zvanat dienestam, lai pasūtītu picu?

Meitene: Jā. Dzīvokļa numurs ir...

Dispečers: Šis nav pareizais numurs, te nevar pasūtīt picu!

Meitene: Nē, nē, jūs nesaprotat!

Dispečers: Tagad sapratu.

Dispečers: Vai tas cilvēks joprojām ir tur?

Meitene: Jā, vajadzēs lielo picu.

Dispečers: Labi. Vai nepieciešami mediķi?

Meitene: Nē, tikai peperoni.

Dispečers vietējai televīzijai atklājis, ka sākotnēji pieņēmis, ka kāds vienkārši ir sajaucis numuru. Tad, kad viņš sapratis, kas notiek, viņš informējis policijas patruļu un piekodinājis, ka viņiem ierodoties jāizslēdz sirēnas un bākuguns.

Kā radusies "911 picas" ideja?

Tieša šīs idejas izcelsme nav zināma. Līdzīgs scenārijs esot izmantots kādai norvēģu "sieviešu patversmes" reklāmas kampaņai 2010. gadā. Plašāku rezonansi šī ideja ieguvusi 2014. gadā, kad kāds populārā "Reddit" foruma lietotājs, kurš strādā par ārkārtas dienestu operatoru, aprakstījis, ka saņēmis zvanu no vardarbības upures, kas sākusi runāt par picu. Sākotnēji viņš esot to uzskatījis par joku, taču pēc laika sapratis, ka noticis kas nopietns.

Šīs metodes popularitāti varētu skaidrot arī ar kādu sociālo reklāmu, kas translēta 2015. gada "Superbowl" spēles finālā. Tajā redzams dialogs starp kādu sievieti un dispečeru, un beigās tiek izteikts slogans - "Mēs klausīsimies arī tad, kad jums ir grūti runāt". Šīs reklāmas iespaidā "Facebook" izplatījušās baumas, ka ārkārtas situāciju dispečeri ir īpaši apmācīti atpazīt šāda veida situācijas.

» Pētnieki noskaidrojuši kritisko pazīmi, kas liecina - vardarbīgs partneris var kļūt par slepkavu

Tiesa, šo versiju ātri vien noraidīja oficiāli avoti. ASV Nacionālās Dispečeru biedrības direktors Krsitofers Karvers paziņoja, ka ārkārtas zvaniem nav nekādu "slepeno paroļu" - viņš izteicies, ka šādu segvārdu ieviešana var būt bīstama un ieteicis cilvēkiem, kas kādu iemeslu dēļ nevar runāt, labāk rakstīt īsziņas. Tiesa, šāda funkcija nav pieejama visos štatos. Karvers tāpat norādījis, ka dispečeri nedrīkst nolikt klausuli arī tad, ja viņiem nav līdz galam skaidrs izsaukuma mērķis. Viņa galvenais ieteikums - pietiekami skaidri nosaukt adresi, pat ja "uz sitiena" nevarat runāt.