NASA atklājusi Zemei līdzīgu un potenciāli apdzīvojamu planētu (1)

Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls Foto: Pixabay

NASA jaunā planētu meklēšanas misija "TESS" atklājusi savu pirmo potenciāli apdzīvojamo eksoplanētu. Tā ir Zemes izmērā un no mums atrodas 100 gaismas gadu lielā attālumā.

Atklājums tika izziņots Amerikas Astronomiskās biedrības 235. sanāksmē Honolulu, vēsta CNN.

Planēta ir daļa no planētu sistēmas, kas atrodas pundurzvaigznes "TOI 700 orbītā, Zelta Zivs zvaigznājā. Pundurzvaigznes masa ir tikai 40% no Saules masas, bet tās virsmas temperatūra divreiz mazāka nekā Saulei.

Planēta, kas zināma kā "TOI 700 d", ir viena no trīs planētām, kas apriņķo "TOI 700". Tā ir pareizajā attālumā no savas pundurzvaigznes, lai uz tās varētu būt ūdens.

Savu atklājumu astronomi paveica ar Spicera kosmisko teleskopu, bet pēc tam tika izveidots planētas vides modelis un noskaidrots, vai tā ir potenciāli apdzīvojama. Rezultāti ir ļoti aizraujoši astronomiem, jo tā ir viena no tikai dažām potenciāli apdzīvojamām planētām, kas atklātas ārpus mūsu Saules sistēmas un ir Zemes izmērā.

"TOI 700 d" pundurzvaigznes sistēmā ir tālākā no trīs planētām. Pilno loku ap pundurzvaigzni tā veic 37 Zemes dienās. No mazās zvaigznes planēta gūst 86% tās enerģijas, kuru mēs gūstam no mūsu Saules. Tiek uzskatīts, ka planētas vienā pusē ir nebeidzama diena, bet otrā pusē – nakts.

"Misija "TESS" tika radīta, lai meklētu Zemes izmēra planētas, kas apriņķo tuvējās zvaigznes. Planētas, kas apriņķo tuvējās zvaigznes, ir vieglāk atrast ar lielajiem teleskopiem," stāstīja NASA astrofizikas nodaļas direktors Pols Hercs.

Sākumā astronomi pundurzvaigzni ierindoja kļūdainā kategorijā, uzskatot to par karstāku nekā patiesībā. Tas lika domāt, ka planēta atrodas pārāk tuvu zvaigznei, lai uz tās varētu eksistēt dzīvība. Tiesa, pētnieki, kuru skaitā bija arī augstskolas students Altons Soensers, sadarbojoties ar "TESS" komandu, atklāja šo kļūmi.

"Kad mēs izlabojām zvaigznes parametrus, samazinājās arī tās planētu izmēri. Mēs sapratām, ka tālākā no planētām ir aptuveni Zemes izmērā, kā arī pareizajā attālumā no zvaigznes, lai tā būtu apdzīvojama. 11 mēnešu ilgajos novērojumos mēs arī neredzējām nevienu zvaigznes uzliesmojumu, kas arī palielina iespējas, ka planēta ir apdzīvojama," stāstīja pētniece Emīlija Gilberte.

Nākotnes misijās NASA cer noskaidrot, vai planētai ir atmosfēra un kāds ir tās ķīmiskais sastāvs.

Tiesa, jau zināms, ka apstākļi uz "TOI 700 d" varētu būt ļoti atšķirīgi no Zemes apstākļiem, proti, puse no tās vienmēr ir gaismā, kā arī mākoņu veidošanās procesi un vēji mums varētu būt ļoti sveši.