"Tas bija kā atklāt dinozauru." Astronomi atklājuši lielāko eksploziju kosmosā (2)

Foto: AP/Scanpix

Astronomi 390 miljonu gaismas gadu attālumā atklājuši rekordlielu eksploziju, ko izraisījis melnais caurums, vēsta raidsabiedrība BBC.

"Šis sprādziens ir nedaudz līdzīgs Svētās Helēnas vulkāna izvirdumam 1980. gadā, kad uzsprāga kalna virsotne. Galvenā atšķirība ir tāda, ka karsto gāzu mākonī izrautajā krāterī varētu ietilpināt piecpadsmit Piena Ceļa galaktikas," komentēja pētījuma galvenā autore Simona Džačintuči.

Eksplozija norisinājās Čūskneša galaktiku superkopas vidū. Galaktiku kopas ir lielākās zināmās struktūras visumā. Kopā šīs tūkstošiem galaktiku lielās grupas satur gravitācija.

Astronomi uzskata, ka atbildīgs par iespaidīgo eksploziju ir galaktiku superkopas vidū esošais melnais caurums. Zināms, ka melnie caurumi ne tikai aprij materiālu, bet arī mēdz to "izspļaut" - parasti strūklu vai staru formā.

Foto: AP/Scanpix

Šī eksplozija pārspēj visus iepriekšējos rekordus. Enerģija, kas radās sprādziena rezultātā, bija piecas reizes lielāka par "MS 0735+74" - iepriekšējo lielāko un spēcīgāko sprādzienu kosmosā.

Savus novērojumus astronomi veica ar teleskopiem uz Zemes un kosmosā.

Aizdomas bija jau pirms gadiem

Aizdomas par aktivitāti šajā reģionā zinātniekiem radās jau 2016. gadā, kad ar teleskopu "Chandra" tika pamanītas iespējamās sprādziena pazīmes galaktiku superkopā. Astronoms Norberts Verners ar kolēģiem pamanīja, ka karsto gāzu mākonī, ko radījušas melnā cauruma strūklas, ir iedobums. Tomēr tas bija tik milzīgs, un būtu vajadzīgs tik daudz enerģijas, lai tas izveidotos, ka zinātnieki nosprieda, ka tas nav iespējams.

Jaunajā pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā "The Astrophysical Journal", eksplozija ir atklāta un apstiprināts, ka 2016. gadā astronomi tiešām novēroja sprādziena izrauto iedobumu.

"Es biju ļoti priecīgs, kad ieraudzīju rezultātus. Pētījumā mēs apsvērām iespēju, ka iedobums radies rekordliela melnā cauruma sprādziena rezultātā, tomēr beigās šo domu nepieņēmām kā iespējamu. Šī ir viena no mums tuvākajām galaktiku superkopām, tāpēc likās, ka tā ir pārāk liela sakritību, ka tur noticis tik apjomīgs sprādziens. Tādām īpašām aizdomām ir nepieciešami īpaši pierādījumi," rakstīja Verners.

Kā atklāt dinozauru

Eksplozija jau ir noslēgusies, jo netiek novērota nekāda melnā cauruma strūklas aktivitāte. Teleskops "Chandra" bija lieliski piemērots, lai veiktu šo atklājumu, jo ar to var novērot aukstas un blīvas gāzes, kas ar citiem teleskopiem nav redzamas.

Šī gāze novirzījās no melnā cauruma un pašas galaktikas, principā "piegriežot melnajam caurumam skābekli".

"Tas bija kā atklāt dinozauru," teleskopa “Chandra” mājaslapā rakstīja Džačintuči.

Tomēr astronomiem vēl daudz kas jānoskaidro, jo melnā cauruma otrā pusē trūkst radioviļņu emisiju. Tipiski melnie caurumi izvirst no abām tā pusēm.