Intimofobija. Kad domas par tuvību izraisa paniku

Ilustratīvs attēls.

FOTO: Unsplash

Ikvienu ik pa laikam pārņem bailes, taču gadījumos, kad tās ir tik intensīvas, ka spēj negatīvi ietekmēt mūsu ikdienu, ir pamats runāt par fobiju. Par to, kas ir bailes no tuvības, kā tās izpaužas un ko darīt lietas labā, vēsta portāls "Postimees".

Kas ir intimofobija?

Šī fobija nav vienkārši bailes no seksa - intimofobi baidās gan no fiziskas, gan garīgas tuvības. Psihologi un seksologi uzskata, ka šī fobija izpaužas kā bailes no emocionālām un uzticībā balstītām attiecībām. Tiklīdz šo cilvēku partneris uzstāj uz nopietnākām un tuvākām attiecībām, šie cilvēki parasti attiecības pārtrauc.

Šī fobija dažādā intensitātē ir novērojama gan vīriešiem, gan sievietēm. Daži pētnieki uzskata, ka ar to sirgst aptuveni 30% pilsētu iedzīvotāju.

Kā izpaužas intimofobija?

Bailes no seksuālām attiecībām un nevēlēšanās uzsākt nopietnas attiecības var rasties, kad cilvēka partneris viņam izsauc spēcīgas nepatīkamas asociācijas. Psihologi liecina, ka bieži vien no seksa bailes rodas vīriešiem, kuri ir auguši ar kontrolējošu māti un kuriem bērnībā ir bijis pārāk augsts atbildības slogs. 

Sievietes, kurām raksturīga šī fobija, bieži vien ir saskārušās ar seksuālu vardarbību vai uzmākšanos, vai arī uzskata mīlēšanos par kaut ko aizliegtu vai "netīru" - pēdējais variants visbiežāk izveidojas jau bērnībā no audzināšanas ģimenē.

Ko darīt, ja Jūsu partnerim ir intimofobija?

Diemžēl šādas dabas problēmas spēj atrisināt tikai pats fobijas pārņemtais - bieži vien tam ir nepieciešama psihologa, psihoterapeita vai psihiatra palīdzība. Pāris padomu cilvēkiem, kuru otrā pusīte cieš no šīs fobijas:

  • nevajadzētu šo cilvēku nomākt ar jautājumiem par precībām, ilgu ģimenes dzīvi un mīlestību līdz kapa malai - tas viņus, visticamāk, aizbiedēs.
  • nepieprasiet no partnera pastāvīgu jūtu izrādīšanu un un neuzspiediet savas emocijas.
  • neuzspiediet nepārtrauktu laika pavadīšanu divatā - tas var būt pārāk intensīvi pat cilvēkiem, kuri necieš no fobijām. Respektējiet partnera privāto telpu.
  • ja ir iespēja, meklējiet psihologa palīdzību - tas palīdzēs tikt skaidrībā ar savām izjūtām, kas atvieglos ikdienas dzīvi ar partneri.
Uz augšu