"Rīgas satiksmes" korupciju lietu saistītie tramvaji gadiem ilgi stāv dīkstāvē

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Tramvajs Mežaparkā.
Tramvajs Mežaparkā. Foto: Evija Trifanova/LETA

Ar "Rīgas satiksmes" (RS) korupcijas lietu saistītie tramvaji gadiem stāv dīkstāvē depo, vēsta LTV raidījums "de facto".

Līdz 2017.gada beigām Rīgā bija jābūt piegādātiem visiem 20 jaunajiem zemās grīdas tramvajiem - to paredz spēkā esošais RS līgums ar Čehijas kompāniju "Škoda Transportation". Līdz 2018.gada nogalē notikušajām skandalozajām aizturēšanām Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) izmeklētajā krimināllietā par iespējamo korupciju RS iepirkumos, Rīga bija saņēmusi septiņus tramvajus, taču pašlaik nekursē neviens no tiem.

RS kā iemeslus min tehniskas problēmas, kas liedz tramvajus pieņemt ekspluatācijā, un neskaidrību par to iegādes finansējumu.

Pirms trīs gadiem RS saņēma pirmo no 20 jaunajiem zemās grīdas tramvajiem. Tas devās svinīgā izbraucienā, tomēr tagad jau gandrīz gadu stāv RS 5.tramvaju depo. Līdzīgi noticis ar 2018.gada pavasarī uz Rīgu atvesto tramvaju. Pasažierus tas pārvadāja no 2018.gada septembra līdz pagājušā gada jūnijam, bet kopš tā laika tiek turēts depo. Vēl četri tādi paši trīs sekciju tramvaji - katrs 2,7 miljonus eiro vērts - Rīgā nonāca 2018.gada rudenī, taču ekspluatācijā nav bijuši. Līdzīgu likteni piedzīvojis arī viens četru sekciju tramvajs.

"Šajā laikā, kamēr nodoti tramvaji, mēs neesam saņēmuši pilnu tehnisko dokumentāciju, kur ir verifikācija, pārbaudes un testi redzami. Tādēļ mēs apturējām tramvaju pieņemšanu. (...) Kopīgi strādājot ar "Škodas" pārstāvjiem, mēs esam ļoti daudz problēmas atrisinājuši, bet vēl ir palikusi daļa problēmu. Viena - tā ir saistīta ar IBIS sistēmu, kur netiek korekti nodoti dati no tramvaja uz centrālo dispečerdienestu. Vēl arī mums ir pretenzijas pret izpilddokumentāciju un arī pret tīri praktisko izpildījumu tieši par bremžu sistēmām. Tādēļ pieņemšana kavējas," skaidrojis RS tehniskā atbalsta direktors Ingvars Šnikvalds.

Senāk iepirktie zemās grīdas tramvaji šobrīd kursē tikai 1.maršrutā - no Juglas līdz Imantai.

RS vadītāja Džineta Innusa uzsvērusi, ka jauni tramvaji RS būs vajadzīgi: "Mēs šobrīd esam tikai sarunu procesā par to, kas būs tas gala apjoms - vai mēs būsim spējīgi visu līguma ietvaros paredzēto tramvaju piegādi realizēt jeb mēs strādājam pie dažādām starpvariācijām, atbilstoši mūsu faktiskajām iespējām. Es vēl šobrīd negribētu komentēt, kāds būs tas gala risinājums, jo mēs analizējam vairākus variantus, kā iziet no šīs situācijas. Visdrīzāk, šogad mēs šo situāciju atrisināsim."

Innusa atzinusi, ka RS ir zināmas grūtības ar finansējumu, jo Ziemeļu investīciju banka savulaik RS piešķirto 60 miljonu eiro aizdevumu tramvaju iegādei ir atņēmusi. "Nevienam nav noslēpums, ka tieši finanšu situācijas dēļ RS nav šobrīd tajā varbūt pašā labākajā stāvoklī, lai uzreiz visus tramvajus nopirktu vai nomaksātu. Tāpēc visu tramvaju piegāde un arī pieņemšana ekspluatācijā tiek skatīta kompleksi: līgums, līguma izpilde no abām pusēm, tai skaitā arī no piegādātāja, visa šī līguma vēsturiskā puse un faktiski finanšu iespējas šos tramvajus finansēt," teikusi Innusa.

Uzņēmuma vadītāja pieļāvusi, ka "Škoda Transportation" nodrošina ļoti gausas rezerves daļu piegādes, lai ietekmētu RS: "Par citiem, vecākiem tramvajiem ar to pašu ražotāju ir ļoti lielas problēmas ar rezerves daļu piegādi. Rezerves daļas netiek piegādātas pat 360 dienu ietvaros. Iedomājieties, gada laikā nevar saņemt rezerves daļas. Tas ir paralēlais jautājums, ko mēs risinām, protams, arī šī līguma ietvaros. (...) Mums šķiet, ka šo jautājumu [ar jauno tramvaju piegādi] sasaista kopā ražotājs ["Škoda Transportation"], bet tas tikai apgrūtina šo komunikāciju un tālāko lēmumu pieņemšanu."

KNAB apgalvo, ka RS iepirkumu kriminālprocesā turpinās aktīvs izmeklēšanas darbs.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu