12 no pasūtītajām lidmašīnām nonāca pie "airBaltic". Modelis tas pats, kas bija piedzīvojis avārijas, taču ražotājs solīja, ka trūkumi nosēšanās aprīkojumā novērsti. Taču izrādījās, ka "airBaltic" jaunie lidaparāti galīgi nebija izdevīgi. Par astoņiem vien bija jāmaksā 160 miljoni dolāru.
Latvijas aviokompānijai naudas nebija, tāpēc darījumā iesaistījās cits Skandināvu uzņēmums. "Nordic Aviation Capital" lidmašīnas no "airBaltic" atpirka un tad par augstāku cenu iznomāja tam pašam "airBaltic". Par lidmašīnām vēl būs jāmaksā divus, trīs gadus.
"Pat nelidot ar šo lidmašīnu ir izdevīgāk nekā lidot, bet ar zaudējumiem," teica Gauss.
Pēdējā lidmašīna "airBaltic" pametīšot 2023. gadā, taču Gauss pieļauj, ka to varētu atgriezt arī ātrāk.
"Iegādāties jaunas lidmašīnas šobrīd ir izdevīgāk, jo daži no šiem te turbopropelleru līgumiem ir mantoti vēl no Flika laikiem, no SAS laikiem, un tie nosacījumi varētu būt bijuši labāki," sacīja Linkaits.
"Mums ir tikai 22 lidmašīnas, tātad mums vajag vēl 28 lidmašīnas, lai izpildītu biznesa plānu. Kādēļ mums vajag vairāk lidmašīnu? Mums bija 38 lidmašīnas pirms krīzes, februārī, un ar 38 lidmašīnām mēs lidojām 80 maršrutos, tas nozīmē uz vienu lidmašīnu 2,1 maršruts, ja to vienkārši izdala. Tagad mums ir tikai 22 lidmašīnas, ar ko mēs lidojam, tāpēc mēs varam lidot tikai 45 maršrutos. Tāpēc, ja mēs atkal gribam lidot 80 maršrutos, mums vajag vairāk lidmašīnu," skaidroja Gauss.
Taču nozares ekspertiem ir aizdomas, ka "airBaltic" vēlme par katru cenu turpināt pirkt jaunās "Airbus" lidmašīnas ir saistīta ar shēmu, kā īstermiņā panākt, ka kompānija uzrāda peļņu. "airBaltic" noslēdz līgumu ar ražotāju par lidaparātu iegādi, bet pēc tam tos pārdod līzinga uzņēmumam, no kura tos savukārt nomā. Īstermiņā izdevumi ir mazi. Lidmašīnu pārdošanas darījumi gada pārskatā rezultējas peļņā. Taču ilgtermiņā "airBaltic" saistības pret līzinga uzņēmumiem jau šobrīd ir vismaz 300 miljoni eiro. No jaunajām "airBaltic" lidmašīnām 14 šobrīd pieder līzinga uzņēmumiem, astoņas - pašai aviokompānijai.
"Mēs esam bijusi peļņu nesoša kompānija, kas būvēja peļņu nesošu biznesu nākotnē, mēs bijām ceļā, lai ietu biržā. Sabiedrībā bija liela uzticība, ka šī aviokompānija ir uz ļoti pareiza ceļa. Mēs ticam, ka varam tikt atpakaļ uz šī ceļa pēc krīzes, tā mēs plānojam darīt," Gauss turpināja.
"airBaltic" pērn pasūtītā starptautiska konsultāciju uzņēmuma pētījumā secināts, ka aviokompānijas tieša un netieša ietekme uz Latvijas tautsaimniecību sasniedz 2,5% no IKP. Latvijai ir būtiski, lai uzņēmums izdzīvotu krīzi. Taču tā uzraudzība no valsts puses ir bijusi nepietiekama, neraugoties uz nu jau pusmiljarda ieguldīšanu.
Video: "Nekā personīga" sižets