O 20.10.2020.

Interaktīvā kartē var uzzināt, kādi dinozauri dzīvojuši tavā dzimtajā pilsētā

Rīga pirms 600 miljoniem gadu

FOTO: Ekrānuzņēmums

Paleontologs no ASV, Kalifornijas ir izveidojis interaktīvu un visai aizraujošu karti, kur var uzzināt, kā pārvietojušās pilsētas kontinentālā dreifa laikā un kādi dinozauri dzīvojuši to tuvumā, vēstī raidsabiedrība CNN.

Tiešsaistes kartē, ko veidojis Ians Vebsters, par Zemi iespējams uzzināt daudz ko jaunu, piemēram, kurā vietā dzīvojuši pirmie rāpuļi vai arī, kur uz pasaules uzplaucis pirmais zieds.

"Karte parāda to, cik vide mums apkārt ir dinamiska un mainīga," norāda Vebsters.

4

"Zeme ir pastāvējusi ilgāk, nekā mēs spējam iedomāties un šībrīža tektonisko plātņu un kontinentu izvietojums ir tikai laika jautājums. Nākotnē Zeme izskatīsies pavisam citādāk un, visticamāk, pastāvēs arī pēc cilvēces bojāejas."

Vebstera veidotā interaktīvā rīka pamatā ir cita karte, kas attēlo ģeoloģiskos modeļus, to radījis ģeologs un paleogrāfs Kristofers Skautss.

Skautsa modeļi apraksta tektonisko plātņu attīstību pirms 750 miljoniem gadu, ap to laiku okeānos parādījās pirmās zaļās aļģes.

Ierakstot lietotnē kādas pilsētas nosaukumu, tā parādīsies uz 3D zemeslodes, tajā tiek attēlots, kur šī pilsēta atradās uz Zemes pirms simtiem miljoniem gadu. Kartē pat iespējams redzēt, kādi dinozauri dzīvojuši tuvumā meklētajai vietai.

"Mana programmatūra kodē lietotāja ģeogrāfisko atrašanās vietu un, izmantojot Skautsa modeļus, atrod, kur šī vieta atradās agrāk," teicis Vebsters.

"Lietotne ir paredzēta, lai izraisītu interesi un cieņu pret zinātniekiem, kas strādā, lai labāk izprastu mūsu pasauli un tās vēsturi. Tajā arī ir atrodami pārsteidzoši fakti, piemēram, vai jūs zinājāt, ka ASV sašķēla sekla jūra, vai arī, ka Apalaču kalni bija daudz augstāki par Himalaju kalniem, vai arī to, ka Florida agrāk bija zem ūdens?"

"Karte attēlo sarežģītus un interesantus zinātniskos datus interaktīvā un ērti lietojamā formā, tāpēc skolotāji, profesori un citi, kam interesē Zemes vēsture un zinātne var izmantot karti mācībās," apgalvo Vebsters.

Karti aplūkot var šeit.