O 20.10.2020.

Tests: Cik empātisks tu patiesībā esi

FOTO: Unsplash

Jūs varētu uzskatīt sevi par tādu cilvēku, kurš ir ļoti empātisks. Jums izjūtat rūpes par citiem, kad viņi piedzīvo nelaimes. Tomēr empātija ir sarežģītāka lieta nekā tikai rūpes par citiem. Pētījumi liecina, ka empātija var izpausties dažādās formās un ka tai ir trīs galvenie veidi, vēsta portāls "PsychologyToday".

Apskatīsim, kāds empātijas tips pieder jums. Atbildiet uz zemāk esošajiem jautājumiem ar skaitļiem no 1 līdz 5, izmantojot šādu skalu: 1 = "Mani neraksturo", 5 = "Ļoti labi raksturo mani"

1. Es dažreiz cenšos labāk izprast savus draugus, iedomājoties, kā lietas izskatās no viņu viedokļa.

2. Pirms kādu kritizēt, es mēģinu iedomāties, kā es justos, ja būtu viņu vietā.

3. Kad esmu apbēdināts par kādu, es parasti uz brīdi mēģinu ievietot sevi viņu situācijā.

4. Ārkārtas situācijās es jūtos nobažījies un nedomāju racionāli.

5. Kad redzu kādu, kuram ārkārtas situācijā ir ļoti nepieciešama palīdzība, es eju palīgā.

6. Dažreiz es jūtos bezpalīdzīgs, kad atrodos emocionālas situācijas vidū.

7. Kad kāds cits ir satraukts vai dusmīgs, es uzskatu, ka tas arī mani sarūgtina vai sadusmo.

8. Es jūtos noraizējies par cilvēkiem, kuriem ir mazāk paveicies nekā man.

9. Es sevi raksturotu kā diezgan maigas dabas cilvēku.

10. Mani diezgan bieži aizkustina lietas, kuras es redzu sev apkārt.

Racionāli empātisks.

Dažreiz to dēvē par "kognitīvo empātiju" vai "perspektīvas pieņemšanu", tā ir intelektuāla empātijas forma, kurā jūs saprotat, ko jūt citi cilvēki, un atšifrējat viņu jūtas, redzot sevi viņu situācijā. Iepriekš no 1. līdz 3. punktam tiek mērīta šī racionālā empātijas forma. Augsti rādītāji liecina, ka jūs labi redzat lietas no citu skata punkta, taču tas ir kognitīvāks/intelektuālāks empātijas veids.

Lai gan šī ir svarīga iezīme - redzēt lietas no citu skatpunkta - tā nav tā palīdzība, ko emocionāli nomocīts indivīds varētu meklēt.

Emocionāli ievainojams.

Tas ir empātijas veids, ko raksturo frāze "Es jūtu citu sāpes". Šo empātijas formu dažkārt sauc par "personīgo ciešanu" formu. Daži cilvēki vienkārši ir vairāk pakļauti šim emocionālajam izplatīšanās procesam, un, kad draugs vai tuvinieks piedzīvo sāpes, skumjas vai citas emocijas (pat laimi), cilvēks, kurš ir emocionāli neaizsargāts, izjūt šīs pašas emocijas. 4. – 7. punkts mēra šāda veida empātiju.

Emocionālās neaizsargātības problēma ir tā, ka, lai arī jums var būt kopīgs otra emocionālais stāvoklis, jūs, iespējams, nevarēsiet palīdzēt to atrisināt. Tā vietā abiem indivīdiem vienkārši ir kopīgs negatīvs (vai pozitīvs) stāvoklis.

Empātiski noraizējies.

8. līdz 10. punktā tiek novērtētas empātiskas rūpes, par kurām mēs visbiežāk domājam, iedomājoties cilvēku, kurš ir empātisks, atbalstošs un palīdz mums tikt galā ar sarežģītām emocijām. Šis ideālais empātijas veids ietver gan galvu, gan sirdi: mēs redzam cita ciešanas, mūs tas uztrauc un mēs vēlamies palīdzēt.

Mums visiem ir zināms katrs empātijas veida līmenis. Galvenais ir izprast veidus, kā mēs jūtamies empātiski pret citiem, un apzināties katra empātijas veida stiprās un ierobežotās puses.

Seko mums arī Instagram un uzzini visu pirmais!