Nolaidība vai atbilstoša rīcība? NMPD neierodas pie sirmgalves Tērvetē, kura iet bojā (7)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
NMPD automašīna.
NMPD automašīna. Foto: Evija Trifanova/LETA

Pirms dažām dienām tērvetnieces Kristīnes acu priekšā dzisa ciemos no Lietuvas atbraukušās vecmāmiņas Onas dzīvība, kaut arī liktenīgā piektdiena iesākās bez jelkādām aizdomām, vēstī TV3 raidījums "Bez Tabu".

"9. oktobrī ap pulksten 11.00 viņa pamodās un ar manu mammu pārrunāja, ko viņas ēdīs pusdienās. Mamma pagatavoja pusdienas un ap pulksten 11.30 aizgāja pabarot. Un vecmāmiņa sēdēja, mamma viņu baroja. Un tad vecmāmiņa saka, ka nesaprot, kas ar viņu notiek. Mamma prasīja, vai vecmāmiņai ir slikti…" stāsta Kristīne.

93 gadus vecajai kundzei vispirms saļimusi viena roka, bet pēc brīža – arī otra. Kristīnes māte uzreiz nopratusi, ka ir problēmas ar veselību.

"Vecmāmiņai sāka mainīties sejas krāsa. Viņu iecēla gultā, bet viņa dzīva bija, jo pulss bija. Tikai mainījās krāsa – bālgana bija. Un tad nāca tādi kā gārdzieni," atminas mazmeita.

Visu ģimeni tobrīd esot pārņēmis šoks. Kristīne izsauca mediķu brigādi.

"Un, es nezinu, tajā uztraukumā es pateicu mirst, nomira vai… Vienvārdsakot, ka viņai ir slikti. Uz ko man atbildēja, ja Lietuvas pilsonis, mēs jums palīdzēt nevaram, mēs neizbraucam šādos gadījumos. Es prasīju, ko mums darīt. Dišpicere teica, lai zvanām ģimenes ārstam. Bet tas nav iespējams, jo viņš taču ir Lietuvā. Viņa atvainojās, un šī saruna beidzās," turpina Kristīne.

Sieviete atminas, ka šīs sarunas laikā vecmāmiņa vēl esot izrādījusi dzīvības pazīmes – bijis gan pulss, gan elpošana, taču dispečere pat neesot par to pārliecinājusies.

Pirmā saruna ilga 65 sekundes. Nākamais zvans pēc nepilnas stundas – jau teju astoņas minūtes, kuru laikā dispečers izskaidroja, kā tālāk rīkoties, jo tobrīd vecmāmiņas ķermenis dusēja mūža mierā.

Pēc "Bez Tabu" izrādītās intereses Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) noklausījušies abu telefonsarunu ierakstus un dispečeru nolaidību nav konstatējuši.

"Nepārprotami, – sarunas jau piesakot, ir informācija skaidra un pārliecinoša, ka cilvēks ir nomiris, un arī ir jautājums par to, vai mēs nebraucam izsniegt šīs te izziņas, kas apliecina, ka cilvēks ir nomiris. Un līdz ar to dispečera rīcība ir absolūti atbilstoša un pareiza. Tātad dispečers mēģina izskaidrot zvanītājam, kāda ir kārtība, lai pie viņa varētu ierasties ārstniecības persona, kas konstatē šo te nāves faktu un izsniedz šo izziņu," skaidro NMPD pārstāve Ilze Bukša.

Kristīne gan uzsver, ka ar cilvēka došanos aizsaulē saskārusies pirmo reizi.

"Es nebiju redzējusi mirstošu cilvēku. It īpaši, ja tā ir mana vecmāmiņa. Man jau tā ir sāpīgi, kad es saprotu, ka cilvēks ir atbraucis no citas valsts paciemoties un gadījās tā, kā gadījās," saka Kristīne.

NMPD pārstāve atbild, – ja dispečeram rodas jebkādas šaubas par personas veselības stāvokli, brigāde tiek izsūtīta. Taču šajā gadījumā zvanītāja sarunas laikā nepārprotami esot norādījusi, ka viņas vecmāmiņa zvanīšanas laikā jau bijusi mirusi.

Dispečere pirmā zvana laikā arī neesot piedāvājusi izsūtīt mediķu brigādi par maksu. Bukša uzsver, ka šajā situācijā tā būtu bijusi lieka resursa izniekošana, jo brigāde, kas dodas uz nāves fakta konstatēšanu, tajā pašā laikā varētu būt nepieciešama kāda cita cilvēka dzīvības glābšanai.

Pensionāres mirstīgās atliekas trešdien tika nogādātas līdz Latvijas robežai ar Lietuvu, kur apbedīšanas procesu pārņēma Lietuvas kolēģi. 

Video: "Bez Tabu" sižets

Komentāri (7)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Tēmas

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu