O 26.01.2021.

Svētku "slazds" - pārēšanās. Ko darīt, lai atgūtu viegluma sajūtu?

Ilustratīvs attēls.

FOTO: Cris Saur/Unsplash

Mūsu platuma grādos nereti tiek svinēts, klājot pamatīgu, bagātīgu svētku galdu, kas bieži vien nozīmē arī pārēšanos un visai nepatīkamu pašsajūtu. Kā no tā izvairīties?

"Skaidrs, ka, ēdot krustu šķērsu zirņus ar speķīti, štovētus kāpostus, mandarīnus, konfektes un pa virsu siļķi kažokā, lai atkal "piesietu dūšu", uz viegluma sajūtu cerēt nav vērts," atgādina "Euroaptiekas" farmaceite Ieva Zvagule.

Pārēšanās var izpausties dažādi atkarībā no patērēto produktu veida un organisma īpatnībām. Ja nepalīdz ne mierīga pastaiga svaigā gaisā, ne ūdens dzeršana vai tādas vēdera likstās iedarbīgas zāļu tējas kā ķimeņu, fenheļa, piparmētru vai kumelītes uzlējums, aptiekā pieejams plašs bezrecepšu medikamentu klāsts kuņģa un zarnu trakta darbības uzlabošanai.

Ja nomoka smaguma sajūta, ieteicams izvēlēties preparātus, kas satur gremošanas fermentu - pankreatīnu, kas palīdzēs sašķelt taukus, olbaltumvielas un ogļhidrātus.

Kad jūtama dedzināšana, labāk lietot kuņģa skābi neitralizējošus preparātus. Tomēr šie līdzekļi, lai gan ir ļoti efektīvi, "nedraudzējas" ar citiem medikamentiem, tāpēc par to pareizu lietošanu noteikti jāiztaujā farmaceits. Vienkāršākais līdzeklis, ko var glabāt mājas aptieciņā, ir aktivētā ogle, kas dedzināšanas gadījumos būs itin labs palīgs.

"Priekā!" tā, lai arī rīts būtu priecīgs

Aktivētās ogles iedzeršana pirms gulētiešanas var laikus mazināt arī paģiru risku, ja nu gadījies uzsaukt pavairāk tostu.

"Ja tomēr no rīta jūtat, ka no galvassāpēm, nelabuma un sirdsklauvēm neizvairīties, galvenais ir palīdzēt organismam visu nevajadzīgo izskalot.

Minerālūdeņi, citronūdens, B un C vitamīni, ingvera un žeņšeņa tējas vai preparāti, un olbatumvielām bagātas brokastis - liesa gaļa, zivis, olas - palīdzēs ātrāk atgūt spēkus.

Taču vislabāk ir nepārēsties un izvairīties no alkohola, lai nākamā diena būtu vēl jaukāka par svētku vakaru!" novēl Ieva Zvagule.

Pārēšanās iespaido smadzeņu darbību

"Ja gadās pārēsties ļoti reti, piemēram, vienu reizi gadā, visticamāk, vienīgās sekas būs slikta pašsajūta, taču biežāka pārēšanās var izraisīt dažādas veselības problēmas. Visbiežāk no pārēšanās cieš aknas un kuņģa-zarnu trakts, taču tā negatīvi iespaido arī citu orgānu funkcijas.

Vienā no jaunākajiem ASV pētījumiem noskaidrots, ka pārēšanās negatīvi ietekmē smadzeņu darbību. Īstermiņā tās kļūst kūtras, taču ilgtermiņā rodas kognitīvie un atmiņas traucējumi. Svētki ir jāsvin un jābauda, taču ar mēru," sertificētā farmaceite Alīna Fleišmane.

Kuņģa-zarnu trakta nepareiza darbība traucē normālu vielmaiņas darbību un organismam nepieciešamo vielu uzsūkšanos, kas var novest pie virknes citu veselības problēmu. Līdzīgi ir ar aknu darbības traucējumiem - farmaceite uzver, ka ar šo orgānu jābūt vēl uzmanīgākiem.

Aknas atbild par dzīvībai svarīgiem procesiem, bet to funkciju traucējumi vai pat bojājumi var būt nemanāmi. Aknas parasti nesāp, tāpēc novirzes no normas ir grūti identificējamas un bieži atklājamas tikai ārsta kabinetā.

No pārēšanās jāpiesargās arī cilvēkiem, kuriem ir žultsakmeņi, jo pārlieku daudz ēdiena, it īpaši, ja tas ir trekns, organismam ir grūtāk sagremot. Tāpat īpaši jāuzmanās hronisku aknu slimību gadījumā – pēc pārēšanās vai liela daudzuma olbaltumvielu saturošu produktu lietošanas aknas detoksikācijas procesu veic daudz lēnāk un nespēj laicīgi attīrīties un izvadīt toksiskās vielas.

Maini ieradumu!

Ēdiens kuņģī atrodas apmēram 60 minūtes, kur tiek sagremots mehāniski un ķīmiski. Tas nozīmē, ka ikdienā ēdienreize ir beigusies, pirms kuņģa saturs sāk ieplūst divpadsmitpirkstu zarnā un tālākās tievās zarnas daļās. Taču svētku laikā ēšanas process parasti ir ilgāks, bieži pat vairākas stundas ilgs - tādi apstākļi traucē tālāko gremošanas norisi, jo, no vienas puses, apēstais pārstrādājas un dodas tālāk pa gremošanas sistēmu, no otras puses, kuņģim jāturpina arī gremošanas un skābes izdalīšana, jo vēl un vēl tiek uzņemta arvien jauna pārtika.

"Organisms funkcionēs tad, ja tiks ieturētas svētku vakariņas un tām sekos uzkodas vismaz pēc pāris stundām, nevis ik pa pārdesmit minūtēm," stāsta farmaceite.

Seko mums arī Instagram un uzzini visu pirmais!  

Redaktors iesaka