Turpmāk pie atbildības varēs saukt par ar droniem izdarītiem pārkāpumiem

Drons. Ilustratīvs foto.

FOTO: Unsplash

1. janvārī stājas spēkā grozījumi likumā par aviāciju, kas paredz administratīvo atbildību par pārkāpumiem, kas izdarīti ar bezpilota gaisa kuģi jeb dronu.

Satiksmes ministrijā (SM) iepriekš skaidroja, ka, ņemot vērā līdzšinējo pieredzi, kā arī to, ka bezpilota gaisa kuģu joma ir civilās aviācijas sistēmas sastāvdaļa, kā kompetentā iestāde par dronu drošuma un drošības aspektiem nozīmēta Civilās aviācijas aģentūra (CAA), aptverot jautājumus, kas saistīti ar dronu sistēmas ekspluatāciju un personāla kvalifikāciju, dronu ekspluatantu reģistru, dronu lidojumiem gaisa kuģu modeļu klubu vai apvienību ietvaros, kā arī Latvijas gaisa telpas izmantošanu bezpilota gaisa kuģu lidojumiem un dronu drošuma uzraudzības aspektus.

Ministrijā arī norādīja, ka gaisa kuģu modeļu klubiem un apvienībām tiks izsniegtas atļaujas un uzraudzīta to darbība. Dronu klubiem un apvienībām ir pienākums nodrošināt atbilstošu lidojumu drošumu.

Savukārt kā tirgus uzraudzības iestāde, kas organizē un veic Eiropas Savienības (ES) tirgū laisto un ienākošo bezpilota gaisa kuģu sistēmu un to attālās identifikācijas papildierīču uzraudzību, nozīmēts Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). Paziņojošās jeb pilnvarojošās iestādes funkciju pildīs Ekonomikas ministrija (EM) atbilstoši jau pastāvošajam regulējumam.

PTAC kā tirgus uzraudzības iestādes plānotās tirgus uzraudzības darbības bezpilota gaisa kuģu sistēmu uzraudzībā ietvers fiziskas pārbaudes tirdzniecības vietās, e-komercijas pārbaudes, pārbaudes uz robežas, tehniskās dokumentācijas izvērtēšanas pārbaudes, paraugu ekspertīzes, sūdzību izskatīšanu, tirgus monitoringu un izpēti. Paredzamais plānoto pārbaužu skaits gadā uz vienu ekspertu būs ne mazāk par 30 pārbaudēm, kam par pamatojumu ir ņemts vērā interneta vidē un tirdzniecības vietās pieaugošais šīs preču grupas piedāvājums, kā arī nepieciešamība šo preču grupu kontrolēt uz robežas.

Tāpat grozījumi likumā nosaka administratīvo atbildību par lidojumiem ar nemarķētu vai neidentificējamu bezpilota gaisa kuģi, lidojumu vai tā uzraudzību, ja vadītājam alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,2 promiles, kā arī par lidojumu ar dronu ārpus tiešās redzamības. Administratīvā atbildība paredzēta arī par lidojumu ar bezpilota gaisa kuģi bez civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas, par lidojumu ar dronu, kura kopējā pacelšanās masa pārsniedz normatīvos noteikto, kā arī par attāluma neievērošanu līdz lidojumā neiesaistītām personām un cilvēku pulcēšanās vietām.

Administratīvā atbildība paredzēta arī par lidojumiem ar dronu bez saskaņojuma ar dažādu valsts infrastruktūras objektu īpašniekiem, valdītājiem vai lietotājiem, par lidojumu ar bezpilota gaisa kuģi tuvāk par attālumu no publiska pasākuma, sapulces, gājiena vai piketa norises vietas bez saskaņojuma, kā arī paaugstinātas drošības infrastruktūras objektos, piemēram, lidostās.

Projekta normas tika veidotas, ņemot vērā to, ka bezpilota gaisa kuģu lidojumi notiek visā Latvijas teritorijā un pastāv atšķirīgas un specifiskas situācijas, un apdraudējuma riska pakāpes. Tādēļ Valsts robežsardzes, Valsts policijas, pašvaldības policijas un Nacionālo bruņoto spēku Militārās policijas kompetencē ir paredzēti jautājumi, kas neprasa specifiskas civilās aviācijas eksperta zināšanas. Vienlaikus minētajām iestādēm ir specifiskas zināšanas par administratīvā pārkāpuma apdraudējuma līmeni, piemēram, valsts robežas tuvumā vai militāro objektu teritorijā vai to tuvumā.

CAA veiks administratīvo pārkāpumu procesu un pieņems lēmumu par soda piemērošanu gadījumos, kad nepieciešamas civilās aviācijas eksperta zināšanas, kā arī par lidojumu ar dronu Latvijas gaisa telpā, neievērojot normatīvos noteikto pieļaujamo lidojuma augstumu.

Brīdinājumu paredzēts piemērot pārkāpumiem, kas pieļauti pirmo reizi un nav radījuši sekas un persona ir atzinusi savu vainu. Pārējos gadījumos tiks piemērots naudas sods, izvērtējot konkrēto nodarījuma apdraudējumu personai, mantai, veselībai, sabiedrībai, valstij un lidojuma drošumam.

Likums paredz atkāpes no vispārīgajām bezpilota gaisa kuģiem piemērojamām prasībām attiecībā uz militāro bezpilotu gaisa kuģu lidojumiem - militāro bezpilota gaisa kuģu ekspluatācija tiks veikta atbilstoši tiesiskajam regulējumam militārajā jomā.