T 12.05.2021.

"Tas notiks visā pasaulē." Kāpēc "Google" draud pamest Austrāliju?

Ilustratīvs attēls.

FOTO: PK Studio/shutterstock.com

Austrālijas valdība apsver iespēju ieviest likumu, lai risinātu jautājumu par to, vai tehnoloģiju gigantiem būtu jāmaksā par ziņām, kas parādās meklēšanā vai tiek kopīgotas "Google" platformās. "Google" ir draudējis izstāties no Austrālijas tirgus, ja tiks pieņemts jauns likums, kas regulē tā attiecības ar ziņu izdevējiem, ziņo BBC.

Ierosinātais likums uzliktu pienākumu uzņēmumam "Google" noslēgt komerclīgumus ar katru ziņu izdevēju, kas pēc "Google" domām nav pieņemami.

"Google Australia" rīkotājdirektore Melānija Silva sacīja: "Ja šī likumprojekta versija kļūs par likumu, mums nebūs citas izvēles kā pārtraukt "Google" darbību un pieejamību Austrālijā."

Austrālijas premjerministrs Skots Morisons uzņēmumam "Google" sacīja: "Mēs nereaģējam uz draudiem."

Likuma projekts, kas pērn tika iesniegts parlamentā, ir ar mērķi piespiest "Google" un "Facebook" maksāt Austrālijas mediju organizācijām par to ziņu satura rādīšanu, vai maksāt soda naudu miljoniem dolāru apmērā. Šis ir viens no pasaulē agresīvākajiem mēģinājumiem iegrožot abu ASV digitālo milžu varu. 

Kādas ir alternatīvas?

"Google" Austrālijā pieder aptuveni 90-95% no meklētājprogrammu tirgus daļas, līdzīgi kā citās pasaules valstīs.  

Bet pastāv arī citas meklēšanas iespējas, piemēram, "Microsoft Bing" un "Yahoo", bet arī tādas iespējas, kā "DuckDuckGo".

Vai "Google" iziešana no Austrālijas tirgus ietekmēs cilvēkus?

2018. gadā žurnāla Wired žurnālists trīs mēnešus izmantoja tikai Bing un secināja, ka tas gandrīz visu laiku darbojās lieliski.

Pašlaik nav skaidrs, vai "Google" iziešana no Austrālijas tirgus ietekmēs citas lietotnes. Alternatīvas "Google" pastāv, taču tās ir maz izmantotas, un daudzi patērētāji uzskata, ka "Google" lietotnes ir būtiskas.

Vai tas varētu radīt globālu precedentu?

Austrālijas senators Rekss Patriks "Google" sacīja: "Tas notiks visā pasaulē. Vai jūs gatavojaties izstāties no katras valsts tirgus?"

Taču "Google" un citi ietekmētie uzņēmumi, piemēram, Facebook, atrodas ASV.

Iepriekšējā ASV valdības administrācija mudināja Austrāliju "nesteigties" ar jauno likumu, brīdinot, ka tam var būt "ilgstošas negatīvas sekas".

Lai gan šis varētu būt precedents, vietējo likumu dēļ "Google" iepriekš jau ir pametis sadarbības valsti.

Arī Eiropas Savienības strīdīgais likums par autortiesībām nosaka, ka meklētājprogrammām būs jāmaksā ziņu izdevējiem par saitēm.

Francijā ziņu izdevēji šonedēļ vienojās ar "Google" par darījumu, kas nosaka, kā šis likums darbotos Francijā.

Cik daudz naudas "Google" iegūst no Austrālijas lietotājiem?

"Google Australia" 2019. gadā guva ieņēmumus 4,8 miljardu ASV dolāru apmērā. Lielāko daļu no tiem veidoja ieņēmumi no reklāmām – 4,3 miljardu ASV dolāru. Taču "Google Australia" gada peļņa bija 134 miljoni ASV dolāru.

Salīdzinot ar Ķīnu, Austrālija ir daudz mazāks tirgus.

Cik daudz Austrālija vēlas, lai "Google" maksā?

Nav prezīci noteikts, par cik daudz naudas ir runa. Ierosinātais likums ietver sarunas un arbitrāžu, atstājot jautājumu atklātu – ja "Google" nevarēs vienoties ar Austrālijas ziņu izplatītājiem, tiesnesis izlemtu, kas ir "taisnīgi".

Bet Austrālijas valdība ir paziņojusi, ka vēlas "taisnīgus" maksājumus ziņu izdevējiem, kuriem pēdējo 15 gadu laikā drukas reklāmas ieņēmumi ir samazinājušies par trīs ceturtdaļām.

Turpretī digitālā reklāma lielākajās platformās, piemēram, "Google" un "Facebook" vienlaikus ir dramatiski pieaugusi.

Kā ziņots iepriekš Austrālija sākumā ierosināja brīvprātīgu rīcības kodeksu šāda likuma vietā, bet pastiprināja savu nostāju, kad bija izlēmusi, ka "nevienlīdzīga pozīcija" starp tradicionālajiem mediju uzņēmumiem un digitālajiem milžiem neļautu noslēgt godīgas vienošanās. 

Austrālijas nostāja mainījās pēc šajā valstī veikta pētījuma, kurā konstatēts, ka no katriem 100 dolāriem, kas tiek iztērēti par interneta reklāmām, "Google" iegūst 53 dolārus, bet "Facebook" - 28 dolārus.