Eiropas Padomes grupa pret korupciju jeb GRECO apvieno 50 valstis Eiropas Savienībā un ārpus tās. Tā regulāri novērtē valstu paveikto korupcijas novēršanā, norāda uz vēl darāmo. 2012. gadā GRECO pētīja Latvijas parlamentu un tiesu sistēmu.
Ieteica atcelt tiesnešu, prokuroru un deputātu imunitāti administratīvo pārkāpumu lietās. To Latvija ir izdarījusi. Taču astoņu gadu laikā aizvien nav novērsti korupcijas riski Saeimas deputātu darbā.
"Mēs joprojām redzam ļoti vāju progresu attiecībā uz parlamenta deputātiem, par to, protams, ļoti žēl," norādīja GRECO izpildsekretāra vietnieks Bjorns Jansons.
Jaunākajā ziņojumā konstatētas trīs problēmas: nav caurredzama lobēšana, nav deputātu ētikas kodeksa un nav sankciju par tā neievērošanu. Galvenais ieteikumu mērķis - lai informācija par to, ar kādu interešu pārstāvjiem deputāti konsultējas, iesniedzot priekšlikumus, būtu publiska.
"Pirmkārt, ka ievēlētiem cilvēkiem būtu jābūt kādām vadlīnijām un noteikumiem, kā rīkoties ar lobistiem. Otrkārt, mēs lūdzam lielāku atklātību šajā jomā. Lai plašāka sabiedrība, mediji varētu sekot, kas notiek sanāksmēs ar lobijiem," teica Jansons.
Neieviestās rekomendācijas parlamenta darbā
Noteikt kārtību, kā parlamenta deputāti veido attiecības ar lobētājiem un citām trešajām pusēm, kas vēlas ietekmēt likumdošanas procesu.
Pārskatīt un atjaunot Ētikas kodeksu un papildināt to ar praktiskajiem pasākumiem, lai nodrošinātu adekvātas ētikas un korupcijas novēršanas vadlīnijas un atbalstu Saeimas deputātiem.
Turpināt attīstīt un precizēt Saeimas darbības kārtību tā, lai, nodrošinot Ētikas kodeksa ievērošanu, kā arī lai, novēršot interešu konfliktus, šī kārtība darbotos proaktīvi un efektīvi.
Pazīstamākās lobiju organizācijas ir Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, arodbiedrības. Biedri maksā naudu, lai organizācijas pārstāvētu viņu intereses. Viņi ir klāt visur, kur lemj par nodokļiem, banku likumiem, nodarbinātību.
Valdībā un Saeimā lobēšanas normu varianti apspriesti vismaz 12 gadus. Tos virzīja KNAB, bet līdz apstiprināšanai lobēšanas atklātība nenonāca.
"Mēs saskārāmies ar to, ka NVO nevēlējās būt, piemēram, lobētāji, pat tad, ja viņiem par to maksā - vienalga maksā, vai nemaksā - par to interešu pārstāvniecību, piemēram, vai zvērināti advokāti, kuriem ir klienta noslēpumus, bet viņi dodas pie lēmumu pieņēmēja, pārstāvot savu klientu," norādīja KNAB Stratēģijas pārvaldes priekšniece Anna Aļošina.
Iesauku "Mākoņu pastnieks" izpelnījās deputāts Mihails Pietkevičs, kad 2000. gadu vidū uz 3. lasījumu atnesa būtiskus grozījumus azartspēļu likumā. Aizdomas par maksātnespējas administratoru interešu aizstāvību radīja Imanta Parādnieka piedāvātie grozījumi Kredītiestāžu likuma grozījumos pirms trim gadiem.
"Saskaņas" deputāti iesniedza nerezidentu bankām labvēlīgus priekšlikumus, ZZS rūpējās par ātrajiem kredītiem un atkritumu apsaimniekotājiem.
Laimdotas Straujumas valdība uzskatīja, ka atsevišķu Lobēšanas atklātības likumu nevajag, tā vietā jāgroza seši jau esoši likumi un noteikumi. Pirmais bija Saeimas Kārtības rullis, kura izmaiņu darba grupu vadīja Solvita Āboltiņa.