Suecas kanāla blokādes dēļ būtiski pieaugs kravu pārvadājumu cenas

Ever Given

FOTO: EPA

Ņemot vērā Eiropas un ASV patērētāju paradumu maiņu, kā arī Suecas kanāla blokādes sekas, globālajā loģistikas sistēmā ievērojami pieaugušas cenas jūras pārvadājumiem. Agri vai vēlu tas ietekmēs arī preču cenas, vēsta "Postimees".

Juceklis jūras maršrutos, kas savieno Eiropu, ASV un Āziju, turpinās arī pēc Suecas kanāla atbrīvošanas. Kuģu sastrēgumi un aizkavētas piegādes būs vērojamas arī turpmāk.

Bagātākajās pasaules valstīs Covid-19 pandēmijas dēļ ir pieaudzis pieprasījums pēc dažādu preču pārvadāšanas, un jau pirmajā pandēmijas vilnī radās situācija, kad konteinerkuģu kompānijas var atļauties noteikt augstas cenas un tāpat gūt lielu peļņu.

2020. gada ceturtajā ceturksnī jūras pārvadājumu kompānijas nopelnīja vairāk nekā deviņus miljardus dolāru, bet šā gada pirmajā ceturksnī, visticamāk, šis rādītājs būs vismaz divas reizes lielāks, vēsta loģistikas kompānija "Loadstar".

Kravas kuģu kompānija "Cosco Shipping" apstiprināja, ka kravu pārvadājumu bāzes likmes ir augušas par 54%.

Atsevišķas kompānijas un analītiķi neprognozē, ka cenu pieaugums jūras pārvadājumiem samazināsies – visticamāk, kravu pārvadātāji bāzes likmes turpinās celt vismaz tuvākos divus gadus. Tas saistīts ar ostu noslogojumu un koronavīrusa pandēmiju, kas ir ievērojami paaugstinājusi pieprasījumu pēc kravas pārvadājumiem.

Viena no niansēm, kas ietekmē kravas pārvadājumu cenu kāpumu ir tā, ka pasaules jūrās trūkst kravas konteineru. Kuģu kompānijas "Hapag-Lloyd" valdes priekšsēdētājs uzsvēra, ka tuvāko mēnešu laikā konteineru pieejamība neuzlabosies, bet situācija varētu normalizēties vien tuvāk gada beigām.

Analītiķi gan brīdina, ka pārvadātāji var būt ļoti tendēti gūt lielāku peļņu un turpināt kāpināt pārvadājumu cenas un būvēt vēl lielākus kravas kuģus. Tas savukārt tuvākajos gados var izraisīt situāciju, kad piedāvājums pārmērīgi pārsniegs pieprasījumu, tādējādi – radot jaunu krīzi kuģu pārvadājumos.