Priekšrocība favorītiem vai saldais ēdiens faniem - kā vērtēt jaunāko F-1 eksperimentu?

Makss Verstapens un Luiss Hamiltons Foto: Reuters/ScanPix
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Pirmās formulas (F-1) vadība ir izziņojusi, ka jau šosezon trīs sacīkstēs tiks izmēģināts jauns kvalifikācijas brauciena formāts. Kā šāds eksperiments ir vērtējams?

Pirmdien F-1 pārstāvji izziņoja, ka šosezon trīs sacīkstēs tiks izmēģināta jaunā "sprinta" kvalifikācijas pieeja. Tā paredz, ka kvalifikācija tiks sadalīta divos braucienos.

Vispirms piloti piektdien pēc pirmās treniņu sesijas aizvadīs pirmo kvalifikācijas braucienu pēc ierastajiem noteikumiem - kvalifikācija tiek sadalīta trīs kārtās. Vispirms 18 minūšu laikā savu starta pozīciju noskaidro pieci lēnākie piloti un trasē vairs neatgriežas. Tad seko 15 minūšu sesija, kurā atkal tiek "atsijāti" pieci lēnākie piloti. Visbeidzot, noslēdzošajā sesijā vietu sadalījumu noskaidro 10 ātrākie vīri.

Tomēr piektdienas kvalifikācijas braucienā tiks noskaidrots nevis paša "Grand Prix" starta izvietojums, bet gan sestdienas "sprinta" kvalifikācijas brauciena starta secība.

Savukārt "sprinta" kvalifikācijas brauciens būs 100 kilometrus (aptuveni 20 apļus) gara reāla sacīkste ar kopīgu startu. Šā brauciena galarezultāti tad arī noteiks svētdienas "Grand Prix" starta secību.

Ērtāks formāts favorītiem?

Jā un nē. Iepriekšējais formāts paredzēja, ka starta pozīciju varēja noteikt viens lielisks aplis. Piemērs tālu nav jāmeklē - aizvadītajā nedēļas nogalē "Red Bull" pilots Serhio Peress kvalifikācijas gaitā nebūt nebija starp favorītiem, tomēr pašā brauciena izskaņā viņam izdevās veikt lielisku apli, kas vainagojās otrajā starta pozīcijā.

Tagad šādu, negribētos teikt veiksmīgu, drīzāk - nedaudz pārsteidzošu rezultātu kvalifikācijā nāksies aizstāvēt sestdienas "sprinta" braucienā. Protams, Peress pārstāv "Red Bull", kas ir viena no šīs sezonas favorītēm, bet meksikāņa piemēru minēju vairāk, lai ieskicētu, ka esošajā formātā tik tiešām pietiek ar vienu labu apli.

Līdz ar to, jā, var apgalvot, ka pilotiem ātrākajās mašīnās būs vēl viena iespēja "nokost" braucējus, kas, iespējams, ir uzrādījuši labāku laiku nekā gaidīts, tādējādi svētdienā tiekot pie augstākas starta pozīcijas.

Bet šis ir koks ar diviem galiem. Neaizmirsīsim, ka arī "sprinta" sacīkstes, lai gan īsākas, tomēr ir sacīkstes ar kopēju startu. Sacīkstes ar pirmo līkumu, kur pārsvarā notiek dažādi "brīnumi".

Iedomāsimies situāciju, kurā pēc pirmā "sprinta" sacīkstes līkuma savu ceļu uz barjerām atrod gan Makss Verstapens, gan Luiss Hamiltons. Tajā brīdī Toto Vulfs salauž kārtējo galdu, Kristians Horners ar viltīgu smaidiņu cenšas noslēpt iekšējās sāpes, bet Hamiltons ar Verstapenu svētdienas "Grand Prix" sāk no 19. un 20. pozīcijas.

Luiss Hamiltons un Makss Verstapens
Luiss Hamiltons un Makss Verstapens Foto: EPA/Scanpix

Īsāk sakot - sacīkšu formātā var notikt viss. Un šādā scenārijā ieguvēji būtu gan piloti, kuri pārsvarā nestartē pirmajās rindās, gan fani. Nenoliegsim, ka ir daudz interesantāk pavērot, kā vadošie piloti ar "zobiem un nagiem" izcīna čempionāta ieskaites punktus, nevis visu "Grand Prix" nobrauc pa priekšu, neviena netraucēti.

Arī fakts, ka par "sprinta" sacīksti pienākas ieskaites punkti (trīs punkti par pirmo vietu, divi par otro un viens punkts par trešo vietu), piedod nelielu asumiņu šim braucienam. Jo, piemēram, šosezon, ļoti iespējams, cīņa par titulu būs "punkts punktā", un nevar izslēgt, ka izšķiroši var būt arī šie divi vai trīs punktiņi.

Arī šeit jāsaka bravo F-1 vadībai. Ja "sprinta" sacīkstes uzvarētājam tiktu piešķirti, piemēram, 10 punkti un nākamajiem diviem pilotiem attiecīgi seši un četri punkti, tas tik tiešām vadošajām komandām radītu papildu pārsvaru kopvērtējumā. Bet gribētos teikt, ka esošais punktu sadalījums par "sprinta" braucienu ir perfekts.

Riepu izvēle

Jaunie kvalifikācijas noteikumi paredz, ka komandas piektdienas kvalifikācijas braucienā varēs izmantot tikai un vienīgi mīkstās riepas. Šosezon komandām uz katru nedēļas nogali ir atvēlēti astoņi komplekti ar mīkstajām riepām, trīs komplekti ar vidēji cietajām riepām, kā arī divi komplekti ar cietajām riepām.

Jaunajā formātā nedēļas nogalei atvēlētais komplektu skaits ir samazināts no 13 uz 12. Līdz ar to, ņemot vērā, ka piektdienas kvalifikācijā drīkstēs braukt tikai ar mīkstajām riepām, komandām būs divreiz jāpadomā, vai arī sestdienā savus pilotus laist trasē ar mīkstākajām riepām, jo tad to var aptrūkties svētdienas sacīkstei.

Foto: AFP / Scanpix

Iepriekš viena no kvalifikācijas galvenajām intrigām bija riepu izvēle otrajai kvalifikācijas sesijai - desmit ātrākie piloti svētdienas sacīksti sāka ar tāda cietuma riepām, ar kādām viņi sasniedza savu labāko laiku otrajā kvalifikācijas sesijā. Jaunajā kvalifikācijas formātā komandas svētdienas sacīksti varēs sākt ar jebkāda cietuma riepām, kuras tām vēl ir pieejamas.

Domājams, ka arī jaunajā formātā faniem būs iespēja pasekot līdzi dažādām komandu stratēģijām riepu izvēlē gan "sprinta", gan arī īstajai sacīkstei.

Ir arī, kur "piesieties"

Protams, nevienam nav noslēpums, ka tieši sacīkstes (varbūt ne Monako un vēl dažās trasēs) ir F-1 nedēļas nogales interesantākā un notikumiem bagātākā sastāvdaļa. Un tieši tāpēc faniem būtu jāpriecājas, ka būs iespēja vērot vairāk sacīkšu, kur piloti brauc rats ratā, nevis uzstāda ātrākos apaļa laikus, startējot pamīšus.

Šeit gan ir jāuzdod jautājums - cik agresīvi piloti būs sestdienas "sprinta" braucienā? Vai favorīti gribēs iet "uz pilnu banku", apzinoties, ka kļūda var rezultēties starta pozīcijā ar skatu uz "Haas" aizmugurējo antispārnu?

Ņemot vērā, ka atlīdzība punktu izteiksmē par sestdienas "sprinta" braucienu ir minimāla, grūti iedomāties, ka piloti būs gatavi riskēt tā, kā viņi to darītu īstajā sacīkstē. Tāpēc nevar izslēgt iespēju, ka šie "sprinta" braucieni bieži vien arī nebūs tik notikumiem bagāti, kā gribētos cerēt.

Pat ja piloti sestdienā necentīsies uz visiem 100% un neriskēs, allaž pastāv iespēja, ka komandas pārsteidz kādi negaidīti apstākļi. Piemēram, brauciena gaitā sāk līt vai arī kādas formulas dzinējs nomirst absolūti nepiemērotākajā trases daļā.

Tomēr, ja apsveram visus plusus un mīnusus, šo F-1 eksperimentu pavisam noteikti var vērtēt pozitīvi. Galu galā - pirmās formulas faniem šajā formāta būs iespējams vienas nedēļas nogales ietvaros pasaules labākos pilotus vērot nevis divas, bet trīs reizes. Domājams, ka tas radīs arī papildu drāmu un notikumus, kas neapšaubāmi sacīkstes padarīs tikai interesantākas.

Seko mums arī Instagram un TikTok – uzzini visu pirmais!  

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu