Latvijas influenceres – Katrīne Sauliete un Adriana Miglāne šonedēļ kļuvušas par Latvijas aktuālākajām personām. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) izplatījis publisku paziņojumu, ka abas sievietes tiek sodītas ar naudas sodu par pārkāpumiem savos "Instagram" profilos, kur publicēto informāciju neesot noformējušas kā reklāmas paziņojumus. Sarunā ar "Apollo.lv Sauliete un Miglāne atklāj savas darbības gaitu "Instagram" vietnē, kā arī pastāsta, kādus komentārus saņēmušas no Latvijas iedzīvotājiem.

Katrīna Sauliete: Cilvēks ar vājākiem nerviem varētu arī aiziet pakārties

"Atverot Latvijas ziņu portālus, mani izbrīnīja fakts, ka ir piespriests naudas sods, man pašai nezinot. Aizrakstīju viņiem - Patērētāju tiesību aizsardzības centram vēstuli - iesniegumu, ko noformēju ar lielām izsaukuma zīmēm, kur vaicāju, kāpēc šāda informācija ir izskanējusi publiski un es pati to uzzinu tikai no medijiem.

24. maijā man pastkastē atnāca lapiņa, ka "Latvijas Pastā" man ir jāizņem vēstule. Aizejot uz pastu, noskaidroju, ka šo vēstuli saņemšu tikai 26. maijā. Savukārt 25. maija rītā atveru ziņu portālus, kur rakstīts, ka esmu sodīta. Taču man pašai ir jāsaņem vēstule par šo situāciju tikai 26. maijā. Kad portālos parādījās šī informācija, man sāka pienākt vēstules, kurās rakstīts, "kāda daune es esmu", kā es apkrāpju valsti. Vai šī iestāde, izplatot šo informāciju publiski, nepadomāja, ka ir uzkurinājusi naidu cilvēkos, ka viņi raksta mums abām ar Adrianu tik negatīvas vēstules.

Ziniet, ja man būt vāji nervi, kas tik viss nevarēja notikt?

17

Ja nebūtu tik stipra, es taču varētu arī aiziet pakārties par šo situāciju, kas ir vairāk kā necienīga. Vienkārši pamostoties, es saņemu vēstules, kurās esmu nosaukta par krāpnieci.

Vēl arī mani fascinēja šajā izrakstā norādītais, ka šis naudas sods – 1000 eiro apmērā, mani motivēs tik negodīgi nerīkoties. Man šobrīd ir tāda motivācijas deva iedota.

Esmu tā motivēta, jo esmu tik nenormāli apkrāpusi valsti. Taču par katru šo sadarbību ir samaksāti nodokļi, ko apmaksā darba devējs, tādēļ mēs nu nekādi nevaram apkrāpt valsti," sašutumu par šo situāciju sarunā ar "Apollo.lv" neslēpj Katrīne Sauliete.

Runājot par šo publiski izskanējušo informāciju, ka PTAC ir saskatījis pārkāpumus Katrīnes "Instagram" profilā, viņa teic:

"Publiski izplatīt par mums sabiedrībā šo informāciju, it kā mēs ar Adrianu būtu lielākās noziedznieces, jo neesam pielikušas klāt tēmturi. Un uztaisīt burbuli, šo visu uzlaižot gaisā.

PTAC iet pretrunā ar sevi, jo viņi man raksta, ka es neesot ar viņiem vispār sadarbojusies un ka pēc viņu saņemtā aizrādījuma esmu izlabojusi tēmturus. Tad kā īsti ir, es sadarbojos, vai nesadarbojos ar viņiem, ja reiz novērsu norādītās kļūdas. Taču te man ir jāuzsver, ka viņu norādītās kļūdas nav reklāma, jo es pati esmu to pirkusi par savu naudu, vai arī vēl viens gadījums, kad brālēna sievas mazajai māsai palīdzēju dabūt klāt "Instagram" sekotājus, tad vēl gadījums, kad ar draudzeni apmainījāmies ar sekotājiem.

Tāpat arī mana Krievijā bāzētās kompānijas "NL international" produkcijas izplatīšana. Tā produkcija, kas izlikta manā "Instagram" profilā ir manis pašas pirkta, jo kompānija mums nemaksā un nedāvina produktus. Te ir ieguldīta mana nauda. Ir konkrēts mārketinga plāns, par ko es saņemu algu un par to arī maksāju nodokļus."

Sauliete sarunā ar "Apollo.lv" teic, ka šis gadījums viņu neapstādinās: "Tagad vēl vairāk man sāk nākt sadarbības piedāvājumi. Galvenais tagad ir visur salikt tēmturus.

Pat pie bildēm, kur nevajag likt, esmu salikusi tēmturus, ka nav apmaksāta reklāma, pati nopirku. Un vēl bija no PTAC puses smieklīgs teksts, ka man zinātniski ir jāpierāda, ka tā ir taisnība, ko es runāju par savām "NL" pudelēm. Es atspoguļoju to, ko ražotājs ir uzrakstījis uz iepakojuma, jo ražotājs to jau ir pierādījis."

Viņu ļoti sāpinājis arī fakts, ka nevar vērsties kādā valsts iestādē ar iesniegumu par šo sodāmību, kurai viņa nepiekrīt: "Ir jābūt vismaz desmit dienām, kuru laikā es varētu apelēt, ka neesmu neko pārkāpusi. Nav šādas iespējas.

Es varu tikai un vienīgi vērsties tiesā. Man pašai vēl jāapmaksā tiesu izdevumi un jāalgo jurists. Un saprotot, ka eju pret valsts iestādi, es tāpat nevinnēšu. Jēga kāda?

17

Es patiešām katru mēnesi 300 līdz 500 eiro atdodu labdarībai - vai nu pašas rīkojam labdarības akciju, vai piedalos citās labdarības izsolēs. Esmu gatava šo naudu labāk atdod labdarībai nekā iestādei, jo esmu izlabojusi savas kļūdas, esmu sadarbojusies, tad kāpēc tāds sods?"

Adriana Miglāne: Man sāp sirds, jo esmu godīga

Dziedātāja un influencere Adriana Miglāne sarunā ar "Apollo.lv" teic, ka visvairāk viņu sāpinaot fakts, ka cilvēki par šo situāciju raksta viņai ļoti negatīvas vēstules, kurās ir tik naidpilni teksti.

Viņai PTAC noteicis sodu 1500 eiro apmērā par "Instagram" profilā konstatētiem pārkāpumiem. Taču savu "Instagram" profilu Miglāne veidojot pēc vislabākās sirdsapziņas un godprātīgi: "Kļūdīties taču ir cilvēcīgi. Pārkāpumu viņi saskatīja par sadarbību ar "NordBaby" bērnu preču veikalu, kur bērniņam iedeva krekliņu un vēl par vienu sadarbību, kur man uzdāvināja kasti ar produktiem. Es jau tā visu skrupulozi ievēroju. Turklāt arī no sadarbības partneriem ir stingri noteikts, kam ir jābūt. Teikšu kā ir, esmu ļoti apbēdināta par šo situāciju. Man sāp sirds, jo esmu tik godīga. Jau tā katru ceturksni maksāju nepieciešamos nodokļus no autoratlīdzības un gala rezultātā mani tāpat soda. Dziedāt šobrīd es nevaru, neko darīt nevaru un mani vēl par to soda.

Es pat nezināju, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs tā var publiskot mūsu datus. Sazinoties ar savu juristu, noskaidroju, ka valsts iestādes tā drīkst rīkoties un it īpaši gadījumos, kad tas skar sabiedrībā zināmus cilvēkus.

17

Jā, iepriekš nebiju saskārusies ar šādu situāciju. Šis viss mainīs manu sadarbību ar uzņēmumiem, jo es jau tā piekrītu tik maz sadarbībām, bet tagad, šķiet, ka piekritīšu vēl mazāk. Jo savu pamatprofesiju - dziedāšanu es ne pret ko nemainīšu. "Instagram" es darbojos no sirds un neko nemēģinu iegūt, bet gan cēlu savu sekotāju skaitu un ieguvu domubiedrus. Es varu godīgi pateikt, atšķirībā no citiem influenceriem, es ar "Instagram" ļoti maz pelnu. Esmu ļoti pieticīga naudas ziņā.

Manā "Instragram" profilā ir atspoguļots mans dzīvesstils, kā es audzinu savu bērniņu, kā mums klājas, kā es jūtos kā sieviete un māmiņa. Un man ir ļoti daudz domubiedru. Ir forši, ka ir tāds "Instagram", kur mēs, māmiņas, varam padalīties ar savu pieredzi bēniņu audzināšanā."

Kas zināms līdz šim?

Portāls "Apollo" jau vēstīja, ka PTAC par konstatētajiem pārkāpumiem divām influencerēm Latvijā - Katrīnei Saulietei un Adrianai Miglānei - piemērojis sodu.

Saulietei piemērots sods 1000 eiro apmērā, bet Miglānei - 1500 eiro apmērā, kā arī abām sievietēm uzlikts tiesiskais pienākums izbeigt lēmumā konstatēto negodīgo komercpraksi. Kopumā 2500 eiro apmērā.

PTAC projektā "Influenceru mārketinga uzraudzība sociālajos tīklos" veica Saulietes un Miglānes "Instagram" profilos īstenoto komercprakšu izvērtēšanu un konstatēja, ka profilos publicēta informācija, kura uzskatāma par patērētājiem adresētu reklāmu, bet influenceres nav patērētājus pienācīgi informējušas par reklāmas paziņojumu komerciālo nolūku.

Patērētāju tiesību uzraugi saņēma apstiprinājumu no uzņēmumiem, kuru produktus Sauliete un Miglāne ir publicējusi "Instagram" reklāmas nolūkos, ka ar viņām slēgta vienošanās par reklāmas aktivitātēm, un influenceres par to ir saņēmušas atlīdzību un vai dāvanas. Tādējādi PTAC konstatēja, ka Sauliete un Miglāne īsteno maldinošu komercpraksi, jo, veidojot "Instagram" saturu, noklusējušas, ka publicētā informācija ir komerciāla rakstura. Proti - reklāma, sniegta par atlīdzību, dāvanām vai citiem materiāliem labumiem vai ieguvumiem.

Pēc PTAC vēstītā, ne Sauliete, ne Miglāne īstenotajā komercpraksē vispār nav izmantojušas vai nav izmantojušas atbilstošas norādes vai tēmturus, kas skaidri, uzskatāmi un nepārprotami patērētājiem sniegtu informāciju par tās apmaksātu saturu.

PTAC saziņā gan ar Saulieti, gan Miglāni vairākkārt vērsa uzmanību, ka tādu norāžu vai tēmturu izmantošana, kā #sadarbība un ražotāju, tirgotāju, produktu vai dažādu tirdzniecības veicināšanas pasākumu nosaukumu izmantošana bez papildu norādēm pati par sevi nav pietiekoša, lai patērētājiem nodrošinātu nepārprotamu un atbilstoši sniegtu informāciju par konkrētā reklāmas paziņojuma komerciālo raksturu.

Abas sievietes tika aicinātas reklāmas paziņojumā vai tā publicēšanas laukā uzskatāmi redzamā veidā un vietā iekļaut tekstu vai tēmturi, kurš skaidri un nepārprotami norāda uz reklāmu, piemēram, #reklāma, #apmaksāts_saturs, #sponsorētssaturs vai iespēju robežās izmantojot sociālās saziņas platformas piedāvātās iespējas, piemēram, "Instagram" platformas nodrošināto "Paid partnership" norādi.

Atkārtotu pārbaužu laikā, PTAC konstatēja, ka Sauliete tēmturi #reklāma ir pievienojusi tikai daļai "Instagram" publicēto reklāmu un tikai pēc tam, kad PTAC ir veicis saziņu ar uzņēmumiem un informējis par reklāmas devēja atbildību un pienākumu sekot līdzi satura veidotāju rīcībai, nepieļaujot un savlaicīgi novēršot patērētāju tiesību pārkāpumus. Vienlaikus PTAC konstatēja, ka pie pārējiem komerciāla rakstura attēliem Sauliete skaidri, uzskatāmi un savlaicīgi nav sniegusi atbilstošas norādes, ka konkrētā publicētā informācija ir reklāma, tādējādi turpinot negodīgas komercprakses īstenošanu.

Savukārt Miglāne PTAC aizrādījumus nebija ņēmusi vērā, bet turpināja negodīgas komercprakses īstenošanu, pienācīgi nebrīdinot par reklāmas paziņojumu komerciālo raksturu.

Tāpat PTAC konstatēja, ka Miglāne, "Instagram" reklamējot uztura bagātinātājus, nav ievērojusi uztura bagātinātāju reklāmas prasības, kas paredz, ka reklāmā jāietver norādes "Uztura bagātinātājs" un "Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu".

PTAC secināja, ka Miglāne īsteno maldinošu un profesionālajai rūpībai neatbilstošu komercpraksi, noklusējot informāciju, ka reklamētais produkts, piemēram, "Pregnacare", ir uztura bagātinātājs un vienlaikus produkta aprakstā nesniedzot norādi "Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu".

Miglānes rīcība PTAC ieskatā ir vērtējama kā profesionālajai rūpībai neatbilstoša un pastiprina attiecīgās reklāmas negatīvo ietekmi, patērētājiem pieņemot uz Miglānes sniegtās, informācijas pamata balstītu lēmumu par rīcību saistībā ar darījumu.

Abas influenceres, pēc PTAC vairākkārtējiem aicinājumiem veikt labprātīgas darbības, nav veikušas visus nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu tās īstenotās komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām. Vienlaikus ne Sauliete, ne Miglāne administratīvajā procesā ar iestādi nav sadarbojušās.

Tādēļ PTAC lēma Saulietei un Miglānei aizliegt negodīgu komercpraksi, kurā tiek noklusēts, ka viņu īstenotajā komercpraksē sniegtā informācija, kas ir apmaksāta vai citādi materiāli atlīdzināta un sniegta komerciālos nolūkos, ir komerciāla satura informācija.

Tāpat PTAC lēma uzlikt pienākumu nodrošināt skaidras, uzskatāmas un nepārprotamas norādes par sniegtās informācijas komerciālo raksturu, tostarp "Instagram", kā arī piemēroja soda naudu 1000 eiro apmērā Saulietei, bet 1500 eiro apmērā - Miglānei.

Vienlaikus Miglānei aizliegts īstenot negodīgu komercpraksi, izplatot reklāmu saturu par uztura bagātinātājiem, neievērojot Ministru kabineta noteikumos par prasībām uztura bagātinātajiem noteikto.