Krievijas televīzijas kanālā RTVI Latvijas ziņu veidošanā iesaistīti agrākie Saskaņas un Ušakova atbalstītāji

Bijušais Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs piedalās Rīgas domes ārkārtas sēdē, kurā plānots ievēlēt Rīgas domes priekšsēdētāju.

FOTO: Zane Bitere/LETA

Cīņā par krieviski runājošo auditoriju iesaistījies pirms gada dibināts uzņēmums. Tas sola gatavot televīzijas ziņu programmas un sniegt analītisku izvērtējumu valstī notiekošajam. Par vienu no ekrāna sejām kļuvusi savulaik Nila Ušakova un Saskaņas vadītās Rīgas domes aktīva reklamētāja. Pētnieciskās žurnālistikas projekts ReBaltica viņu iekļāva sarakstā ar tā saucamajiem Nila jauniešiem, kuri it kā brīvprātīgi slavināja Rīgas domes un tās vadības labos darbus, vēsta raidījums "Nekā Personīga".

"Latvijas Ziņas" un "Labāk zināt. Latvija". Tie ir divi raidījumi, ko nu jau gandrīz mēnesi Latvijas teritorijā iespējams redzēt Krievijas televīzijas kanālā RTVI. Izveidots arī ziņu portāls "Latvijas ziņas".

Īpašnieks šim projektam ir pirms gada dibināts uzņēmums "Global Entertainment". Tā padomes loceklis Andžejs Pjateckis zināms kā dažādu interneta projektu attīstītājs. Uzņēmēja firmas retranslē arī vairākus Krievijas televīzijas kanālus.

Tajā skaitā TNT. Pjateckis "Nekā personīga" skaidro, ka pēc Pirmā Baltijas kanāla krievu ziņu likvidēšanas niša esot tukša, tāpēc nolemts radīt kvalitatīvu produktu krieviski runājošajiem skatītājiem.

Jaunās ziņu pārraides top studijā Rīgas centrā, pagrabstāvā mājai, kur izvietota "Latvijas baptistu draudžu savienība". Te strādā vairāki agrākie Pirmā Baltijas kanāla darbinieki.

2

Par raidījumu vadītājiem atlasīti Jurijs Nikolajevs un Anna Vasiļjeva. Vasiļjevai šī nav pirmā pieredze strādājot "kadrā".

Šie ir video, kas tapuši pirms vairākiem gadiem, kad Rīgu vadīja Nils Ušakovs. Sociālajos tīklos un portālos bija skatāmi raidījumi "Kak to Tak" un "Riga Online", kuros Anna Vasiļjeva stāstīja, cik labus darbus paveikusi pilsētas dome un cik sakopta Rīga ir Saskaņas vadībā kļuvusi.

Ušakovs un citi partijas biedri aktīvi izplatīja video savos soctīklos. Un apgalvoja, ka šie aktīvie jaunieši tos gatavojot paši uz savu galvu.

Anna Vasiļjeva savulaik darbojusies saskaņiešu Ušakova, Vadima Barraņika, Svetlanas Savickas dibinātajā jauniešu organizācijā YOUNG.LV. Tajā gatavoja sabiedriski aktīvus partijas atbalstītājus, kuri prastu izmantot jaunākās tehnoloģijas, soctīklus. Apgūtu žurnalistiku.

Kā vēlāk atklāja pētnieciskās žurnālistikas projekts ReBaltica - YOUNG.LV jaunieši izmantoti partijas slēptā popularizēšanā.

2

Un par Rīgas valdošo partiju un politiķu slavinātāju pētnieki nosauca arī Vasiļjevu.

RTVI ēterā redzamo jauno Latvijas ziņu raidījumu redaktors ir Alekss Aļohins. Savulaik viņš bija redaktors laikrakstam "Pastnieks". Pirms 9 gadiem Nekā personīga stāstīja kā kāds Krievijas pilsonis Dmitrijs Glotovs Latvijā mērķtiecīgi nodibinājis uzņēmumu. Viņš esot pamanījis, ka Rīgai nav pašai savas avīzes, un nolēmis šo nišu iekarot.

Izdevumus par laikraksta radīšanu un iespiešanu pilnībā sedza uzņēmējs, sakot, ka tās esot investīcijas, lai nostiprinātu savas pozīcijas un sāktu pelnīt vēlāk.

Pirms 11 Saeimas vēlēšanām bezmaksas laikraksts "Pastnieks" ar 200 tūkstošu lielu tirāžu aktīvi stāstīja par Rīgas domes labajiem darbiem. Bet pēc vēlēšanām beidza pastāvēt. "Pastnieka" krievu versijas redaktors Aļohins apgalvo, ka šī esot bijusi kvalitatīva žurnālistika un pārmetumus domes reklamēšanā noraida.

RTVI televīziju, lai tā varētu raidīt Eiropā, reģistrējis Spānijas mediju regulators. Apraidei Latvijas teritorijā izdota atļauja šo kanālu retranslēt viens pret vienu tam, kā tas redzama citās valstīs. Bez Latvijā radīta satura. Tāpēc par jauno mediju projektu ieinteresējusies Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome.

RTVI kanāls līdz šim ticis uzskatīts par liberālu daļēji opozicionāru mediju Kremlim. Bet Krievijas pētniecisko žurnālistu apvienība "Projekt media" atklājuši saites, kas RTVI pēdējos gados aizvien ciešāk saista ar Vladimira Putina studiju biedru un vēlāk ciešu sabiedroto milzīga valsts koncerna ROSTEH (Ростех) vadītāju Sergeju Čemezovu.

Pētnieki atklājuši, ka RTVI redakcijā strādājuši cilvēki no ROSTEH impērijas. To apliecina arī agrākais televīzijas galvenais redaktors Aleksejs Pivovarovs.

2

Viņa laikā RTVI par nedraudzīga satura izplatīšanu aizliedz raidīt Ukrainas mediju regulators.

Un šogad televīzijas kanālā sākusi strādāt žurnāliste, kura vēl pagājušā gada nogalē darbojās Kremļa kontrolētajā Rossija 24 Tina Kandelaki. Viņas vīrs ir valsts koncerna ROSTEH direktors Vasīlijs Brovkovs.

Vieni no pirmajiem šīs žurnālistes interviju viesiem bija Valsts domes deputāts Pjotrs Tolstojs, kurš paziņoja, ka "Krima ir Krievija". Atnāca arī Krievijas ārlietu ministrs.

Tās nav vienīgās izmaiņas, kas pēdējā laikā skārušas RTVI. Tās ģenerālproducenta krēslā iesēdies grupas "Ļeņingrad" solists Sergejs Šnurovs.

Dziedātājs arī ķēries pie Kremlim draudzīgu politiķu intervēšanas - devās uz Krievijas Tālo austrumu pilsētu Habarovsku, kur tika arestēts režīmam nedraudzīgs gubernators, izsaucot plašus iedzīvotāju nemierus. Šnurovs draudzīgi tērzēja ar Putina personīgi iecelto pēcteci gubernatora amatā.

Pirms gada RTVI ģenerālproducentam bija iespēja uzrunāt Valsts prezidentu viņa slavenajā vairāku stundu garajā preses konferencē. Interneta blogeri pēc tam viņu izsmēja, ka Šnurovam pietrūcis drosmes pajautāt Putinam to, ko viņš agrāk esot solījis.