Ēdinātājājiem neskaidrības saistībā ar jaunajiem ierobežojumiem, kas spēkā stāsies otrdien

Ilustratīvs attēls.

FOTO: tabitha turner/Unsplash

Ēdināšanas pakalpojumus viesiem ar digitālo Covid-19 sertifikātu varēs sniegt arī iekštelpās no 15. jūnija, taču epidemioloģiskās drošības prasības ir tik neskaidras un brīžam pretrunīgas, ka izraisījušas uzņēmējos apjukumu. 

Saskaņā ar pagājušajā nedēļā valdībā lemto, no otrdienas sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumus iekštelpās varēs sniegt personām, kas varēs uzrādīt derīgu digitālo Covid-19 sertifikātu, un prasība par derīgu digitālo Covid-19 sertifikātu attieksies arī uz personālu, kas apkalpos klientus iekštelpās.

Ēdināšanas pakalpojumi iekštelpās būs pieejami personām, kuras ir vakcinētas pret Covid-19, pārslimojušas Covid-19, vai kurām ir sadarbspējīgs testēšanas sertifikāts, kas apliecina, ka persona pēdējo 48 stundu laikā ir veikusi Covid-19 testu un tas ir negatīvs, vai sešu stundu laikā veiktais SARS-CoV-2 antigēna tests ir negatīvs, kā arī šīs personas pavadošie bērni vecumā līdz 11 gadiem bez sertifikātiem.

Pie viena galdiņa atrasties līdz četrām pilngadīgām personām no divām mājsaimniecībām, neskaitot bērnus. Pie galdiņa nevarēs atrasties vairāk nekā desmit personu.Tāpat ēdinātājiem iekštelpās būs jānodrošina vismaz divu metru attālums starp pie dažādiem galdiņiem sēdošām personām un jāievēro arī virkne citu nosacījumu. 

Ēdinātājiem daudz neskaidrību par apkalpošanu iekštelpās 

Taču sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzējiem joprojām ir daudz neskaidrību par to, kā apkalpot savus klientus iekštelpās. 

Ēdināšanas pakalpojumu sniedzēja SIA "Baltic Restaurants Latvia" valdes loceklis Guntis Bredovskis aģentūrai LETA stāstīja, ka uzņēmums no citām organizācijām ir saņēmis Ekonomikas ministrijas informāciju par to, ka ēdienu telpās var izsniegt līdzņemšanai visiem un paralēli šajās telpās var arī apkalpot pie galdiņiem personas ar Covid-19 sertifikātu.

"Līdz ar šo

noteikumi, ka pie ieejas jākontrolē, vai apmeklētājiem ir Covid-19 sertifikāts, nav pamatoti, jo telpās jau var ienākt visi, bet kontrolei būtu jānotiek pie ēdamzāles,"

uzsvēra Bredovskis, kurš piebilda, ka vēl ir jāprecizē, vai sertifikātu pārbaude pie ēdamzāles ieejas, neveicot to pie restorāna ieejas, būs kvalificējams kā pārkāpums.

Vienlaikus viņš atzina, ka iespējamība atvērt visas "Baltic Restaurants Latvia" ēdamzāles no otrdienas, 15.jūnija, pielāgojoties visiem noteikumiem un atlasot apkalpojošo personālu ar Covid-19 sertifikātiem, ir ļoti maza. "Lielākā daļa vietu, turpinās strādāt kā līdz šim, ēdienu izsniedzot līdzņemšanai. Kopumā ["Baltic Restaurants Latvia"] ir 21 vieta, bet deviņas vietas Covid 19 radīto apstākļu un noteikumu dēļ savu darbību nevar atsākt," teica Bredovskis.

Arī restorānu "Vairāk saules" līdzīpašnieks Endijs Bērziņš nenoliedza, ka vēl pirmdien uzņēmumam ir pietiekami daudz neskaidrību par to, kā attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos izvirzītās prasības īstenot dzīvē.

"Ir tik daudz dažādu noteikumu, un tā vien liekas, ka nedaudz par daudz tomēr," teica Bērziņš.

Kā piemēru viņš minēja noteikumu, ka personas, kurām ir derīgs vakcinācijas sertifikāts, iekštelpās var uzturēties bez sejas maskām un neievērojot divu metru distanci, savukārt, ja iekštelpās maltīti grib ieturēt persona, kura nav vakcinēta, bet kurai ir derīgs sertifikāts, kas apliecina nesen veiktu Covid-19 analīžu negatīvu rezultātu, prasība par divu metru distanci un maskām ir spēkā arī citām telpā esošajām personām.

"Un ko tad darīt? Teikt - tagad visi pārceļamies un izretojamies, jo viens ir atnācis ar testu? Tīri tehniski varēja nedaudz mazāk sarežģīt," teica Bērziņš.

Viņš atzīmēja, ka ne visos restorānos iespējams nodalīt zonas vakcinētajiem un personām ar derīgu Covid-19 analīžu sertifikātu, turklāt nekur nav skaidri arī noteikts, ko nozīmē šāda nodalīšana, kas, pēc Bērziņa domām, var būt arī interpretējams jautājums, ar kuru nemierā var būt attiecīgo noteikumu pārbaužu veicēji. Lai nerastos šāda veida pārpratumi, "Vairāk saules" restorānu iekštelpās visi galdiņi tiks izvietoti ar nepieciešamo distanci.

Tāpat Bērziņš atzina, ka nav arī skaidrs, piemēram, tas, kādā veidā jāpārliecinās par bērnu līdz 12 gadu vecumam, kuri var ēdināšanas pakalpojumu sniedzējus apmeklēt bez Covid-19 sertifikāta, reālo vecumu.

"Atnāks vakcinēta ģimene, kurai būs bērns 13, 14 gadīgs līdzi, bet vecāki teiks, ka 11. Kā mums reaģēt? Prasīt pasi? Ticēt? Pase šajā vecumā jau nav obligāta," uzsvēra Bērziņš.

Viņš izteica cerību, ka atbildīgās iestādes, kurām jākontrolē prasību ievērošana, ēdināšanas uzņēmumus par šāda veida pārkāpumiem uzreiz bargi nesodīs.

Bērziņš vēlāk papildināja, ka "Vairāk saules" savās ēdināšanas vietās otrdien vēl nesāks klientu apkalpošanu iekštelpas. Tas saistīts ar prasību, ka sabiedriskas ēdināšanas pakalpojumu sniedzēju iekštelpās klientus varēs apkalpot tikai personāls ar Covid-19 sertifikātu.

Savukārt AS "Lido" valdes priekšsēdētāja Rita Auziņa uzsvēra, ka "Lido" ir kārtīgi sekojis līdzi visiem valdības lēmumiem, dinamiski uz tiem arī reaģējot un veicot visus nepieciešamos priekšdarbus, lai izpildītu visus nosacījumus. "Kā tas darbosies realitātē, redzēsim rīt, taču esam gatavi pielāgoties un operatīvi reaģēt un veikt nepieciešamās korekcijas, lai ikviens pie mums justos ērti un labi un, galvenais, droši," teica Auziņa.

Vienlaikus viņa nenoliedza, ka ir nianses, kas šķiet interpretējamas un neskaidras, taču uzņēmums dara visu nepieciešamo, lai nosacījumi tiktu izpildīti pilnībā.

Auziņa atklāja, ka "Lido" darbus iekštelpās plāno organizēt, veicot atbilstošu zonu sadalījumu, kā arī ar personāla palīdzību pārdalot atbildības jomas un novirzot resursus uz šo funkciju veikšanu. "Darbinieki, kuriem pašiem ir derīgi Covid-19 sertifikāti vai pārslimošanas sertifikāti, veiks klientu plūsmas organizēšanu, novirzot klientus atbilstoši nosacījumiem. Mūsu personāls ir tam sagatavots, visi ir informēti un instruēti," skaidroja "Lido" valdes priekšsēdētāja.

Viņa atzīmēja, ka uzņēmums līdzīgi jau reaģēja pērnā gada rudenī, kad uzņēmuma darbinieki pie ieejas bistro un veikalos veica temperatūras mērīšanu un aicināja veikt roku dezinfekciju, atgādināja par obligātu aizsargmasku lietošanu un citas prasības. "Līdz ar to arī mūsu darbinieki ir iemācījušies adaptēties jebkurā situācijā un veikt savus pienākumus ar lielu atbildības sajūtu. Šajos apstākļos ikvienam ir jāmāk pielāgoties esošajai situācijai un to esam šajā krīzes laikā patiesi labi apguvuši," uzsvēra Auziņa.

Tāpat "Lido" plāno sagatavot informatīvus plakātus ar norādēm par to, kam ir ļauta maltītes ieturēšana iekštelpās, bet kuriem pusdienas jābauda terasēs.

"Apzināmies, ka noteikti radīsies kādas neskaidrības un sarežģījumi, kā tas mēdz notikt ar jauninājumu ieviešanu dzīvē, bet aicinām gan mūs pašus, gan mūsu klientus būt saprotošus un kopīgās sarunās nonākt pie vislabākā risinājuma. Katrā gadījuma mēs apņemamies uzreiz reaģēt, ja redzēsim, ka mūsu plūsmas organizācija nestrādā kā vajadzētu un veiksim visus nepieciešamos uzlabojumus, lai pie mums labi justos gan iekštelpās, gan terasēs maltīti baudošie," klāstīja Auziņa.