"PTAC par mums smejas un ņirgājas." Influenceru un PTAC sāga. Sauliete arī gatava tiesāties (25)

Foto: Shutterstock/Instagram/"Apollo.lv" kolāža
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Latvijas influenceres - Katrīne Sauliete un Adriana Miglāne - atsakās maksāt viņām piemērotos naudas sodus par pārkāpumiem sociālajos tīklos, ko konstatējis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). Viņas arī pārsūdzējušās šo spriedumu tiesā. Sarunā ar "Apollo.lv" Katrīne Sauliete pauž sarūgtinājumu par šo situāciju. Viņa nolēmusi tiesāties nevis sevis dēļ, bet to daudzo Latvijas influenceru vārdā, kas arī var reiz nonākt līdzīgā situācijā.

Iepriekš PTAC pārstāve Sanita Gertmane aģentūrai LETA pavēstīja, ka Saulietei piemērots sods 1000 eiro apmērā, bet Miglānei - 1500 eiro apmērā, kā arī abām sievietēm uzlikts tiesiskais pienākums izbeigt lēmumā konstatēto negodīgo komercpraksi.

PTAC projektā "Influenceru mārketinga uzraudzība sociālajos tīklos" veica Saulietes un Miglānes "Instagram" profilos īstenoto komercprakšu izvērtēšanu un konstatēja, ka profilos publicēta informācija, kura uzskatāma par patērētājiem adresētu reklāmu, bet influenceres nav patērētājus pienācīgi informējušas par reklāmas paziņojumu komerciālo nolūku.

Patērētāju tiesību uzraugi saņēma apstiprinājumu no uzņēmumiem, kuru produktus Sauliete un Miglāne ir publicējusi "Instagram" reklāmas nolūkos, ka ar viņām slēgta vienošanās par reklāmas aktivitātēm, un influenceres par to ir saņēmušas atlīdzību un vai dāvanas. Tādējādi PTAC konstatēja, ka Sauliete un Miglāne īsteno maldinošu komercpraksi, jo, veidojot "Instagram" saturu, noklusējušas, ka publicētā informācija ir komerciāla rakstura. Proti - reklāma, sniegta par atlīdzību, dāvanām vai citiem materiāliem labumiem vai ieguvumiem.

Pēc PTAC vēstītā ne Sauliete, ne Miglāne īstenotajā komercpraksē vispār nav izmantojušas vai nav izmantojušas atbilstošas norādes vai tēmturus, kas skaidri, uzskatāmi un nepārprotami patērētājiem sniegtu informāciju par tās apmaksātu saturu.

PTAC saziņā gan ar Saulieti, gan Miglāni vairākkārt vērsa uzmanību, ka tādu norāžu vai tēmturu izmantošana, kā #sadarbība un ražotāju, tirgotāju, produktu vai dažādu tirdzniecības veicināšanas pasākumu nosaukumu izmantošana bez papildu norādēm pati par sevi nav pietiekoša, lai patērētājiem nodrošinātu nepārprotamu un atbilstoši sniegtu informāciju par konkrētā reklāmas paziņojuma komerciālo raksturu.

Abas sievietes tika aicinātas reklāmas paziņojumā vai tā publicēšanas laukā uzskatāmi redzamā veidā un vietā iekļaut tekstu vai tēmturi, kurš skaidri un nepārprotami norāda uz reklāmu, piemēram, #reklāma, #apmaksāts_saturs, #sponsorētssaturs vai iespēju robežās izmantojot sociālās saziņas platformas piedāvātās iespējas, piemēram, "Instagram" platformas nodrošināto "Paid partnership" norādi.

Savukārt Miglāne PTAC aizrādījumus nebija ņēmusi vērā, bet turpināja negodīgas komercprakses īstenošanu, pienācīgi nebrīdinot par reklāmas paziņojumu komerciālo raksturu.

Tāpat PTAC konstatēja, ka Miglāne, "Instagram" reklamējot uztura bagātinātājus, nav ievērojusi uztura bagātinātāju reklāmas prasības, kas paredz, ka reklāmā jāietver norādes "Uztura bagātinātājs" un "Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu".

PTAC secināja, ka Miglāne īsteno maldinošu un profesionālajai rūpībai neatbilstošu komercpraksi, noklusējot informāciju, ka reklamētais produkts, piemēram, "Pregnacare", ir uztura bagātinātājs un vienlaikus produkta aprakstā nesniedzot norādi "Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu".

Miglānes rīcība PTAC ieskatā ir vērtējama kā profesionālajai rūpībai neatbilstoša un pastiprina attiecīgās reklāmas negatīvo ietekmi, patērētājiem pieņemot uz Miglānes sniegtās, informācijas pamata balstītu lēmumu par rīcību saistībā ar darījumu.

Abas influenceres, pēc PTAC vairākkārtējiem aicinājumiem veikt labprātīgas darbības, nav veikušas visus nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu tās īstenotās komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām. Vienlaikus ne Sauliete, ne Miglāne administratīvajā procesā ar iestādi nav sadarbojušās.

Tādēļ PTAC lēma Saulietei un Miglānei aizliegt negodīgu komercpraksi, kurā tiek noklusēts, ka viņu īstenotajā komercpraksē sniegtā informācija, kas ir apmaksāta vai citādi materiāli atlīdzināta un sniegta komerciālos nolūkos, ir komerciāla satura informācija.

Tāpat PTAC lēma uzlikt pienākumu nodrošināt skaidras, uzskatāmas un nepārprotamas norādes par sniegtās informācijas komerciālo raksturu, tostarp "Instagram", kā arī piemēroja soda naudu 1000 eiro apmērā Saulietei, bet 1500 eiro apmērā - Miglānei.

Vienlaikus Miglānei aizliegts īstenot negodīgu komercpraksi, izplatot reklāmu saturu par uztura bagātinātājiem, neievērojot Ministru kabineta noteikumos par prasībām uztura bagātinātajiem noteikto.

Katrīne Sauliete: "Mēs nepadosimies!"

Sarunā ar "Apollo.lv" Katrīne Sauliete teic, ka PTAC, paužot savus komentārus vienā no pašmāju mediju video intervijām, skaidri redzams, kā šie pārstāvji smejas un ņirgājas par abām influencerēm.

"Es netaisos maksāt naudas sodu par to, ko neesmu pārkāpusi. Vēl jo vairāk, jo man uzlika sodu par postiem, kuros ir manis pašas pirktās preces.

Es drīkstu par pašas pirktajām precēm izteikt savu viedokli, tās ieteikt un atzīmēt. Nav nekur likuma, ka es nedrīkstu kaut ko ieteikt, ja es pati esmu šo preci nopirkusi. Tādā gadījumā man nav jāraksta, ka tā ir dāvana, sadarbība vai reklāma.

Un man par to ir ielikts sods, par manis pašas pirktajām precēm!? Un PTAC turpina sniegt intervijas, kurās ņirgājas un smejas par mums. Ļoti nepatīkami, ka valsts iestādē cilvēki uzskata, ka viņi var visu, tikai paļaujoties uz to, ka viņiem tā liekās. Kad viņiem uzrakstīju e-pastu, viņu atbilde sastāvēja no – mēs tā domājam un tas ir mūsu secinājums. Tātad nekādu faktu. Tikai viņu domas. Kā tad viņi var likt sodu, balstoties uz to, ka vienkārši tā liekās," tā Sauliete.

Gan Katrīne, gan Adriana ir vērsušās tiesā pret PTAC, jo neatzīst šo pārkāpumu - uzlikto naudas sodu. "Mēs ne tikai sevis dēļ to daram. Mums ļoti daudzi cilvēki sociālajos tīklos rakstīja, ja mēs padotos, mēs neiestātos par savu tautu. Jo tad jau ikviens, kas izteikt savu viedokli par kādu preci vai lietiņu, saņems naudas sodu. Mums ir ļoti daudz atbalstītāju. Ja mēs abas ar Adrianu padosimies un pateiksim, ok, mums vienalga, tad viņi tālāk ies kā uzvarētāji. Kādā sakarā? Ja nepatiesi uzliek mums sodus. Minimums būs jāgaida pusgads, kad šo lietu izskatīs tiesā. Tagad varbūt saistībā ar Covid -19 viss ieielgs?" sarunā ar "Apollo.lv" savu vedokli pauž Sauliete.

Viņas abas ir apņēmušās nemaksāt PTAC uzlikto naudas sodu, jo uzskata to par nepamatotu. "Mēs neesam vainīgas. Kamēr ir tiesas process, mēs neesam atzītas par vainīgām. Taču šobrīd ir šāds pieņēmums, jo PTAC ir izdomājuši uz savu galvu šādus sodus. Mēs šajā situācija nepārstāvam tikai sevi, bet ļoti daudzus Latvijas influencerus. Mēs pārstāvam visus cilvēkus, kuriem kādreiz tiek atsūtītas dāvaniņas un kuri izsaka viedokli. Mums it kā ir brīva valsts, kurā var izteikt savu viedokli, bet mēs nemaz tā nevaram, jo var sodu uzlikt.

Piemēram, Adriana ar PTAC centās sarunāt mierizlīgumu un piedāvāja, ka viņa varētu kļūt par PTAC reklāmas kampaņu vēstnesi, kurā informētu un izskaidrotu tautai visus šos nosacījumus. Taču viņi izsmēja un paņirgājās, pasakot nē," sašutumu par šo situāciju pauž Sauliete.

Atkārtotu pārbaužu laikā, PTAC konstatēja, ka Sauliete tēmturi #reklāma ir pievienojusi tikai daļai "Instagram" publicēto reklāmu un tikai pēc tam, kad PTAC ir veicis saziņu ar uzņēmumiem un informējis par reklāmas devēja atbildību un pienākumu sekot līdzi satura veidotāju rīcībai, nepieļaujot un savlaicīgi novēršot patērētāju tiesību pārkāpumus. Vienlaikus PTAC konstatēja, ka pie pārējiem komerciāla rakstura attēliem Sauliete skaidri, uzskatāmi un savlaicīgi nav sniegusi atbilstošas norādes, ka konkrētā publicētā informācija ir reklāma, tādējādi turpinot negodīgas komercprakses īstenošanu.

Komentāri (25)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu