"Nestāstīt par reālām mūsu pircēju ģimenēm būtu liekulība." Krievijā skandālu izraisījusi reklāma ar lesbiešu ģimeni

FOTO: Ekrānuzņēmums

Krievijā veselīgas pārtikas veikalu ķēde "VkusVill" nonāk skandālā, sadusmojot gan LGBT tiesību aizstāvjus, gan viņu pretiniekus.

30. jūnijā "VkusVill" mājaslapā tika publicēts kārtējais turpinājums rakstu sērijai "Ģimenes laimes receptes" par uzņēmuma klientiem. Noslēdzoties jūnijam, kad daudzviet pasaulē tiek pievērsta uzmanība LGBT tiesību jautājumiem, reklāmas raksts vēstīja par ģimeni, kas sastāv no četrām sievietēm: psiholoģes un LGBT aktīvistes Jumas, viņas meitām Milas un Alīnas, kā arī Alīnas draudzenes Ksenijas. Viņas dalījās ar saviem iecienītākajiem produktiem.

Materiāls bija atzīmēts kā paredzēts "18+" auditorijai saskaņā ar Krievijas likumu, kas aizliedz homoseksuālisma "propagandu" nepilngadīgajiem. "VkusVill" norādīja, ka "nestāstīt par reālām mūsu pircēju ģimenēm būtu liekulība".

Tas ir pirmais gadījums, kad liels Krievijas uzņēmums atklāti paudis atbalstu LGBT tiesībām, raksta raidorganizācija RFE/RL. Daudzi pircēji izteica pateicību, taču bija arī daudz sašutušo. "VkusVill" norādīja, ka saņemts liels daudzums veikalu ķēdes darbiniekiem adresētu draudu, un arī Jumas ģimenei sociālajos tīklos sāka pienākt daudz naidīgu ziņojumu.

Četras dienas vēlāk "VkusVill" paziņoja, ka "tā bija kļūda". Raksta vietā parādījās paziņojums, ka tas esot "aizskāris daudzu mūsu pircēju, darbinieku, partneru un piegādātāju jūtas".

"Mēs uzskatām šo publikāciju par savu kļūdu, kas radās atsevišķu darbinieku neprofesionalitātes dēļ," teikts uzņēmuma paziņojumā, norādot, ka veikalu ķēdes mērķis esot piedāvāt pircējiem "svaigus un garšīgus produktus", nevis publiski iestāties par kādu politisku vai sociālu jautājumu.

Pēc raksta atsaukšanas saniknoti bija arī LGBT tiesību atbalstītāji. "Nu kas tas ir? Man bija liels lepnums par jūsu uzdrošināšanos, bet tagad ļoti žēl," raksta kāda "Instagram" lietotāja. 

"VkusVill" satura projektu vadītājs Romans Poļakovs atzinis, ka uzņēmuma vadība par materiālu uzzinājusi pēc tā publicēšanas.

"Ir arī tādas ģimenes, tās arī iepērkas mūsu veikalā, tāpēc nolēmām, ka tas atbilst mūsu vērtībām - daudzveidīgumam. Mēs ar prieku to iekļāvām savās publikācijās gan mājaslapā, gan arī sociālajos tīklos," skaidro Poļakovs.

"Un jā, šie ieraksti nebija saskaņoti ar vadību, jo mēs neapspriežam katru publikāciju ar uzņēmuma vadību," viņš piebilda.

2

"VkusVill" ķēde aizsākās ar piena produktu veikaliņiem Maskavā 2009. gadā, bet 2012. gadā tā ieguva savu tagadējo imidžu - kā veikali, kuros var iegādāties veselīgus mazo ražotāju produktus bez konservantiem un garšas pastiprinātājiem.

Krievijas neatkarīgo mediju uzrunātie eksperti galvenokārt kritizējuši "VkusVill" lēmumu atsaukt publikāciju, jo vairums veikala klientu, kurus interesē veselīgi un ētiski iegūti produkti, bija pret to pozitīvi noskaņoti. Rezultātā uzņēmums drīzāk zaudējis daļu lojālo klientu, bet jaunus nav piesaistījis.

"Manā skatījumā šis ir stāsts par ekonomiskiem apsvērumiem - uzņēmums nobijās no pircēju negatīvajiem komentāriem un iespējamajiem zaudējumiem," uzskata vēsturnieks un cilvēktiesību aktīvists Igors Kočetkovs.

2

"Taču uzņēmuma galvenā auditorija ir Maskavas vidusšķira, kas atbalsta Rietumu vērtības. Tāpēc ar atpakaļgaitas ieslēgšanu uzņēmums vienkārši zaudēja savu lojālo pircēju kodolu."