Vai piena-krējuma saldējums ir barojošāks nekā saldētās sulas? Kurš Latvijas veikalos populārs saldējums satur visvairāk tauku, cukura un kaloriju? Kas jāņem vērā, izvēloties saldējumu, un cik bieži to būtu ieteicams lietot uzturā? Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums "Pārtikas revidents" analizē 13 porciju saldējuma sastāvu un uzturvērtību.

Vai, apēdot saldējumu, varēsim atvēsināties?

Eva Kataja skaidro, ka veikalā nopērkams saldējums ir jāuztver kā našķis, un ikdienas uzturā tam būtu jāveido ne vairāk kā 5% no kopējā kaloriju patēriņa.

"Tas ir visu to našķu kopums. Ja dienā uzņemtais enerģijas daudzums ir simts procenti, tad no tiem simts procentiem piecus procentus mēs varam atvēlēt saldumiem, un saldējums var būt tās dienas kārums."

Uztura speciāliste gan piebilst, ka saldējumu nevajadzētu ēst biežāk kā reizi trijās dienās. Un uzkodai, kāda ir saldējums, jāsatur līdz 200 kalorijām: "200 kalorijas - tā varētu būt tā robeža. Attiecīgi, ja mēs ar saldējumu uzņemam 400 vai 500 kalorijas, tad mums vairs īsti negribēsies pēc tam ēst, un mēs būsim nozaguši savam organismam iespēju uzņemt vitamīnus, minerālvielas, antioksidantus, bet tā vietā būsim iedevuši taukus un cukurus."

Turklāt kaloriju uzņemšana arī veicina ķermeņa sasilšanu. Tad, kad mums ir auksti, un mēs paēdam, mums kļūst mazliet siltāk, jo, pārstrādājot uzņemto enerģiju, izdalās siltums, tāpēc ar saldējumu mēs nespēsim atvēsināties: "Saldējums var būt pievilcīgs karstā dienā, jo tas ir auksts, un dzert karstu tēju mums īsti negribēsies. Bet patiesībā karsta tēja - ko tā dara? Arī karstajos klimatos dzīvojošie dzer šo silto tēju, jo tas ir labākais veids, kā izsist sviedrus uz āru, tādā veidā ļaujot organismam atveldzēties," skaidro uztura speciāliste, piebilstot, ka vēl labs veids, lai veldzētos karstās dienās, ir dzert vēsu ūdeni.

Izvēloties saldējumu, jāpievērš uzmanību arī tā tilpumam. Ja saldējumu ēdīsiet vienatnē, labāk tomēr izvēlēties porciju saldējumu, jo tad, visticamāk, mēs tiešām apēdīsim vienu, nevis pusotru, divas vai vairāk šī produkta porciju. Bet vēl rūpīgi jāaplūko produkta sastāvs.

Kataja iesaka priekšroku dot tādam produktam, kurā ir vienkāršas sastāvdaļas: "Kur ir piens, krējums, kur ir cukurs, kur ir zemeņu ievārījums klāt, nevis jau šie te pārstrādātie produkti, kā, piemēram, glikozes vai fruktozes sīrups, hidrogenētas eļļas vai vēl kāds cits samocīts produkts."

Sastāvdaļa, kas patērētājus visbiežāk dara bažīgus, ir augu tauki. Eksperte skaidro, ka augu taukus nebūtu jāuzņem ar saldējumu, bet gan ar riekstiem, sēklām, avokado un kādām pirmā spieduma eļļām.

Taču saldējumam visbiežāk nav pievienotas augstākās kvalitātes augu eļļas: "Tur būs hidrogenētas eļļas, daļēji hidrogenētas eļļas, un no tām gan vajadzētu pēc iespējas izvairīties. Ja es saldējuma sastāvā redzu, ka tur ir daļēji hidrogenēti tauki vai pilnībā hidrogenēti, kas it kā ir drošāki organismam, tie tāpat nav nekādas augstās kvalitātes tauki, un es tādu saldējumu neņemtu," savu viedokli pauž Kataja.

Ilgu laiku Latvijas patērētājus satrauca arī tāds saldējums, kuram pievienots karagināns. Tas ir stabilizētājs. Ražotāji skaidro, ka to ļoti niecīgā daudzumā pievieno saldējumam, lai saglabātu produkta struktūru un konsistenci transportēšanas un uzglabāšanas laikā.

Tāpat patērētājus arī nereti satrauc dažādas produktam pievienotās E-vielas. Uztura speciāliste gan pauž, ka ne visas E-vielas ir vienlīdz kaitīgas. Daudzas var būt dabīgas izcelsmes: "Un, ja nu mums ir bail, un liekas nē - ka tik tur nav kaut kas slikts pievienots, tad mēs varam internetā apskatīties. Jo visām E-vielām ir skaidrojumi - vai tās ir dabīgas izcelsmes vai sintētiskas izcelsmes."

Speciāliste arī mudina izvēlēties tādu produktu, kuram nav pievienotas sintētiskas pārtikas krāsvielas. Tās ir svarīgas pārtikas ražotājam, lai produkts būtu ar nemainīgu krāsu un pievilcīgs patērētājam. Tās gan pieaugušajiem, gan bērniem nav indīgas, bet var radīt nevēlamas blaknes: "Bērniem labāk izvēlēties produktu bez sintētiskajām krāsvielām, jo ir dati, kas rāda, ka bērni to ietekmē paliek tādi kā uzvilktāki, nervozāki un histēriskāki. Nav nepieciešams vēl papildus kaut kā piesārņot savu organismu."

Eksperte atklāj, ka viņas favorīts noteikti būs saldējums, kura pamatā ir augļu biezenis, jo tādam produktam būšot mazāk pievienotais cukurs, un, ēdot šādu saldējumu, viņa uzņems arī šķiedrvielas, vitamīnus un minerālvielas: "Es no šī saldējuma gūšu gan garšas baudījumu, gan arī mans organisms saņems vērtīgu enerģiju, nevis tikai kalorijas."

Saldējumu analīze - kurš satur vairāk kalorijas, cukura un tauku?

Produktu izmērs un svars ir dažāds, tāpēc raidījumā atspoguļotie aprēķini tika veikti vienai konkrētā saldējuma porcijai, jo atšķirībā no saldējumiem, kas ir fasēti kārbās, cilvēki visbiežāk apēd vienu saldējuma porciju, kura apjomu un svaru noteicis ražotājs. Raidījuma komanda iegādājās 13 dažādus Latvijas veikalos populārus piena-krējuma, kā arī saldētās sulas saldējumus un arī šerbetus. Vērtēta tika šo produktu uzturvērtība, proti, cik daudz kaloriju, tauku un cukura tie satur.

Četri no raidījuma izvēlētajiem piena-krējuma saldējumiem pārsniedza uztura speciālistu ieteikto kaloriju daudzumu dažādām uzkodām un našķiem - tās ir līdz 200 kalorijām diennaktī. Un vairāk par ieteicamo satur "Magnum", "Daim", “Karlsons”, kā arī “Pols - klasiskais” saldējums.

Tikmēr vismazāk kaloriju bija "TIO" vaniļas plombīra, "Rūjienas" dzērveņu un "Kāruma" biezpiena vaniļas saldējumā mango glazūrā. Turklāt "Kāruma" biezpiena saldējums satur piecas reizes mazāk kaloriju nekā "Magnum", kas ierindojas šī topa augšgalā.

Pastāv uzskats, ka dažādas saldētās sulas un sorbeti ir, iespējams, diētiskāks produkts nekā piena-krējuma saldējums, tāpēc raidījums aplūkoja arī šāda veida saldējumu. Visvairāk kaloriju, proti 148, bija "TU" saldējuma šerbetā "Zemeņu smūtijs", bet vismazāk - "Twister" ananāsu saldējumā ar zemeņu-citronu augļu saldējumu un citrona-laima garšu. Tas saturēja tikai 69 kalorijas jeb teju četrkārt mazāk nekā kalorijām bagāts piena-krējuma saldējums.

Raidījums arī apskatīja, cik daudz tauku un cukura satur dažādi Latvijas veikalos pieejamie porciju saldējumi. Tauki un cukurs cilvēkam dod labsajūtu un mieru, bet jāņem vērā, ka tā vienlaikus ir arī kombinācija, kas mēdz izraisīt pieradumu pie kāda pārtikas produkta. Turklāt veselības eksperti neiesaka dienā uzņemt vairāk kā 25 gramus cukura.

Starp piena-krējuma saldējumiem līderpozīcijās atkal izvirzās "Magnum", "Karlsons" un "Daim" - tajos cukura un tauku ir visvairāk. Piemēram, apēdot "Daim" vai "Magnum", mēs pat būsim uzņēmuši dienā ieteicamo cukura devu, kas ir 25 grami jeb 5 līdz 6 tējkarotes.

Bet vismazāk šo vielu ir "Druvas" cigoriņu, "Rūjienas" dzērveņu un "Kāruma" biezpiena saldējumā mango glazūrā. Turklāt arī šeit vadībā izvirzās "Kārums", kurš taukus, kā izrādās, gandrīz nesatur, bet cukura šajā saldējumā ir teju 3 reizes mazāk nekā krēmīgajās “Daim” un “Magnum” saldējuma porcijās.

Starp dažādām saldētām sulām un sorbetiem augstākais tauku un cukura saturs tika konstatēts “TU” saldējuma šerbetā. Turklāt cukurs gan šajā, gan arī “Jungle Pop” kolas saldējumā bija pat vairāk nekā iepriekš apskatītajos piena-krējuma saldējumos. Bet vismazāk tauku un cukura šoreiz ir "Avenei" un "Twister" saldējumos.

Apkopojot visus raidījuma iegūtos datus, var secināt, ka visvairāk kaloriju, tauku un cukura ir "Magnum" saldējumā ar Madagaskaras vaniļu, piena šokolādes glazūru un mandelēm, "DAIM" karamelizētajā saldējumā ar kraukšķīgu karameļu gabaliņiem un piena šokolādi, kā arī “Karlsons” kārtainajā plombīra un šokolādes saldējumā ar ābolu un upeņu piedevu glazūrā, bet vismazāk - "Jungle Pop" kolas, "Kāruma" biezpiena saldējumā ar mango glazūru un "Twister" ananāsu saldējumā.

Seko mums arī Instagram un TikTok – uzzini visu pirmais!