FOTO ⟩ Zinātnieki Ēģiptē atklājuši aizvēsturisku vaļu sugu, kurai bijušas četras kājas

Foto: Robert Boessenecker-whaleontology @CoastalPaleo/DR ROBERT W. BOESSENECKER

Zinātnieki Ēģiptē atklājuši jaunu vaļu sugu, kas dzīvojusi pirms aptuveni 43 miljoniem gadu, ziņo raidorganizācija BBC.

Phiomicetus anubis fosilija atklāta Ēģiptes Rietumu tuksnesī.

Senā vaļa suga nosaukta par godu Senās Ēģiptes mirušo dievam Anubisam, ņemot vērā to galvaskausu līdzību.

Tiek uzskatīts, ka mūsdienās sastopamie vaļi ir attīstījušies no šīm kājainajām radībām, kas šeit kādreiz dzīvojušas aptuveni 10 miljonu gadu.

Pētnieki uzskata, ka Phiomicetus anubis bija aptuveni trīs metrus gari un svēra ap 600 kilogramiem.

Četrkājainajiem vaļiem bijuši spēcīgi žokļi, lai nomedītu laupījumu. Vaļi varēja gan staigāt pa sauszemi, gan peldēties ūdenī.

Aizvēsturiskā vaļa skeleta paliekas tika atrastas tuksnesī, kurā senāk atradusies jūra un ir populāra vieta, kur atrodas dažādas fosilijas.

Pētījuma galvenais autors Abduls Goārs uzskata, ka jaunatklātā vaļu suga ir nozīmīgs palaeontoloģijas atklājums Ēģiptei un Āfrikai.

Šī nav pirmā reize, kad atrasta kājaina vaļa fosilija, taču Phiomicetus anubis tiek uzskatīta par vissenāko "amfībiju" vaļu sugu, kas atklāta Āfrikā.

Zinātnieki uzskata, ka pirmās vaļu sugas attīstījušās Dienvidāzijā pirms aptuveni 50 miljoniem gadu. 2011. gadā Peru paleontologu komanda atklāja 43 miljonu gadu senu vaļu fosiliju, kurai bija četras kājas, pleznas un nagi.