15 nāves pussekundē - apritējuši 60 gadi kopš vienas no traģiskākajām dienām F-1 vēsturē

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Foto: Ekrānuzņēmums

Itālijas Moncas trase ir viena no populārākajām un senākajām Pirmās formulas (F-1) kalendārā. Tomēr tieši pirms 60 gadiem par ātruma templi dēvētajā trasē tika piedzīvota viena no visu laiku tumšākajām dienām F-1 vēsturē.

Jau šajā nedēļas nogalē Moncā norisināsies otrā no šosezon trim paredzētajām nedēļas nogalēm ar tā dēvēto Sprinta kvalifikāciju. Ja šo nedēļas nogali Moncā daudzi F-1 fani, visticamāk, gaida ar nepacietību, tad 1961. gada 10. septembrī atmosfēra bija pavisam atšķirīga.

Šajā dienā dzīvību zaudēja talantīgais vācu pilots Volfgans fon Tripss (pilnā vārdā Volfgangs Aleksandrs Alberts Eduards Maksimiliāns Rešgrafs Berhe fon Tripss), sev līdzi paņemot vēl 14 klātesošo skatītāju dzīvības.

Fon Tripss bija sava laika viens no talantīgākajiem pilotiem un 1961. gada Moncas "Grand Prix" vācietis ieradās čempionāta kopvērtējuma līdera godā. Vācietis par čempiona titulu spraigā cīņā sacentās ar savu komandas biedru Filu Hilu.

Fon Tripsam Monca veiksmi nenesa arī iepriekš, jo vāciešu pilots slavenajā autodromā avarēja gan 1956., gan 1958. gada lielās balvas izcīņā. Abos gadījumos fon Tripss guva savainojumus, bet 1961. gada avārija Moncā izrādījās liktenīga.

33 gadus vecais pilots pirms "Parabolikas" līkuma lielā ātrumā saskārās ar "Lotus" pilotu Džimu Klarku, kā rezultātā fon Tripss zaudēja kontroli pār savu bolīdu un izbrauca no trases. Toreiz vienīgi trases norobežojumi bija rampveida uzbērumi, kuru galā aiz nelielām sētām stāvēja skatītāji. Fon Tripss pēc saskaršanās ar Klarku uzbrauca pa vienu no šīm "rampām", ietriecoties tieši skatītājos...

Brīdinājums - video redzami potenciāli nepatīkami skati.

Konkrētajā negadījumā, kā minēts, dzīvību zaudēja 14 skatītāji un pats fon Tripss.

F-1 toreiz ļoti atšķīrās no sacensībām, kuras vērojam mūsdienās. Šobrīd salīdzinoši neliela saskare ar trasi norobežojošām barjerām var nozīmēt sarkano karogu (sacīkšu pārtraukšanu), bet toreiz sacīkstes turpinājās neskatoties uz traģisko avāriju un faktu, ka no trases tika nestas prom fon Tripsa un citu traģēdijā mirušo cilvēku mirstīgās atliekas. Toreiz F-1 pat nebija ieviesta drošības mašīna...

1961. gada čempiona titulu izcīnīja jau pieminētais Hils, kurš titulu izcīnīja tieši traģiskajā Moncas "Grand Prix", kurš bija sezonas pirmspēdējais posms. Ņemot vērā, ka "Ferrari" bija nodrošinājusi gan braucēja čempiona titulu, gan konstruktora kausu, komanda nolēma uz pēdējo posmu, kas norisinājās ASV, nemaz nedoties.

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu